Från mitt brevinkast

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Användarens profilbild
Arne Falk
Inlägg: 384
Blev medlem: tor 12 nov 2009, 18:19
Ort: Eket

Re: Från mitt brevinkast

Inlägg av Arne Falk »

Jag hittade en länk på Jvhf http://www.jvmv2.se/forum/index.php?mod ... d&id=53358 med bild och diskussion om vagnens ursprung.

/Arne
Patrik E
Inlägg: 171
Blev medlem: tis 12 jun 2007, 19:08

Re: Från mitt brevinkast

Inlägg av Patrik E »

Då kan man ju utgå från att om man vill ha vagnen i SJ märkning så ska man inte ha teakmålning på den(?) SJ röd 92 enligt min uppfattning.
Användarens profilbild
Arne Falk
Inlägg: 384
Blev medlem: tor 12 nov 2009, 18:19
Ort: Eket

Re: Från mitt brevinkast

Inlägg av Arne Falk »

Patrik E skrev: Då kan man ju utgå från att om man vill ha vagnen i SJ märkning så ska man inte ha teakmålning på den(?) SJ röd 92 enligt min uppfattning.



Det är min uppfattning också.

/Arne F
Ante S
Inlägg: 193
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 15:08

Re: Från mitt brevinkast

Inlägg av Ante S »

Arne Falk skrev:
Patrik E skrev: Då kan man ju utgå från att om man vill ha vagnen i SJ märkning så ska man inte ha teakmålning på den(?) SJ röd 92 enligt min uppfattning.



Det är min uppfattning också.

/Arne F


Håller inte riktigt med. Vagnen på Stigs bilder är en plåtklädd f d NVHJ-vagn vilket förändrar det hela. Sedan förekom helt klart Cp-vagnar med panel i SJ 92, t.ex. VB-vagnen som idag finns i Västervik, men andra liknande vagnar behöll sin teakpanel till slutet. Ett exempel är f d KlRJ C 302 som aldrig rödmålades. Ett skäl till målningen kan ha varit att SJ inte ersatte skadad teakpanel med teak utan med billigare träslag vid renoveringar o dyl. Även under EJ-tiden laborerades det på vissa banor med enklare paneler, ibland för att ersätta plåt. Har själv detaljstuderat en annan f d NVHJ-vagn med blandad teak- och furupanel och där man på teaken ser rester av SJ-rött. Exakt hur aktuell NÖJ-vagn såg ut under SJ-tiden kan jag inte svara på. Men jag ser inget problem med att teakmåla vagnen även för ett SJ-skick. Själv kommer jag att måla vagnen i teakmålat EJ-utförande, precis som jag även ska göra med VGJ-vagnen.

Ante
Användarens profilbild
Arne Falk
Inlägg: 384
Blev medlem: tor 12 nov 2009, 18:19
Ort: Eket

Re: Från mitt brevinkast

Inlägg av Arne Falk »

Tack Ante för redogörelsen! Jag har ändrat uppfattning. Det kommer att bli en "teaklasering" på min Cp också.

/Arne F
Ola Ahlström
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 20:42

Re: Från mitt brevinkast

Inlägg av Ola Ahlström »

En vecka utan paket, strejkar posten månne? Nåväl, i brist på nytt får jag lägga ut två bilder på de två "bra och ha" plåtarna som kom från Rimbo Grande tillsammans med SWJ-vagnen härrom veckan.

Bild

TB-koppelhållare kan man inte få nog av. Tidigare gjorde jag koppelkrokhållare av små bitar U-balk i vilka jag borrat ett 0,3 mm hål i (gissa hur många avbrutna 0,3 borr det kostat mig genom åren) och därefter lött fast i vagnsgolvet. Själva trådbygeln har jag bara "limmat" invändigt på buffertbalken, en lösning som inneburit många avslitna trådbyglar med tiden. Med Rimbo grandes lösning kan jag välja mellan att löda fast eller skruva fast hållaren i golvet. Dessutom kan jag lägga i mellan lämpliga mässingsbitar för att få allt på rätt höjd, men bäst av allt - jag får fyra lödpunkter för trådbygeln och möjlighet för en lättmonterad koppelkrok!

Bild

Rimbo Grandes prisvärda plåt med smalspåriga HOn3 lagergafflar har varit till stor nytta inte minst när jag skratchbyggt mina DONJ timmervagnar (allt efter en artikel ifrån Smalspårigt). Min version av vagnarna, byggda efter artikeln, ses nedan;

Korrigerat: I stycket ovan har tidigare stått "HOn2 lagergafflar", skall givetvis vara "HOn3 lagergafflar" - sorry, ett skrivfel.

Bild

Bild

En av de mest inspirerande artiklarna i Smalspårigt genom åren och vill minnas att den genererade sex vagnar för mig som verkligen var snabbyggda. Förutom en massa (?) mässinsgprofiler, rakdragen mässingstråd behövdes bromsslangar, fjäderpaket, hjul och inte minst lagergafflar - allt från Rimbo Grande. Just lagergafflarna löddes på plats på det byggda underredet varefter ovandelen på lagergaffeln skars bort med dremeln. Tack vare ditlödda lagergafflar enligt denna metod fick jag ett underrede som hade parallella hjulaxlar något som annars är svårt.

Hoppas strejken (?) är över till nästa vecka.....

/Ola
Johan Winell
Inlägg: 403
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 06:20

Re: Från mitt brevinkast

Inlägg av Johan Winell »

Hej Ola, har nu läst artikeln i nr 62, mycket trevlig artikel.

Snygga byggen.

VH

/Johan
Vänliga hälsningar

Johan
Ola Ahlström
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 20:42

Re: Från mitt brevinkast

Inlägg av Ola Ahlström »

Ett litet stickspår i berättelsen om mitt brevinkast. Visade ovan min tolkning av byggartikeln i Smalspårigt nr 62 och nedan följer några bilder till. Lat som jag är förenklade jag bygget något, bland annat fasade jag inte av "bankarna" (heter det så?) på vilka timmert skall ligga. Hur som helst - med en gigg gick bygget snabbt även om åtgången av olika mässingsprofiler var hög.

Bild

Bild

Bild

och så slutresultatet...

Bild

En nackdel med mina byggen var/är att vagnarna blir allt för lätt (viktmässigt) och riskerar därför att dras av spåret i kurvor. Ett sätt att motverka detta är att göra "timmerklabbarna" ihåliga och fylla detta hålrum med bly - något som står på arbetslistan.

Artikeln från Smalspårigt visar, om jag inte kommer ihåg fel, tre olika vagnastyper - äldre vagn utan spänstag och sex stolpar, äldre med spännstag och fem stolpar och så en "modern" vagn - ett byggprojekt som rekomenderas.

/Ola
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: Från mitt brevinkast

Inlägg av janclaesson »

Mycket snygga vagnar och timmret ser osedvanligt realistiskt ut, törs man fråga hur du fick till det så "verkligt"

Janne C
Användarens profilbild
Arne Falk
Inlägg: 384
Blev medlem: tor 12 nov 2009, 18:19
Ort: Eket

Re: Från mitt brevinkast

Inlägg av Arne Falk »

Riktigt trevliga vagnar Ola!
Dessa hamnar på min skall/måste göra-lista.
Jag har sett en förteckning över vilka nr av smalspårigt som går att köpa. Men jag kommer inte ihåg var jag såg listan.

/Arne F
Skriv svar