Stn "Krakow" försvenskas?

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
zikkan
Inlägg: 416
Blev medlem: ons 04 feb 2009, 15:40

Re: Stn "Krakow" försvenskas?

Inlägg av zikkan »

Me like, blomlådor, stolpar, elcentral....!! :-)
Med alla de här charmiga detaljerna kommer det att bli en fantastisk stationsmiljö!!
Verkligen härligt bygge!

Mvh
Zikkan
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: Stn "Krakow" försvenskas?

Inlägg av janclaesson »

Tack ska ni ha pojkar, jag funderar lite på en telefonlinje med en sådan där porslinsknopp på någon vägg. Sitter ett gäng på kåken mittemot där jag bor, får leta fram en kikare och kolla in hur de ser ut. Hade en riktig liggandes i någon låda men hittar den ej så klart... Man kan gå¨hur långt som helst med detaljer, frågan är bara var sätter man stopp? Figurer ska ju också fixas, resande och lite järnvägspersonal kanske. Ena ändan ska vara ett litet ställverk, och den andra sidan en väntsal. Gatusidan med en liten parkering och en busstation, kiosk/telefonkiosk ja det finns hur mycket som helst. Undrar vad jag kommer att glömma? ;o)

Janne C
Stefan Jönsson
Inlägg: 273
Blev medlem: tis 05 jun 2007, 16:57

Re: Stn "Krakow" försvenskas?

Inlägg av Stefan Jönsson »

Snyggt Janne! Elcentralen är mycket läcker!
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: Stn "Krakow" försvenskas?

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Mycket läckert! :-)
janclaesson skrev: Tack ska ni ha pojkar, jag funderar lite på en telefonlinje med en sådan där porslinsknopp på någon vägg. Sitter ett gäng på kåken mittemot där jag bor, får leta fram en kikare och kolla in hur de ser ut. Hade en riktig liggandes i någon låda men hittar den ej så klart...

Har du någon el-firma i närheten? Fråga om du får besöka dem så kan du se prylarna på nära håll. När jag gick på högstadiet pryade jag på Veab (Växjö energi) och fick se lampskärmarna för gatubelysningen ligga på golvet och det var en intressant upplevelse. De var mycket större än jag trodde.

Mvh Daniel
Jan
Inlägg: 93
Blev medlem: sön 24 jul 2011, 21:12

Re: Stn "Krakow" försvenskas?

Inlägg av Jan »

janclaesson skrev: Tack ska ni ha pojkar, jag funderar lite på en telefonlinje med en sådan där porslinsknopp på någon vägg. Sitter ett gäng på kåken mittemot där jag bor, får leta fram en kikare och kolla in hur de ser ut. Hade en riktig liggandes i någon låda men hittar den ej så klart... Man kan gå¨hur långt som helst med detaljer, frågan är bara var sätter man stopp? Figurer ska ju också fixas, resande och lite järnvägspersonal kanske. Ena ändan ska vara ett litet ställverk, och den andra sidan en väntsal. Gatusidan med en liten parkering och en busstation, kiosk/telefonkiosk ja det finns hur mycket som helst. Undrar vad jag kommer att glömma? ;o)

Janne C

Hej Janne,

Det har verkligen hänt massor med ditt bygge sedan jag var inne på forumet senast. Jag tycker du lyckats alldeles förträffligt så här långt. Det skall bli väldigt intressant att se hur den utlovade fortsättningen av bygget kommer att gestalta sig. Vad du kommer att glömma?? Resgodsutrymmet i stationsbyggnaden av din text ovan att döma. ;-)

Hälsningar
Jan
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: Stn "Krakow" försvenskas?

Inlägg av janclaesson »

Hej och tack Jan, det var ett tag sedan jag hunnit pysslat med bygget men fick lite tid först i förrgår igen. En taklucka till sotaren, bänkar, sandlåda, papperskorg och en liten telefonförbindelse (porslinsknopp på en vägg) av en avhärdad knappnål och faktiskt en stationsskyllt med namn och allt. Av 25 år gamla gnuggisar från Letraset, fungerade utmärkt! Svårt att hinna med allt, extrajobb igen till helgen. Återkommer med fler bilder då jag byggt lite mer. Just resgodsutrymmet finns på en planritning på en snarlik station i tidigare nämnda nummer av modelljärnvägs-magasinet men jag kastade om lite i mitt bygge. Men ett riktigt fristående godsmagasin är en tanke till nästa projekt. Och innan dess ska ett gäng Gullfibervagnar fixas till. :o)

Hälsningar Janne C
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: Stn "Krakow" försvenskas?

Inlägg av janclaesson »

Extrajobbet på den gamla ångbåten varade i tre dagar denna gång, vi fikar i ståndsmässiga muggar...

Bild

Hur som helst så har jag hunnit grävt fram lite gubbar och gummor till stationsmiljön...

Bild

Återvinning kallas det, från den gamla anläggningen + några icke använda ska få ett nytt liv :o)

Janne C
Stefan Jönsson
Inlägg: 273
Blev medlem: tis 05 jun 2007, 16:57

Re: Stn "Krakow" försvenskas?

Inlägg av Stefan Jönsson »

Underbart!

Lite av den här miljön skulle passa ditt stationshus, Janne! Från SJ 1856-1906 igen.

Bild
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: Stn "Krakow" försvenskas?

Inlägg av janclaesson »

Hoppla! Jösses, det är första gången jag ser ett foto på detta lokstall. Har för mej att det är vid Klara sjö? Sabbatsberg bakom stallet? En helt underbar bild som få 08:or kan känna igen. Kanske kyrkorna då... Hm, ett tredörrars lokstall är nog vad jag kan tänkas klämma in, tack för fotot Stefan!

Janne C
larsess
Inlägg: 18
Blev medlem: tor 05 maj 2011, 07:51

Re: Stn "Krakow" försvenskas?

Inlägg av larsess »

Ja, det där måste vara Sabbatsberg i bakgrunden! Verkligen en smula annorlunda idag. Men en del gamla hus finns ju faktiskt bevarade på detta område, bland annat inrymmande Svenska Byggnadsvårdsföreningens lokaler, lämpligt nog. OBS att Gustaf Vasa kyrka verkar vara under byggnad, när invigdes den nu igen, ung 1906?
/Larsess
Skriv svar