Från mitt brevinkast

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Ola Ahlström
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 20:42

Re: Från mitt brevinkast

Inlägg av Ola Ahlström »

Inte en vecka utan en eller flera etsplåtar är tydligen det som gäller. Lagom till jag kom hem till helgen låg dessa två VGJ G-vagnar (littera Gs, med respektive utan bromskupé) från HNJ:verkstad och väntade innanför ytterdörren. Plåtarna tycks följa samma koncept som Gq-vagnen vilket lovar gott, nu gäller det bara att hitta tid för att löda ihop dem!

Bild

/Ola
Ola Ahlström
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 20:42

Re: Från mitt brevinkast

Inlägg av Ola Ahlström »

En vecka senare och givetvis något från brevinkastet. Denna vecka en avi som visar sig vara ett smalspårsånglok från HNJ:verkstad - nyutgåvan av Np-loket;

Bild

Nu återstår bara chassiet så kan det bli ännu ett smalspårigt ånglok på spåret.

Fick oxså hem stridsvagsmodellen av strv m/42. Nu var den mattlackad och resultatet framgår av bilden nedan;

Bild


I lådan från lillebror fanns även en ihopmonterad och grundmålad stridsfordon 90. Den tyska modellen har fått en del syrliga kommentarer avseende 40 mm pjäsen men som gammal (?) artillerist och pjäschef, utbildad på såväl 40mm m/48 som m/36, har jag svårt att se något direkt fel på eldröret.

Bild

Bild

Stridsfordonet skall tillbaka till byggaren för att få ett fyrfärgskamoflage. Tänk vad många 1/87 militärfordon som kommit de senaste månaderna och som lämpar sig som laster till våra järnvägsvagnsmodeller.

Det har oxså blivit lite tid över för eget modellbygge. Jag har nu satt lödkolven i Modellproduktions GDJ träkolsvagn;

Bild

Korgen ihoplödd i all enkelhet och underredet ihopvikt. Ser inte mycket ut för världen just nu men verkar bli en spännade modell att bygga. Fortsättning följer....

/Ola
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Från mitt brevinkast

Inlägg av Olof »

Ola Ahlström skrev: Tänk vad många 1/87 militärfordon som kommit de senaste månaderna och som lämpar sig som laster till våra järnvägsvagnsmodeller.

Fast jag undrar hur många gånger just stridsfordon 90 järnvägstransporterats? Förutom alla vanliga skäl så finns det väll knappt kvar några vagnar att lasta dem på.

(Bildbevis på motsatsen uppskattas :-))

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Ola Ahlström
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 20:42

Re: Från mitt brevinkast

Inlägg av Ola Ahlström »

På förekommen anledning, bilder på förebilden strf 90 på järnvägstransport
http://postvagnen.com/forum/index.php?m ... &id=499078

/Ola
Ola Ahlström
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 20:42

Re: Från mitt brevinkast

Inlägg av Ola Ahlström »

Lördag kväll, bästa lödkvällen i veckan om man inte vill gå ut. Jag stannade i alla fall hemma och fick dit lite mer delar på flisvagnen.

Bild

Nu är det dags för de roliga (?) delarna - alltså detaljerna på korgen.....

Bild

...och givetvis lagerboxar/fjäderpaket.

/Ola
Klaus Vogt -epo
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 04 jun 2007, 12:31

Re: Från mitt brevinkast

Inlägg av Klaus Vogt -epo »

Hejsan,

I`m very interested in this GDJ träkolsvagn !!
Tack,
Klaus
Ola Ahlström
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 20:42

Re: Från mitt brevinkast

Inlägg av Ola Ahlström »

Det är bara torsdag men uppenbarligen en vecka utan något intressant från brevinkastet. Lugn, det är en dag kvar på "post-veckan".

I avvaktan på fredagsleveransen gav jag L-vagnen några minuters lödning. Då jag bestämt mig för att använda så många orginaldetaljer som möjligt från provplåten blev det fjäderpaketen och lagerboxarnas tur att få lite lödtenn.

Bild

Av närbilden nedan kan man skåda lagerboxen - om detta är en särskild GDJ-box vet jag inte men det är den som medföljer.

Bild

Håll med om att varianten med dubbla etsplåtar ger ett fullt acceptabelt alternativ till gjutna detaljer, eller?

/Ola
Ola Ahlström
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 20:42

Re: Från mitt brevinkast

Inlägg av Ola Ahlström »

Kom det något med posten idag eller blev det en vecka utan en modell? Jo, till sist dök det upp en försändelse. Det visade sig vara några RTR modeller från Stockholm, de efterlängtade Chr. Olson tankvagnarna - en urtjusig och prisvärd modell som inte bör saknas på en svensk modellánläggning som de brukar sägas.

Nåväl, tillbaka till hobbyns tjusning. Det blev några timmar med GDJ flisvagnen och nu sitter korgdetaljerna på plats. Förvisso blev några över men det beror säkert på att med denna provplåt och avsaknad av byggbeskrivning fick jag förlita mig på artiklar och bilder av förebilden jag kunnde finna.

Bild

Jag vet inte riktigt hur Bengt (konstruktören) tänkt men så här verkar det i alla fall som vagnen skall var om man kan lita på bilderna. Kvar finns en del att få dit såsom fällbromsen som uppenbarligen fortfarande 1954 fanns kvar på några av vagnarna, sen gäller rengöring och deklaler som förhoppningsvis är på väg från min pålitlige leverantör.

/Ola
Ola Ahlström
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 20:42

Re: Från mitt brevinkast

Inlägg av Ola Ahlström »

Efter en misslyckad vecka, den föregående, utan ett enda "hårt paket (bara räkningar) var den gångna desstu bättre. Två paket varav den första från HNJ:verkstad innehöll bland annat;

Bild

En etsplåt med fyra äldre BJ G-vagnar. Två bromsade och två obromsade, vadera en kort och en lång. En etsplåt som väl kompletterara den äldre SJ G-vagn från Modellmekanik och SWB varianten från Rimbo Grande. Blir väl ett vinterbygge, eller?

I samma förpackning låg en SJ B1b, en äldre tvåaxlig personvagn som skall ingå i det äldre tågset som jag någongång skall bygga färdigt.

Bild

Det var så dags att försöka mig på GDJ vagnen med sin egendomliga broms. Den har genererat ett antal mail och telefonsamtal med Bengt på Modellproduktion och till min stora överaskning kom en "tub" med vad som visade sig istället för en bygginstruktion innehöll Bengts egen prototyp!

Bild

Vad är bättre än att se hur mäster själv tänkt till? Tack Bengt!

Bild

Nu var det dags för undertecknad att försöka kopiera bygget;

Bild

Bild

Bild

Lite tillsnyggning av axlarna är givetvis nödvändigt och kommer att ske...

Bild

Bengt har hela tiden varit tydlig med att det är en provplåt jag byggt och att det finns bonusdelar inkluderat. Detta har bland annat visat sig i att en del av smådetaljerna finns i extra exemplar något som är tacksam eftersom mattmonstret ofta tar sin tribut.

Intressant är däremot att Bengt och jag har olika uppfattningar om hur vagnens beslag skall sitta. Jag har använt mig av bilder från 50-talet vilket kanske kan förklara skillnaden.

Bild

Nu återstår lite detaljering som TB-koppel, koppelimitation, bromsslangar, slutsignalhållare och givetvis rengöring innan målning och dekalering. Apropå det sistnämnda väntar jag med spänning på ett kuvert från Sveriges framsida men vem kan förebrå dekalproducenten - med detta fina väder, vem vill sitta inne och rita i datorn?

/Ola
Ola Ahlström
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 20:42

Re: Från mitt brevinkast

Inlägg av Ola Ahlström »

Trots min tystnad förra veckoslutet, Norra Sandbyträffen tog alltför mycket energi, fick jag ett paket även den veckan. Det innehöll två T21:or, Heljanmodellen nu på erbjudande från Mj-Hobbyexperten.

Bild

Mina två lok går utmärkt och jag kan tycka, redan för ordinarie utpris, att man får mycket lok för pengarna. Belackarna har ett och annat att klaga på men ett svenskt flexichassielok till ett pris runt 2000 kr växer inte på träd. Nu tror jag dessvärre att Heljans sverigesattsning är över, synd då jag räknat med bland annat fler versioner av 30-talsvagnarna, men har sett till att jag i alla fall har T21:or så jag klarar mig. Marknaden är troligen mättat för närvarande och vi kan knappast vänta oss en ny aktör på marknaden med ett T21 lok så vida det inte handlar om exklusiva småserielok, så jag rekomenderar er att slå till medan de fortfarande finns.

Så över till veckans paket. Först ut mina efterlängtade tankvagnar, givetvis Q12:or;

Bild

Gissar jag fel om jag säger att detta blir årets svenska mj-modell?

1 kilo mässingsplåt trillade in från HNJ:verkstad;

Bild

13 vagnsmodeller som garanterat håller mig igång under julledigheten och lång tid framöver.

Bild

Tre av plåtarna var fd GOSVV särkupévagn i nollan en modell som återfinns i flera byggtrådar här på forumet. Nu när modellen är under slutförsäljning passade jag på att skaffa mig några plåter - måhända kommande LSSJ-vagnar?

Bild

När Göran Olsson en gång i tiden ritade plåtarna, oj vad åren går och jag saknar Göran, fick det ofta plats för lite "bra att ha delar" på plåtarna. På denna nollanplåt sitter lite HO fjäderpaket/lagerboxar. Undrar just vad Göran hade för avsikt med dessa?

Bild

Inte bara slutförsäljning utan oxså rea, tre HOn3 godsvagnar ur GOSSV sortiment var för bra för att låta bli!

Så skulle det komma en bild av två VGJ kylvagnar som nu kommit i en reviderad utgåva. Bilden däremot blev aldrig tagen men vagnarna finns.

Bild

En plåt som skulle återutges var YJ kylvagn men där tydligen datorfilen var borta och vagnen ritats på nytt. Inte mig emot då den nya plåten är en klar förbättring av den äldre - skall bli ett spännade bygge!

Så det mest spännade av allt;

Bild

HNJ:verkstad aviserade för ett par månader sedan en serie VGJ tvåaxliga teakklädda personvagnar och här är de nu. Grundsatsen är VGJ C-vagn som har två olika underreden med olika axelavstånd. Detta tydligen för att kunna bygga olika tidsperioder av vagnarna. Sedan kommer kompletteringsdelar eller plåtar till de andra tre varianterna.

Till CD vagnen följer en ny gavelplåt och brevlåda. Till BC-vagnen helt nya långsidor och så till CF-vagnen (som är en SJ-vagn) nedanstående;

Bild

Konceptet är lysande men möjligen något förvillande. Köper man t.ex BC vagnen får man därutöver ett större delen av ett underrede och nästan en komplett korg över. Det gäller att hålla tungan rätt i mun när man sedermera bygger modellerna, många delar blir över. Ett snyggt resintak finns framtaget till vagnen och bygget skall bli spännade att påbörja. Det syns att konstruktören ifråga vet vad han gör men i vissa fall är en del etsningsdetaljer lite väl delikata, till exemplel alla bansignaturer (VGJ och SJ), klassbeteckningar och vagnsnummer. Personligen tror jag nog att det blir dekaler som jag kommer att satsa på.

/Ola
Skriv svar