Från mitt brevinkast

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Ante S
Inlägg: 193
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 15:08

Re: Från mitt brevinkast

Inlägg av Ante S »

Fråga: Har du identifierat hur det är tänkt att dela frontrutan i två? Jag har dfått min modell och jaag delar din uppfattning, inte så svår modell, men om det finns delar för frontrutan vet jag inte.

Ante
Ola Ahlström
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 20:42

Re: Från mitt brevinkast

Inlägg av Ola Ahlström »

20 mil just nu från min byggsats men vill minnas att det fanns mittspröjs på etsplåten - kanske någon annan köpare med byggsatsen i närheten kan ge bättre besked.

/Ola
Ante S
Inlägg: 193
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 15:08

Re: Från mitt brevinkast

Inlägg av Ante S »

Jag hade visst inte läst din bildtexter tillräckligt noga. I alla fall finns det på etsarket fem st detaljer med en etsad skåra mitt i som skulle kunna tänkas vara mittspröjs. Men jag får i så fall inte ihop det, de är för långa för att stå mitt i fönstret och varför fem st..? Eller är det någon annan detalj som ska dit?

Ante Villrådig...
Bengt Andréasson
Inlägg: 133
Blev medlem: lör 14 jul 2007, 10:16

Re: Från mitt brevinkast

Inlägg av Bengt Andréasson »

Jag får inte heller till hur det är tänkt med vindrutan med de detaljer som följde med i leveransen.

Göran skrev vid leveransen att "tyfon och dekal" sänds separat senare. Tyfonen sitter - i varje fall på falkenbergsvagnen - på vindrutans mittstolpe, så jag hoppas den gjutningen innehåller även mittstolpen.

Hur fäster man förresten metalletsningar och -gjutningar till resin på bästa sätt?

/Bengt
mikath
Inlägg: 750
Blev medlem: sön 03 jun 2007, 09:45

Re: Från mitt brevinkast

Inlägg av mikath »

@Ola Ahlström
Är det bara modeller från ditt brevinkast som får visas, eller får andra också göra det?

/Mika
Ola Ahlström
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 20:42

Re: Från mitt brevinkast

Inlägg av Ola Ahlström »

Fullt relevant fråga. Tråden startades rent själviskt som en fristående fortsättning av tråden på Stinsen "På Lihkströmsverkens byggbord" och då med tanken att jag på ett kåserande sätt skulle visa vad jag håller på med. Att därmed "förbjuda andra att skriva i tråden" är mig främmande även om jag måste erkänna att jag aldrig tänkte i de banorna när jag skapade tråden.

Inser dock att jag måste skärpa mig med att göra inlägg och jag har några "prylar" på gång - brevbäraren har varit flitig.

Därmed överlåter jag till andra att tolka mitt svar.

/Ola
mikath
Inlägg: 750
Blev medlem: sön 03 jun 2007, 09:45

Re: Från mitt brevinkast

Inlägg av mikath »

Tack för ditt svar!
Då tycker i alla fall jag att modeller från brevinkastet endast skall visa dina modeller Ola och har full förståelse för din tanke med tråden.

/Mika
Ola Ahlström
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 20:42

Re: Från mitt brevinkast

Inlägg av Ola Ahlström »

Så kommer en uppdatering sent om sido men jag skyller på att jag varit bortrest. Detta till trots har brevbäraren passat på att fylla mitt brevinkast och här kommer en kortare uppdatering;

Först ut är ett postresgodssläp från Modellverkstan;

Bild

Ersättningschassie med korrekta boggiesidor är utlovade.

Så skulle jag här visat en bild av ett skånsk ånglok i byggsats men tyvärr hittar jag just nu inte kartongen! Lovar dock att återkomma. Vad jag skulle visa är HNJ Verkstads KA7 (fd MSJ 7-9). Apropå HNJ Verkstad måste jag erkänna att jag, liksom flera, har svårt att identifiera etsdelarna som borde vara frontfönsternas mittspröjs på smalspårsmotorvagnen jag skrev om i ett tidigare inlägg, här krävs lite detetektivarbete - någon annan som listat ut lösningen? Gemensamt har vi ju hittat "nya" gjutdelar.

Så till ett verkligt efterlängtat kuvert. Innehållet är specialdekaler jag fått från "dekalproducenten på Sveriges framsida" för att kunna fullfölja mina byggprojekt och för att kunna ge mig på nya.

Bild

Nu hoppas jag på att hinna måla modellerna (på balkongen) innan temperaturen faller under minusstrecket.

Bild

Så var det ett "stort" paket från Polen. Innehållet borde kanske bättre skrivits i tråden om "militärt" eller "båtar" men då det kom till mitt brevinkast så .....

Bild

En svensk motortorpedbåt från 1940 (och i tjänst fram till sent 40-tal) i en resinbyggsats i skala 1/72. Jo, jag har tjatat på producenten om att få den i 1/87 men.....

Nedan ser ni tre av byggsatsen flera hundra delar. Massor av detaljer är det, motorer och maskinrumstavlor för att inte tala om "allt på däck". Undrar hur polackerna tänkte med inredningen i en modell som man inte ser efter färdigställandet?

Bild

Bild

Ovan ser ni skrovets bb-sida med sina spant och skott - överkurs? Ja troligen, men snyggt är det.

Så lite mj-känsla ändå. Det medföljer två etsark med vilka man bland annat kan bygga brygghuset.

Bild

Varför nöja sig med en båt när man kan köpa två?

Bild

Inte en svensk, även om vår Spiggen påminner om den - var av en senare modell, men en miniubåt skulle vara kul att bygga.

Bild

Så många delar! Och inte ser det ut som en ubåt....

Bild

Kanske lite svårt att motivera med mitt brevinkast men jag fick faktiskt ett utskick som fick mig att rusa till förlaget.

Bild

Var jag skeptisk till LOK:s föregående bok om normalspåriga ånglok vid SJ är jag spontant poistivt överraskad denna gång. Boken är uppbyggd bana efter bana och tycks ha kompletta loklistor och nästan hälften av loken verkar avbildade.

Bild

Tror många kommer att gå hem från Hjulmarknaden med ett exempar under armen - årets järnvägsbok?

Så till sist en bild för att hetsa en icke namngiven byggare - Göran, så här långt har jag kommit, hur långt har du?

Bild

Bild

/Ola
Ola Ahlström
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 20:42

Re: Från mitt brevinkast

Inlägg av Ola Ahlström »

Kunde inte hålla fingrarna borta från specialdekalerna som kom i veckan. Först ut på arbetsbänken blev CD vagnen från SV&LV som jag tidigare i år byggt i NBJ:s utförande. Även om mycket arbete återstår så vill jag inte undanhålla er resultatat hittills. Credit skall givetvis tillfalla SV&LV och "dekaltillverkaren på Sveriges framsida".

Bild

/Ola
Göran T
Inlägg: 455
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:10

Re: Från mitt brevinkast

Inlägg av Göran T »

Kul med alla grejor som ramlar ner i ditt brevinkast Ola! Vad beträffar HSJ-vagnen så har vi hunnit ungefär lika långt. Du ligger dock något före...
Göran T
Skriv svar