Från mitt brevinkast

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Ola Ahlström
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 20:42

Re: Från mitt brevinkast

Inlägg av Ola Ahlström »

Idag kom brevbäraren med en avi som innebar ett snabbt besök i kvartersbutiken och ett paket från Norge kunde packas upp.

Innehållet var tre restnoterade Steinar&Steinar byggsatser som min Norska kontakt/återförsäljare lyckats ordna till mig;

Först ut är en Norsk kylvagn littera H3

Bild

Inte helt säker men en byggd vagn kan säkert motiveras på en svensk klubbanläggning, i alla fall hos den klubb jag tillhör.

Därnäst var det två Norska DFo-vagnar (DFo32 och DFo22). Bägge två byggbara som indivder som trafikerat Helsingborg/Malmö/Trelleborg, alltså vagnar som kan ingå i ett Västkustbanetåg....

Bild

Underlag och faktauppgifter är sedan långt tillbaka ihopsamlade, frågan är bara var dessa finns nu? Nåväl, det kommer att dröja ett tag innan jag hinner sätta lödkolven i plåtarna men dessa svåröverkomliga byggsatser finns nu i tryggt förvar.

/Ola
Ola Ahlström
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 20:42

Re: Från mitt brevinkast

Inlägg av Ola Ahlström »

Upprepat tjat innebar idag att brevbäraren levererade ett spännade paket. Innehållet.....

Bild

var bland annat den första (?) serietillverkade Teklan med tillhörande mässingsgjutdetaljer. Byggsatsen är inte komplett, t.ex. saknas den typiska strömavtagaren vilken tydligen just nu är under etsning. Detta innebar att producenten motvilligt, och utan att ge ett slutpris, leverarade till mig det som syns på bilden. Skall bli ett intressant och troligen "snabbt" bygge.

Vidare fick jag lite provgjutdelar till producentens (SV&LV) kommande modeller;

Bild

Förutom en speciell typ av takventiler var det buffert m/68, en buffert som jag saknat för att kunna framdatera mina egna G m/65 och G m/63 samt bakdatera TeknoByggs G m/66.

Bild

Ovan syns den nya bufferten m/68 och den äldre m/56, med denna nya (m/68) täcks nu "alla" SJ:s personvagnsbuffertar in, alltså m/56, ,m/68, m/74, m/98 och m/27 - kanske saknas någon "specialare".

/Ola
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Från mitt brevinkast

Inlägg av Olof »

Ola Ahlström skrev: Bild
Ovan syns den nya bufferten m/68 och den äldre m/56, med denna nya (m/68) täcks nu "alla" SJ:s personvagnsbuffertar in, alltså m/56, ,m/68, m/74, m/98 och m/27 - kanske saknas någon "specialare".
/Ola
Hej Ola!
Är de nya buffertarna 3D-utskrifter. Har Du i så fall sett några problem med krökta delar? Det ser rakt och snyggt ut på bilden.
/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Johan.L
Inlägg: 64
Blev medlem: tor 31 maj 2007, 16:11

Re: Från mitt brevinkast

Inlägg av Johan.L »

Fick också ett paket, från Sydafrika, en ets med ett Krauss lok i skala 1:45
Bilagor
inscalemodells.jpg
inscalemodells.jpg (175.8 KiB) Visad 7375 gånger
Ola Ahlström
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 20:42

Re: Från mitt brevinkast

Inlägg av Ola Ahlström »

Efter ett besök i ett annat brevinkast norr om semaforen i Eslöv återvänder vi så till mitt. Brevbäraren har denna vecka gjort två besök. Det första är ett paket från SV&LV;

Bild

Paketet var lite brutalt behandlat men innehållet visade sig överlevt. Innehållet var dels etsplåten till Tecklan, dels en "hemlig modell" - modellen som skall premiärvisas på Bankalaset nästa helg och vilken jag mot utlovad tystnad lyckades tjata mig till ett exemplar.

Det andra paket kom från HNJ:verkstad och innehöll två vagnsbyggsatser;

Bild

En modell som återutgivits och kan byggas som en vagn från många olika järnvägsbolag sosåm ÅmÅj, UWHJ, BJ, MTJ, BUJ och inte minst SJ.

Bild

Även här handlar det om en återutgivning nämligen en SJ C3b vagn. Har en fundering på att bygga en "specialare", men mer om det i en annan tråd senare.

/Ola
Ola Ahlström
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 20:42

Re: Från mitt brevinkast

Inlägg av Ola Ahlström »

Innan jag visar vad brevbäraren kom med idag är jag skyldig en bild av "modellen jag svor tystnad om";

Bild

Det är en modell av en fångvagn littera E, senare E2, som levererade i tre exemplar av A. Keiller i Göteborg år 1866. En modell som väl passar in i bland mina "gamla" 1860-talsvagnar. SV&LV har ännu en gång konstruerat en spännande modell.

Så till dagens paket. Äntligen dök "Modellen" upp;

Bild

Inte bara en utan två;

Bild

Ohsa loket i grönt och så WW1 satsen med loket i grått.....

Bild

Tyvärr känns loket lite stort men jag har kanske påverkats av diskussionen i andra trådar om modellens skala. Det blir till att kontrollmäta lite senare. I ämnet "olyckligt" kan jag tillföra att de vagnar, främst stolpvagnen, som medförljer WW1 tågsettet så handla det om en ömtålig modell. På min vagn hade två stolpar ramlat av och ytterligare en brutits av, finner dock ingen anledning att reklamera men tipsar överdiskenköpare att kontrollera köpet.

Så lite modeller som inte kommit genom brevinkastet. Går lite från ämnet men som ordspråket säger; "kommer inte berget till Mohamed får Mohamed komma till berget", och nu pratar jag Bankalaset i Skövde. Med hem i bilen hade jag följande;

Bild

En TGOJ X20 med drivning från Dekaler&Etsat....

Bild

en SJ M1 m/88, konstruerad av Kolo men såld genom Rimbo Grande.

Apropå Rimbo Grande så slank det ner två byggsatser....

Bild

nämligen en gammal SRJ boggiepersonvagn som man inte kan ha för många av, i alla fall inte mindre än sju.

Och så en Oa vagn;

Bild

/Ola
Ola Ahlström
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 20:42

Re: Från mitt brevinkast

Inlägg av Ola Ahlström »

Idag trillade ett litet diskret, om än så välkommet, kuvert in genom brevinkastet. Jag hade inga större förhoppningar om en leverans förrän bortemot hösten men blev positivt överraskad;

Bild

I kuvertet fanns A-ändesskärmarna som saknades vid leveransen av Jeco:s Hg-lok härrom månaden och jag är imponerad över såväl produkten som snabbheten att få fram dem. Jag säger bara - Bra jobbat Jeco!

/Ola
Ola Ahlström
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 20:42

Re: Från mitt brevinkast

Inlägg av Ola Ahlström »

Hemma igen efter några dagars "semester" (om man nu som pensionär kan ha annat än semester) noterar jag att brevbäraren varit på besök. Innanför brevinkastet låg nämligen denna (?) plåt från HNJ verkstad;

Bild

Inte en nyhet utan en plåt som jag tidigare ratat men efter årets Bankalas, där Claes M:s byggen av vagnen kunde beskådas, så ändrat mig och snabbt beställt vagnarna. Nu gäller det bara att "tolka" plåten och man kan ju hoppas att "någon" skriver en byggartikel till Smalspårigt (kanske någon känd byggare från Västerås känner sig manad?).

/Ola
Ola Ahlström
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 20:42

Re: Från mitt brevinkast

Inlägg av Ola Ahlström »

Ibland är det skönt att få skämma bort sig själv och just en sådan sak kom med posten idag .....

Bild

Egentligen en modell som jag har svårt att motivera mer än att det ligger en del malmvagnsbyggsatser som i och med detta köp finner en anledning att bli byggda. Nu är det väl tveksamt om några av våra "storproducennter" satsar på ett TGOJ malmtågslok som endast byggts i tre exemplar så här var valet till köp slutligen enkelt trots priset.

Som sagt, nu är det svårt att finna ursäkter för att inte bygga VVA:s, Nya Kopparbergs Verkstads och Perls TGOJ malmvagnar .....

/Ola
mikath
Inlägg: 750
Blev medlem: sön 03 jun 2007, 09:45

Re: Från mitt brevinkast

Inlägg av mikath »

@Ola Ahlström
Grattis till en fantastiskt fin modell!!!

/Mika
Skriv svar