Stn "Krakow" försvenskas?

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
auhs
Inlägg: 24
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 15:01

Re: Stn "Krakow" försvenskas?

Inlägg av auhs »

Johanmmolin skrev: Jag vet inte om Anders Steen har något emot det (han är tydligen registrerad här som AUHS), men jag har hans tråd sparad komplett från Stinsen och kan skicka den till dig i pdf-format om du mailar mig (johanmmolin@gmail.com).

Eftersom det är för privat bruk två eminenta modellbyggare emellan hoppas jag att det är ok.


Det går alldeles utmärkt! Skicka gärna ett ex till mig oxå (anderssteen(tabort)telia.com), för jag blev av med bilder vid något hackeri. Mailar över en handritad bild från originalet i Esperöd till Janne, om jag har den kvar, som jag utgick ifrån. Modellen finns i dag i Skåne Tranås hos en mj-byggare. Har även några live-foton, som jag skickar med.
Lycka till med Krakow!
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: Stn "Krakow" försvenskas?

Inlägg av janclaesson »

Tackar auhs, svarat på ditt PM. Och tack till Johan för erbjudandet, mottages tacksamt. Är ute efter de små detaljerna på byggnaden då jag tyvärr ej kopierade bilderna på "stinsen"

Mvh Janne C
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: Stn "Krakow" försvenskas?

Inlägg av janclaesson »

Och så är då äntligen taken klara

Bild
Hopplöst med lampljus men det får duga. Målade plasten med Humbrol nr 100 vilket ger en utmärkt grund för vidare patinering som tex att måla enstaka pannor med olika slags röda kulörer. Stänker vidare med en grågrön blandning med lacknafta, här använder jag en tandborste där blandningen är väl utstänkt på tidningen innan finduschen. Har ingen möjlighet att sprutmåla i hemmet. Och slutligen schatterat med enklast tänkbara vattenfärg i lite mer grönt för att efterlikna lava/mossa. Förseglat med Testors matta spray. Bilden ger ingen rättvisa här, resultatet är egentligen mycket mer i en dammig gråskala. Får ordna bättre dagsljusbilder när stationen är klar;o)

Janne C
larsess
Inlägg: 18
Blev medlem: tor 05 maj 2011, 07:51

Re: Stn "Krakow" försvenskas?

Inlägg av larsess »

Hej Janne!
Hoppas du kan ordna med några utomhusbilder på taket/en. Det ser nämligen redan nu verkligen fint och realistiskt ut så jag blir verkligen nyfiken på hur det ser ut i "rätt" ljus!
-Toppbetyg!
/Larsess
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: Stn "Krakow" försvenskas?

Inlägg av janclaesson »

Tack larsess, visst kan jag visa en nyss tagen bild. Solig dag i skuggan vid mitt fönster...

Bild
Det går sannerligen inte fort detta bygge, men vem säger att det måste det. Arbetsgivaren kör hårt med oss så man är ganska mör på kvällarna. Men nu är det helg, det är bara att pyssla vidare...

Hälsningar Janne C
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Stn "Krakow" försvenskas?

Inlägg av Olof »

Snyggt

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Jan
Inlägg: 93
Blev medlem: sön 24 jul 2011, 21:12

Re: Stn "Krakow" försvenskas?

Inlägg av Jan »

Hej Janne,

Trevligt att se att ditt bygge går framåt. Imponerande infästning av skorstenen, mycket realistiskt.

Jan
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: Stn "Krakow" försvenskas?

Inlägg av janclaesson »

Tack Olof och Jan, man gör så gott man kan ;o). Tak och stuprören på plats, 2 påbörjade tak/regnskydd till plattformen. Hittade schyssta gjutjärnsstolpar i skrotlådan, faktiskt överblivna från en annan station. Ikväll blir det ingen tid att pyssla, äldsta sonen fyller 20 bast. Hu vad åren går snabbt...

Hälsningar Janne C
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: Stn "Krakow" försvenskas?

Inlägg av janclaesson »

En bottenplatta är under uppbyggnad, av 12 mm tjock MDF-skiva...

Bild

Själva perrongen till vänster och en slags uppfart till höger. Ska trixa till någon slags murar av husfix och plantera lite grönt på valda ställen. MDF är en favorit, lätt att skära i med ett brett stämjärn efter lite sågande med japansågen. Slaskar på utspätt vitlim som får torka. Materialet har en förmåga att suga in limmet, lättare att limma fast sand efter en andra limning. Möjligtvis kanske det blir asfalt istället, får sova på saken. Det är 60-tal jag eftersträvar.

Janne C
Jan
Inlägg: 93
Blev medlem: sön 24 jul 2011, 21:12

Re: Stn "Krakow" försvenskas?

Inlägg av Jan »

Det här blir ju nästan "för" bra. Stationen Krakow är ganska lik Billeberga station i Skåne och där finns en liknande "ramp" eller lutning från gatusidan mot plattformen. Jag har, som några vet, tjänstgjort som tågklarerare i Billeberga i början av 80-talet och lastade vid ett tillfälle av en cykel från en resgodsvagn. Nämnda cykel skulle transporteras till resgodsutrymmet i stationshuset och vad kunde vara enklare än att cykla den långa vägen från slutet av mellanplattformen till resgodsdörren. Sagt och gjort. Vad jag inte hade riktigt koll på var att det var en sportcykel utan fotbroms vilket innebar att jag fortsatte med god hastighet förbi resgodsdörren och ut på stationsplan innan jag hann stanna. För säkerhets skull ledde jag cykeln tillbaks när jag väl fått stopp på eländet. Ursäkta avvikelsen från byggaktiviteten men jag kunde bara inte låta bli. Ser med stort intresse fram emot det fortsatta byggandet.
Jan
Skriv svar