Från mitt brevinkast

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Ola Ahlström
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 20:42

Från mitt brevinkast

Inlägg av Ola Ahlström »

Tänkte dela med mig i en tråd lite av de som jag köpt nyligen. Kan bli lite av gratisreklam för nya modeller och byggdelar och blir förhoppningsvis en salig blandning av smått och gott.

Börjar med något som kanske inte är direkt en nyhet men en detalj som sparar tid och förenklar bygget av alla stolpvagnar som skall färdigställas. HNJ:verkstad har tagit fram en gjuten stolpe med tillhörande sidostolphållare. Jag har hittills själv tillverkat mina stolpar och kännt frustationen av att löda dit stolparna rätt på mina vagnar. Särskillt tillverkning av stolphållarna har medför många fula ord och ibland har jag bara gett upp. Nu kan man på ett snabbt sätt få dit en rad av stolpar på en vagn tack vare gjutningen;

Bild

Som synns på bilden nedan finns såväl "tappen" nedan på stolpen som den tillplattade toppen. Den sistnämda måste dock rundas av med några filtag för att få korrekt utseende.

Bild

Bild

Stolphållaren har de fyra bultarna markerade och till skillnad mot mina egentillverkade får jag med dessa identiska hållare utmed vagnskorgen. En annan bonus med dessa stolpar är att jag får "hålen" för kedjor i linje något som även det varit ett tidskrävande arbete vid egentillverkning/lödning.

Priset? Ett gjutträd med 10 stolpar (för normalspårig standardvagn) kostar 75 kr vilket i alla fall jag tycker är ett prisvärt alternativ till egentillverkning - rekomenderas.

/Ola
Lasse M
Inlägg: 521
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 00:56

Re: Från mitt brevinkast

Inlägg av Lasse M »

Intressant. Har du någon uppfattning om dessa passar på VVA's O-vagnar? Har 6 st sådana som parallellbyggts men som avstannat just vid stolpmonteringen.
Patrik E
Inlägg: 171
Blev medlem: tis 12 jun 2007, 19:08

Re: Från mitt brevinkast

Inlägg av Patrik E »

Vad är diametern och längden? Enligt hemsidan så har hnjv gjort stolparna till Nmp vagnarna och då lär de väl knappast passa till några normalspåriga O vagnar?? Eller har han flera typer?
Ola Ahlström
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 20:42

Re: Från mitt brevinkast

Inlägg av Ola Ahlström »

Skall egentligen överlåta svaret till HNJ:verkstad men vill minnas att jag fick besked att dessa stolpar var till normalspåriga äldre stolpvagnar. Mått med mera - tyvärr har jag inte gjutstammen med mig nu så här får jag passa.

/Ola
HNJ Verkstad
Inlägg: 79
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 19:09

Re: Från mitt brevinkast

Inlägg av HNJ Verkstad »

Stolparna Ola referer till är främst gjorda för min modell av NN1, som är i antågande (billig och lättbyggd). Diametern är 0.7 mm. Till Nmp kommer jag att göra en stolpe enligt samma koncept! Denna stolpe kan också användas till BJ N1.

Jag har också stolpar utan stolphållare, diameter 0.7 mm, avsedda för O-vagnar. Passar tex till UGJ vagnar mm. Jag har också en gjuten stolphållare (mycket snygg) som passar till dessa stolpar, vilket gör att man kan bygga en vagn med löstagbara stolpar.

Till sist finns trästolpar avsedda för N1 vagnar!

Detta om stolpar.....
Ola Ahlström
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 20:42

Re: Från mitt brevinkast

Inlägg av Ola Ahlström »

Den här veckan överraskade brevbäraren med ett paket från Halmstad. Innehållet var två smaslpåriga Gsp vagnar, en byggsats som jag sett fram emot länge. Vagnstypen är en orginell vagn som jag för första gången såg en bild av i en artikel i Tåg (nr 2/1995) och sedan dess även i ÖSJ-bladet (nr 4 1997). Det är en ursprungligen öppen boskapsvagn (kreatursvagn) med höga vagnssidor som fick tak vid ombyggnaden och då omlittrerades från L till Gq. Vid förstatligandet 1940 fick den och systervagnarna littera Gsp.

Bild

Plåten ger ett gediget intryck och den fyrasidiga byggbeskrivningen (egentligen en en illustrerad dito) visar i fyra steg hur modellen skall byggas. Varje steg visar vilka delar som skall användas där och successivt minskar delarna även på den avbildade etsplåten - lysande! Inte ett ord finns på byggbeskrivningen men väl nummer och pilar och den tidigare nämnda illustrationen av etsplåten och flera vyer av modellen. Här blir det svårt att misslyckas vid bygget.

Bild

Modellen såg så spännade ut att jag var tvungen igårkväll, trots den sena tidpunkten jag kom hem, att sätta lödkolven i plåten. Ovan ser ni i stort sett vad som skall lödas dit i steg ett (av fyra). Vad jag inte lött dit är fyra små fästen, ett under varje ventilationsgaller.

Bild

Tidigare har jag varit skeptisk mot att löda dit L-balkar bestående av två delar då jag tyckt resultatet blivit mindre lyckat men här fungerar det utmärkt. Kom dock ihåg att förtenna baksidan på nitimitationen och använt rejält med lödvatten och en ren lödspets så går det bra. På bilden är inte modellen rengjord ordentligt så lödrester finns kvar men det skall åtgärdas.

Normalt väljer jag att ha korg och underrede som två separata delar, alltså ett ditlött tak, men här kommer jag nog att bygga modellen som konstruktören tänkt sig då golvet har två stor "hål" i vilka jag bedömmer att jag skall kunna få in lödspetsen då jag skall löda dit taket och senare kunna limma dit fönsterglas invändigt för ventilerna.

Med denna modell på arbetsbänken ser jag redan fram emot de kommande smalspåriga godsvagnarna från HNJ:verkstad med en förhoppning att dessa har samma konstruktion som denna.

/Ola
Ola Ahlström
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 20:42

Re: Från mitt brevinkast

Inlägg av Ola Ahlström »

Vagnsbygget fortsätter och jag följer i stort byggbeskrivningen. Det få avsteg jag gjort är bland annat att jag anpassat lagergafflarna för Rimbo Grandes hjulaxlar genom att montera egentillverkade bussningar. Förutom att jag får de hjul som jag har som standard på mina smalspårsbyggen är att jag får lättrullade vagnar, något som jag ibland upplever att "etsade axelhål" inte ger. Det här med bussningar, egentligen bara ett mässingsrör med klen innerdiameter, är ett enkelt sätt som jag senast praktiserat på Kjells M1 malmvagn då jag även där valt Rimbo Grandes hjul men denna gång normalspår förstås.

Bild

Bilden visar bygget efter steg två av fyra.

Bild

Flera intressanta konstruktionslösningar uppdagas under byggets gång. Just denna med fotstegen under dörrarna är en sådan. Tyvärr noterar jag när jag ser närbilden att jag måste löda om detaljen då jag inte pressat ihop dem tillräckligt - men ändå, en lyckad lösning.

I samband med bygget har jag inventerat vilka källor som finns att tillgå. Förutom en bra konstruktions/ombyggnadsritning och en bra illustrerad byggbeskrivning från HNJ:verkstad rekomenderas följande;

SJK 75, 100 år på spår - Kalmar; data på vagnarna
SJK 73, Kalmar-Berga järnväg; data över KBJ:s tre vagnar och bild på Gq 1233 / Gsp 300100
Tåg 2/95; Beskrivning av vagnarna samt bild på Gq 1234 / Gsp 300120
ÖSJ-bladet 2/97; Beskrivning av vagnarna samt bild på Gq 1233 / Gsp 300100 (annan bild)

/Ola
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: Från mitt brevinkast

Inlägg av janclaesson »

Ola, du har verkligen koll när du bygger. Och att få se processen på bilder är mycket trevligt.

Janne C
bermod
Inlägg: 155
Blev medlem: sön 25 jan 2009, 16:11

Re: Från mitt brevinkast

Inlägg av bermod »

Jag lyfter på den slitna hatten Ola.kanonfint
bermod
Ola Ahlström
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 20:42

Re: Från mitt brevinkast

Inlägg av Ola Ahlström »

Vagnsbygget efter moment tre av fyra. Nja, inte riktigt dock. Nu tog mattmonstret sin tribut och jag kan inte hitta en nitremsa till gavlen. Jag hörde den falla men nu går den inte bara att hitta! Samma sak hände häromdagen när jag plötsligt såg att ena läsanordeningen saknades på vagnen. Visst hade jag lött dit men nu var den bara borta. Plötsligt kom jag på att jag noterat en "ståltrådsbit" i vasken när jag borstade tänderna kvällen innan och förvånats men av någon anledning lagt den på kanten på vasken istället för att kasta den. Morgonen därefter noterade jag den på nytt men gav den inte då heller någon större tanke. Jo, det var den saknade detaljen något som jag plötsligt kom på då jag skrubbar mina modeller i badrumsvasken och - den låg kvar! Nu gäller det att hoppas på att mattmonstret släpper ifrån sig nitremsan annars blir det till att nytillverka!

Bild

Förutom den saknade nitremsan (på den ej avbildade gaveln) har jag valt bort de medföljande förenklade fjäderpaketen och lagerboxarna, här har Rimbo Grandes fått gälla. Jag har även funderat på att bygga vagnen obromsad men har trots allt monterat dit bromsbackarna med stag. Dessvärre har jag fått välja bort de medföljande bromsstagen (heter det så de som sitter under hjulaxlarna och mellan bromsbackarna?) då dessa med tanke på att de är skalenliga kommer i kontakt med hjulens fälgar. Ett vanligt problem som har förföljt mig sedan jag byggde mina första mässingsmodeller - komprommisser är ofta en förutsättning i våra byggen.

Nu återstår förutom en förlorad nitremsa endast del fyra i byggbeskrivningen. Taket som ingår där har jag glödgat, rundat och provisoriskt lagt på plats - allt för bildens skull.

/Ola
Skriv svar