Från mitt brevinkast

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Ola Ahlström
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 20:42

Re: Från mitt brevinkast

Inlägg av Ola Ahlström »

Postgult, senapsgult eller citrongult - känns lite som en diskussion om påvens skägg. Tror inte någon kan komma med ett riktigt svar förrän vi uppfunnit en tidsmaskin eller en tidskapsel med ett 1860-tals tågsätt grävs upp.

Känner lite igen diskussionen när det gäller linjesskeppen från krigen 1788 och 1807 där just färgvalen diskuteras. Är inte direkt insatt i hur färger bröts men att dessa, linjeskeppen, var "färgglada" råder ingen tvekan om (vilket kanske trots allt talar för "postgult" i mitten på 1800-talet).

Känner till Jon`s uppgifter som i sin tur härstammar från en brevkonversation med järnvägsmuseum inför ett av jubileumen (det till vilket GMJS byggde sina årgångståg). Här togs uppgifter fram som då var runt 100 år gamla. Sedan dess har ytterligare uppgifter (påståenden?) kommit fram som t.ex. E Sundström (Spår 2006) som tar upp att "alla" godsvagnar från Launestein ursprungligen var "Preussiskt bruna" medan svensktillverkade var grå, svarttjärade eller trägula innan de 1861 fick distriktsfärgerna. Intressant här är att om ursprungsuppgiften om brun/grå/gul stämmer (mellan 1861 och 1874) kolliderar detta med de "helgula postvagnaran" och de grå tjänstevagnarna på 3:e respektive 2:a distrikten. Här finns mycket att gräva efter i arkiven....

Så "min" vagn utan blåstick;

Bild

Bild

Vagnen ar primad med en grå primer vilket kan ha effekten att denna lyser igenom. Valet var en rödbrun primer men det hade troligen blivit värre.

Bild

Bild

Bild

Nåväl, eftersom det är ett privat etsprojekt och därmed varje vagn blir till självkostnadspris för mig har jag råd med att experimentera med målningen på några vagnar.

/Ola
Ola Ahlström
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 20:42

Re: Från mitt brevinkast

Inlägg av Ola Ahlström »

Parallellt med provbygget av de gamla G-vagnarna pågår ett bygge av en gammal ModelMekanikplåt som skall bli en resgodsvagn till det "gamla tåget". Detta bygge platsar inte i "brevinkasttråden", möjligen i en "garderobtråd" men kan, om intresse finns, följas här
http://www.motessparet.se/viewtopic.php?f=54&t=819

Så tillbaka till g-vagnarna m/56. Nu har det blivit till fem byggda vagnar, tre bruna från 1:a distriktet, en grå från andra och en gul från tredje. De senaste dagarna har ägnats till spritmålning och nu idag har vagnarna fåt "takpapp på burk". Härnäst kommer penselmålning av lagergafflar, fjäderpaket och lagerboxar samt bufferttallrikar.

Bild

Tycker ni korgarna lutar lite hit och dit så stämmer det då dessa bara är pålagda underredena för fototillfället.

Dekaler? Det får bli ett senare kapitel men trevare har lagts ut.

/Ola
TuveB
Inlägg: 20
Blev medlem: sön 09 okt 2011, 12:10

Re: Från mitt brevinkast

Inlägg av TuveB »

De exakta färgerna från den tiden kommer vi nog aldrig få se. Skulle någon hitta en oöppnad färgburk kan vi inte vara säkra på nyansen ändå eftersom färgen har åldrats. Hittar vi receptet, samma sak förutom att vi inte kan hitta rätt pigment eftersom gul färg innehåll bly och det har varit förbjudet i färg några år. En kompis till mig har målat en SAAB Safir i den ursprungliga gula färgen den hade vid leverans från de Schelde varvet. Han hade en plåt som inte varit demonterad sedan tillverkning som satt mot en annan plåt. Han hade även plåt där han försiktigt slipade bort de övre färglagren (grönt - gult - gult). Färgen fick sedan bestämmas med färglikare, färganalys blev helgalet (nästan orange). Chansen att hitta en "dold" metalldetalj eller oskadad och ovädrad originalpryl från de här vagnarna är nog liten.

Vad jag vill ha sagt med detta svammel är att Olas färgval kan vara så rätt det kan bli. F.ö., fina vagnar Ola!
Ola Ahlström
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 20:42

Re: Från mitt brevinkast

Inlägg av Ola Ahlström »

Lite dåligt med leveranser från brevbäraren så här i semestertider men det ger ju tid över till, förutom sport på tv:n, för lite modellbygge av redan påbörjade modeller. Dock om det faktiskt ett paket härromdagen;

Bild

Nämligen två Nmp vagnar för HOn3 från HNJ:verkstad. Modellen följer uppenbarligen principen för sina normalspåriga halvsysterar vilket borgar för en lätt- och snabbyggd modell.

/Ola
Ola Ahlström
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 20:42

Re: Från mitt brevinkast

Inlägg av Ola Ahlström »

Idag kom ett efterlängtad och överaskande paket som innehöll följande;

Bild

Bild

Just förhoppningen att för eller senare skulle komma just en Volvo PV52 vad det som fick mig att inte avsluta prenumerationen av Volvobilarna i skala 1/43 trots ett antal fullständigt ointressanta 70-tal bilar. Undrar just vilka fler gamla godingar som man kan hoppas på?

/Ola
Användarens profilbild
Micke Brane
Inlägg: 652
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:35

Re: Från mitt brevinkast

Inlägg av Micke Brane »

Hej

Kul bil, väntade också på något av de äldre bilarna från början.
Du som kommit lite längre i samlandet kanske kan svara på vad jag missat.
Haft lite strul med postgången.
Jag har mottagit följande:
PV 444
Amazon 120 (som var på avvägar länge)
Amazon 130
144
145
164
262C

Känns som jag missat Duetten?
Kan det stämma?

Tacksam för svar Ola.


Micke Brane
michael(snabel A)brane.nu
En förvirrad återfalls rallare
Jan-Inge Gunarsson
Inlägg: 224
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:18

Re: Från mitt brevinkast

Inlägg av Jan-Inge Gunarsson »

Hej bilvänner!
Jag samlar oxå på Volvo bilar, och har fått följande:
PV444
120 Amazon
P1800 ES
164
262C Bertone
130 Amazone
145 Estate

Blev lite fundersam efter att kollat vilka M B fått så jag ringde ATLAS, och fick reda på att det
är 30 st olika modeller av Volvobilar. Dessa skickas ut i slumpvis ordning till alla som
prenumererar på dessa. Vilken affärsmetod, man får vänta och se vad man får och kan
inte beställa vissa godbitar. Dyrt blir det oxå 30 * 193:-, nästan 6000:-. Surt sa räven.
Tänk hur många mässingsplåtar det kunde bli!!

Jigun
Användarens profilbild
Micke Brane
Inlägg: 652
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:35

Volvo samlarbilar från Edition Atlas

Inlägg av Micke Brane »

Hej

Har via likasinnade samlare lyckats få ihop följande lista över bilmodellerna som kommit hittills.

001 Volvo PV 444
002 Volvo Amazon 120
003 P1800
004 Volvo Pv 445 Duett
005 PV60
006 Volvo 144
007 Volvo P1800 ES
008 Volvo 164
009 Volvo P1900
010 (någon som fått den?)
011 Volvo Amazon 130
012 Volvo 145 Estate
013 Volvo PV 52


Att alla inte fått samtliga bilar i nummerordning skyller Atlas på att de tagit slut och har
återbeställts men ännu ej kommit hem.
Undrar om de man missat kommer i slutet?


Mvh
Micke
En förvirrad återfalls rallare
Jan-Inge Gunarsson
Inlägg: 224
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:18

Re: Från mitt brevinkast

Inlägg av Jan-Inge Gunarsson »

Hej
Idag trillade 014 Volvo PV 544 ner i min postlåda.
Jigun
Ola Ahlström
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 20:42

Re: Från mitt brevinkast

Inlägg av Ola Ahlström »

Återför tråden till just mitt brevinkast.

Väl hemkommen finner jag ett paket poststämplat "Huddinge". En snabb leverans med detaljer som krävs för fortsatt bygge av testetsningen av mina "gamla G-vagnar".

Hittills byggda vagnar har fått en U-balk som vänts innåt som substitut för en massiv profil då dessa givetvis saknats i mitt profillager. Samtidigt som 3mm profiler beställdes av Rimbo Grande passade jag på att beställa några stjärnekerhjul och några godsvagnsbuffertar m/74. Huruvida vagnarna moderniserades med dessa buffertar under deras förhållandevis korta livslängd är oklart men i min mj-värld är det fullt möjligt. Om inte annat så av ren "lathet" - scratchbygge av buffertar från 1850-talet är såväl tidsödande som monotont.

Bild

135 days, and counting.

/Ola
Skriv svar