Från mitt brevinkast

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Peter Estelius
Inlägg: 308
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:24

Re: Från mitt brevinkast

Inlägg av Peter Estelius »

Det här låter spännande Ola. Även hos mig har det anlänt ett nytt Np och de fyra VGJ C-vagnarna på lut så jag hoppas lite på beskrivande text och bilder under byggets gång.

Likaså blev det ett par Jeco-tankvagnar men jag höll mig till de två Koppartransvagnarna. Tyckte det fick räcka för min del.

Mvh

/Peter
Ola Ahlström
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 20:42

Re: Från mitt brevinkast

Inlägg av Ola Ahlström »

Det har varit lite tunnt med leveranserna de senaste veckorna mest beroende på att mitt jobb tagit nästan all tid i anspråk så beställningar från min sida har uteblivit. Dock har det trillat in några intressanta paket den senaste veckan.

Men innan det först den saknade bilden av VGJ kylvagnsplåt som aldrig blev tagen till mitt föregående inlägg;

Bild

HNJ:verkstad har nu hittat ett trevligt koncept med sina smalspåriga godsvagnar och jag ser med förtroende fram emot de annonserade kommande vagnarna.

Så till veckans roligaste paket! I samband med att jag återsände Modellproduktions GDJ träkolsvagn som jag fått lånat fick jag information om att modellen av Stridsvagn m/74 nu var under provgjutning. Då det idag och imorgon genomförs C4-open med tillhörande Svenskt mästerskap i modellbygge i Malmö förselog jag Bengt att jag skulle få se närmre på den nya stridsvagnen och visa den på plats för modellbyggarna. Så i går trillade det en en provgutning;

Bild

Bilden ovan visar provgjutningen provisoriskt ihopsatt. Modellen följer producentens föregångaren, strv m42, och chassiet är det samma (just som på förebilden). Nytt är tornet och eldröret, det sistnämnda skall komma som vitmetallsgjutning i serieproduktionen. Nytt är oxså några etsade "korgar" som skall monteras på chassiets bakplåt. Bengt hävdar att det extra bärhjulet skall sitta på andra sidan tornet, något som är korrekt men inte på det först levererade vagnarna utan något som tydligen skett senare i vagnarnas liv. Av de totalt 282 tillverkade strv 42 moderniserades 225 st till strv 74 1958-1960 varav två protyper byggdes om redan 1956. Stridsvagnen var i tjänst fram till 1984 varefter flertalet av tornen blev värnpjäser utmed kusten eller vid våra flygfält. Nu gäller det lite forskning för att få fram om Rimbo Grandes Ob-vagn även kan användas för transport av modellen något som jag dock betvivlar med tanke på stridsvagnens totala längd med de nya kanonen.

Apropå Modellproduktion. Tidigare i tråden kommenterade jag att jag och Bengt byggt GDJ:s träkolsvagn olika, alltså med luckornas gångjärn och luckor olika placerade. Nu fick jag förklaringen i samband med ett telefonsamtal med Bengt - modellen är framtagen i två olika varianter och jag som fick provplåtar av bägge tog av en ren slump den "andra varianten" utan att notera de få skillnader som var.

/Ola
Ola Ahlström
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 20:42

Re: Från mitt brevinkast

Inlägg av Ola Ahlström »

Då jag inte känt någon bygglädje sedan sensommaren har lödkolven fått svalna men så idag kände jag att inspirationen återvänt. Detta mycket beroende på de tre VGJ smalspåriga personvagnar som härromveckan kom från HNJ-verkstad. Jag gav mig därför igång ikväll med C-vagnen och, i avsaknad av byggbeskrivning, direkt kände igen konstruktöres lösning. Detta då jag tidigare byggt några (?) normalspårsvagnar som är konstruerade på samma smarta sätt.

Först ut var underedet.

Bild

Här handlar det om att först bocka upp det som skall vara stödet (?) för långbalksimitationerna. Här gäller det att vara försiktig, givetvis var mitt "hold-and-fold" verktyg för stort för att användas vid viknigen så jag fick arbeta med två träklossar. Notera att golvenheten måste vara helt plan när sedan långbalksimitationerna och långbalkslivet (heter det så?) löds på plats. Skulle man inte fått det plant är det bara att lägga allt på spisplattan och löda om.

Bild

Tack vare att det finns utetsade fyrkantshål i den uppvikta "långbalken" går det lätt att löda dit långbalksimitationen. Viktigt här är att få den i samma höjd, bägge är bitvis nedetsade allt för att "livet" med korgstöd skall hamna rätt.

Bild

Så var det dags att prova med några hjulaxlar. Jag envisas med att använda Rimbo Grande hjul och dessa har här en något för kort axellängd. Detta kommer jag att lösa genom att brotcha upp hålen i lagergafflarna och löda dit en rörbit som får fungera som bussning. Misstänker att modellen är konstruerad för HNJ:verkstads egna hjul. Däremot noterar ni säkert att buffertbalken är hel. Eftersom jag vill ha ett Kadee HO3 koppel kommer jag att få fila upp ett hål, men dett blir ett senare arbetsmoment.

/Ola
Ola Ahlström
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 20:42

Re: Från mitt brevinkast

Inlägg av Ola Ahlström »

Lagret av obyggda modeller utökades denna vecka med en motorvagnsmodell från HHJ:verkstad. Den efterlängtade Motalamotorvagnen, senare SJ littera Xo2p har äntligen kommit. Glad i hågen packades modellen upp och chassie och korg provpassades;

Bild

HNJ:verkstad har varit tydliga med att det är upp till byggaren att klara ut hur korg och chassie skall monteras samman och för att jag skulle få en illusion av hur modellen kommer att se ut tryckte jag i några bitar blå skummgummi - nu kom korg och underrede i bättre nivå.

Bild

Korgen kan spontant tyckas vara tjock men detta har konstruktören haft i åtanke när fönsterpartierna gjutits. Här minskas tjockleken på korgen och fönsterramarna bör därmed komma i kant med korgens utsida. Min korg har fått sina sidor "något inbuktade" något som dessvärre är vanligt när det gäller resingjutna korgar. Nu är detta inget problem då jag vet från stridsvagnsbyggarna, som ofta och gärna buygger just resinmodeller, att det gåt lätt att räta upp resin med antingen ett varmbad eller en hårtork (dock gäller det att vara försiktig och ha proceduren under kontroll). Tjocka korgsidor är i mitt tycke en fördel när man limmar dit korgfästen då man kan vid behov förankra stift i korgen som extra säkring.

Bild

Korgen ser korrekt ut med snygga täcklister. Mittspröjsen i frontrutan återfinns på etsplåten.

Bild

Drivning från Australien har remdrift -ett beprövat koncept. Motorboggierna övre del döljs bakom väggen mellan förarhytten och ingångsdörrren - bra!

Bild

Paktetet avslutas med en etsplåt innehållande diverse fönster, några gjutdelar och så A-ändesskärmar från en känd producent i Åryd samt vindrutetorkare.

Sammanfattningsvis kan sägas att det hela ger intrycket av att man med enkla medel och inte alltför många timmars bygge skulle få en trevlig motorvagn klar dock gäller det att hitta timmarna!

/Ola
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: Från mitt brevinkast

Inlägg av janclaesson »

Oj Ola, vilket tempo du har. Klart att du får en del i brevinkastet då bla HNJ-verkstad producerar så pass mycket. Men medan jag planterar 2 st blomkrukor i 1:87 har du passat ihop Motalavagnen...;o)

Hälsningar Janne C, som börjat fundera på "timmar" med alla mina delvis byggda, obyggda mässingsplåtar och resinvagnar från nämnda verkstad. En del har legat ganska många år nu... Men inspirerad av dina fina byggen blir jag allt.
Ola Ahlström
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 20:42

Re: Från mitt brevinkast

Inlägg av Ola Ahlström »

Tempot är väl inte det högsta, i alla fall inte när det gäller byggandet. Högen innanför brevinkastet däremot är väl en kombination av "ungkarl och speleman" och insikten av att det bästa pensionsparandet är att satsa på ädla metaller - alltså mässingsbyggsatser!

Nåväl det blev lite lödning ikväll. VGJ C-vagn kändes mest lockande och för en gångs skull tänkte jag bygga den som konstruktören tänkt alltså korg och underrede ihoplött och ett löst tak. Vagnar från denna konstruktör hos HNJ:verkstad har jag byggt några av och varje gång hittills ändrat konceptet och därmed fått filat bort vissa "tabbar" från såväl korg som underrede. Nackdelen med den lösningen har alltid varit att risken med synliga glipor medan fördelen varit att jag fått taket dikt mot korgen och kunnat målat underredet svart utan att behöva maskera.

Bild

Nu har jag som sagt valt konstruktörens lösning och på bilden ovan syns gavlarna fastlödda liksom innerlångväggarna mot korgen. Taket ligger löst mot och för en gångs skull verkar allt passa - men det beror inte denna gång på byggaren.

Bild

Här syns förhoppningsvis ovan hur innerlångväggen passar in i motsvarande innergavelvägg och utanpå den gavelväggen.

Bild

Det hela sett ovan- och innanfrån vagnen. Inga gliper här inte tack vare konstruktionen.

Bild

Även golvet har utetsningar för att få innerlångsideväggen att passa -smart!

Nu gäller det att få dit ytterlångsideväggarna, troligen inget större problem nu när allt annat hamnat på plats och med hjälp av de utetsade hålen underlättas förmodligen arbetet.

/Ola
Peter Estelius
Inlägg: 308
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:24

Re: Från mitt brevinkast

Inlägg av Peter Estelius »

Ola,

Jag är så imponerad av hur väl du får fogarna fyllda med lödtenn. Använder du lödkolv eller microblåslampa (alltså låga) för att få värmen på rätt plats med rätt effekt??

Är det fosforsyra du har som flussmedel?

Mvh

/Peter
Ola Ahlström
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 20:42

Re: Från mitt brevinkast

Inlägg av Ola Ahlström »

Temperaturställbar lödstation, lågtemperaturtenn från Rimbo Grande och lödvatten från clas olson. Enkelt, men det duger för mig.

Trots den sena timmen kunde jag inte låta bli att se hur vagnen skulle ta sig med en yttervägg på plats;

Bild

Tog en närbild och noterade då att jag inte fått ytterväggen ordentligt ihop med innerväggen. I sig lätt åtgärdat men något som får vänta till morgondagen.

Bild

/Ola
loktok
Inlägg: 172
Blev medlem: tor 28 jun 2007, 19:20

Re: Från mitt brevinkast

Inlägg av loktok »

Extra trevligt se just detta smalspårsbygge Ola.Fortsätt gärna.Har samma vagn på G snart i min brevlåda oxå ;)
Mvh Lasse
Användarens profilbild
HJP
Inlägg: 143
Blev medlem: fre 15 jun 2007, 10:50

Re: Från mitt brevinkast

Inlägg av HJP »

Ola Ahlström skrev: Bild

Paktetet avslutas med en etsplåt innehållande diverse fönster, några gjutdelar och så A-ändesskärmar från en känd producent i Åryd samt vindrutetorkare.

****
Den byggsatsen ser mycket intressant ut.
Jag noterar att framändesskärmarna är färdigmålade. Det ser riktigt snyggt ut - Bra!

HJP
Skriv svar