Från mitt brevinkast

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Ola Ahlström
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 20:42

Re: Från mitt brevinkast

Inlägg av Ola Ahlström »

Tråden har inte uppdaterats på två månader och det beror inte på att brevbäraren inte gjort sitt utan att jag istället ställts inför en familjesituation som har krävt och ännu en tid framöver medför att mj-hobbyn får stå åt sidan. Känner dock att jag är skyldig en snabb uppdatering och den följer här nedan;

Idag levererades så en av de få färdigbyggda mässingsmodeller jag valt att köpa de senaste åren. Normalt finner jag en tillfredsställelse att själv löda ihop mina modeller, på gott och ont, men i detta fall var valet lätt;

Bild

En Mallet i skala O för 600mm spårvidd...

Bild

En superb modell framtagen av T Ljung i en begränsad serie av vilka jag nu är stolt ägare av en av dessa.

Bild

Detaljrikedommen går inte av för hackor. Bara ett aber - tänk om modellen vore en av HRRJ:s dito istället. Men det brukar fungera att tjata....

Dessförinnan kom denna etsplåt...

Bild

en kombinerad post- resgodsvagn, eller ren resgodsvagn beroende på hur man vill bygga den, från HNJ verkstad för HO.

Tidigare i november levererades en trådbuss...

Bild

Fyra trådbussar rullar i Landskrona och modellen föreställer den tredje av dessa. Tyvärr är de fyra bussarna av tre olika typer så antingen får man nöja sig med en eller bortse från verkligheten.

Slutligen kom även under november ersättningstendern till det modernaste Gp-loket, skönt med leverantörer som leverar det utlovade...

Bild

Så tillbaka till oktober månad. Den månaden kom en Kalmarlokomotor för HOn3 med avsändare SV&LV...

Bild

Samma månad innebar en direktleverans, vid Norra Sandbyträffen, av en etsplåt till ångloket Hamra, ett 600mm ånglok i skala O....

Bild

...återigen T Ljung som konstruktör.

Som jag skrev inledningsvis har min mj-aktivitet varit ytterst sparsam men vid några tillfällen har jag, i ett försök att skingra mina tankar, plockat fram lödkolven. Då har det handlat om de gamla 1860-talsvagnarna och nedan följer några bilder från dessa byggen;

Kockums G-finkan av 1863 års modell börjar närma sig färdigställandet...

Bild

liksom F-vagnen av 1860 års serie....

Bild

Bild

allt medan den äldre F-vagnen, 1858 års serie, krävt lite mer ombygge...

Bild

Bild

eftersom vikdörrarna, som är en ersättningsdel, kräver ett annat korgfäste fick en beprövad lösning väljas...

Bild

nåväl det visade sig fungera...

Bild

så om bara inspirationen och simmesron infinner sig så kan även den vagnen fullbordas.

/Ola
Tobias Ljung
Inlägg: 727
Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50

Re: Från mitt brevinkast

Inlägg av Tobias Ljung »

En liten kompletterande Kosta film:
http://ljungz.com/trains/temp/kosta2.avi
Olof
Inlägg: 1702
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Från mitt brevinkast

Inlägg av Olof »

Tobias Ljung skrev: En liten kompletterande Kosta film:
http://ljungz.com/trains/temp/kosta2.avi


Långsamt, mjukt och snyggt!

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Ola Ahlström
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 20:42

Re: Från mitt brevinkast

Inlägg av Ola Ahlström »

Ägnar några minuter till att rapportera vad Brevbäraren levererat sedan senast;

Trots att jag har obyggda etsplåtar för flera års sysselsättning kunde jag inte låta bli att "komplettera" med fem boggivagnar när HNJ Verkstad hade ett "erbjudande"....

Bild

Även SMJ:s SAAB har hittat hem....

Bild

Och idag kom så en efterlängtad leverans av mässingsgjutna buffertar m/äldre..

Bild

Tidigare har jag fått "plastprintade" diton efter förlagor som ritats för min räkning av SV&LV men nu testar jag "mässing"..

Bild

Jag har förvisso inte haft några direkta problem med "plastversionen" men det skall bli spännade att testa hur dessa nya i mässing fungerar, hållbarheten bör bli säkrare.

Avsikten är att montera dem i fortsättningen på mina gamla godsvagnsbyggen som föresten har blivit så här nu när de är klara, här med "plastbuffertar".

Först ut G-vagnen av m/1863, den förhöjda vagnen, målad och märkt för 1:a Trafikdistriktet.

Bild

Så Packvagnen, resgodsvagnen, målad och märkt för 2:a Trafikdistriktet.

Bild

Bild

/Ola
Johan Winell
Inlägg: 403
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 06:20

Re: Från mitt brevinkast

Inlägg av Johan Winell »

Ola Ahlström skrev: Ägnar några minuter till att rapportera vad Brevbäraren levererat sedan senast;



Bild

Tidigare har jag fått "plastprintade" diton efter förlagor som ritats för min räkning av SV&LV men nu testar jag "mässing"..

Bild


Mycket spännande, kan du ge ett utlåtande om detaljeringsgraden om du jämför plastbuffert kontra dito i mässing?

VH /J
Vänliga hälsningar

Johan
Olof
Inlägg: 1702
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Från mitt brevinkast

Inlägg av Olof »

Johan Winell skrev:
Ola Ahlström skrev: Ägnar några minuter till att rapportera vad Brevbäraren levererat sedan senast;
Bild

Mycket spännande, kan du ge ett utlåtande om detaljeringsgraden om du jämför plastbuffert kontra dito i mässing?
VH /J

Jag är också nyfiken :-)
Skulle Du kunna beskriva mässingslegeringen? Vi har alla sett skillnaden på mässing i gjutningar och i profiler. Hur skulle Du beskriva den mässing som använts här? Är den lika hård som den man ofta ser i gjutningar?

Tack på förhand

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Ola Ahlström
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 20:42

Re: Från mitt brevinkast

Inlägg av Ola Ahlström »

Såhär några dagar in på det nya åter är det dags att göra bokslut för 2013. Detta, mitt första år som pensionär, skulle bli ett år där jag äntligen skulle få äga all min tid själv och kunna ägna mig åt det jag tidigare försakat. Jag skulle bygga "massor" med modeller, resa och inte minst avveckla väckarklockan. Nu blev det dessvärre "ett skitår" som till största delen ägnats åt sjukhusbesök och sorg. En hel generation av släkten raderades ut och året slutade med att jag miste bägge mina föräldrar inom loppet av tre veckor. Av vad som skulle bli hobbytid ägnades i stället åt sorgearbete och inte minst avveckling av lägenheter. Det är en egendomlig och sorglig upplevelse att mitt i allt ihopa köra flera hem till soptippen.

Nåväl, tråden avser ju behandla vad min brevbärare levererar och jag funderade på att ta en bild men bara tanken på "alla kilo mässingsplåt" fick mig att tänka om. Tog istället denna bild som visar, tror jag i alla fall, vad jag lyckades bygga i år (trots allt).

Bild

Det blev 17 byggda vagnar fördelade på 11 normalspårs- och 6 smalspårvagnar. Av dessa var fem personvagnar, en sjukvagn, en postvagn, två resgodsvagnar, sju täckta godsvagnar och så en öppen godsvagn. Med en produktion på 17 modeller vågar jag inte tänka på hur många ny byggsatser som brevbäraren levererat under året, skulle jag göra en gissning så är det fem gånger så många - minst. Hoppas nu att när jag landar fram emot våren och att verkligen inspirationen och bygglädjen skall återkomma och jag kan vid denna tid nästa år visa resultat av en högre byggtakt.

/Ola
Ola Ahlström
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 20:42

Re: Från mitt brevinkast

Inlägg av Ola Ahlström »

För ett par veckor sedan trillade det in ett paket från Modellproduktion. Innehållet var tre stridsvagnar m/21 som nu varit en tur hos Öken-Erik, lillebror (åberopat gamla gentjänster), för målning i svenskt kamoflage från sent 20-tal. I går levererades de målade vagnarna tillbaka till mig.

Bild

Bild

För den vetgirige kan det informaras att 10 tyskbyggda, och modifierade, LKII stridsvagnar (traktorer) levererades 1921 till Sverige och benämndes här Pansarvagn fm/22. Senare ändrades detta till Strv m/21 och mellan 1931 och 1934 modifierades fem vagnar varefter dessa benämndes Strv m/21-29. Dessa modiferade stridsvagnar var i krigsorganisationen fram till 1939 då de utgick.

Stridsvagnarna var fram till 1928 gråmålade och därefter målade i en individuell kamuflagemålning som har försökts efterliknas på bilderna ovan.

Vagnarna modifierades bl.a. i Landskrona dit de transporterades med järnväg så stridsvagnarna kan lätt motiveras som järnvägslast på öppna vagnar.

Notera, allt enligt expertis, att det är m/21 och inte m/21-29 som modellen representeras även om skillnaderna är få. Rescension kommer, enligt trovärdiga källor, i Soldat & Teknik.

/Ola
Ola Ahlström
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 20:42

Re: Från mitt brevinkast

Inlägg av Ola Ahlström »

Idag levererade brevbäraren den första bilmodellen från Edition Atlas nya bilserie nämligen Ur-Saaben. Vill förstå att det är en modell i skala 1/45 och den första i en serie Saab:ar som skall komma. Detta starterbjudande kostar bara (?) 39 kronor men de senare modellbilar kommer säkert att kosta runt 200 kronor.

Bild

Bild

Mycket kan säkert sägas om företagets affärsidée men min erfarenhet är att det går snabbt och enkelt att avsluta en "prenumeration", inte minst när det gäller dessa förstagångserbjudanden.

/Ola
Ola Ahlström
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 20:42

Re: Från mitt brevinkast

Inlägg av Ola Ahlström »

I går levererade brevbäraren ett paket från HNJ Verkstad, innehållet var dels;

Bild

en personvagn Bo4a, dels....

Bild

en reviderad plåt, C1b, som jag strax skall sätt lödkolven i.

/Ola
Skriv svar