Från mitt brevinkast

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Ola Ahlström
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 20:42

Re: Från mitt brevinkast

Inlägg av Ola Ahlström »

LIte långt mellan rapporterna från mitt brevinkast. Detta beror inte på bojkott från brevbäraren utan snarare på att det känns som leveranstakten från våra tillverkare minskat. Hur som helst, idag kom faktiskt två paket;

Ett från Rimbo Grande som innehöll .....

Bild

en etsplåt som jag har haft stor nytta av vid mina vagnsbyggen. Gjutna slustignal i all ära men dessa etsade är ett bra substitut såväl prismässigt som byggtekniskt. "Adresslappshållarna" är snare en bonus.....

Så kom även ett paket från HNJ:verkstad;

Bild

Och här handlar det om en av de tre ombyggda gamla sovvagnarna som 1938 levererades på nytt och då som Co4b.

/Ola
Ola Ahlström
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 20:42

Re: Från mitt brevinkast

Inlägg av Ola Ahlström »

Härromdagen kom dessa i brevinkastet;

Bild

Jag passade på att jämföra dem med Märklin/Trix Mas m/50 med Falukorg, Roco levererar Mas m/52 med Notvikenkorg. Jag mätte total höjd över räl. korgens inner- och yttermått (bredden) och konstaterade att här har Roco landat närmre sanningen än Märklin/Trix, dock är bägge producenternas vagnar något för "stora" jämfört med vad de skulle varit om man räknar om från ritningar till 1/87.

/Ola
Skriv svar