Från mitt brevinkast

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
mikath
Inlägg: 750
Blev medlem: sön 03 jun 2007, 09:45

Re: Från mitt brevinkast

Inlägg av mikath »

Ha ha, sicken luring den där Ola! =)

/Mika
Ola Ahlström
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 20:42

Re: Från mitt brevinkast

Inlägg av Ola Ahlström »

Helgerna är över och brevbäraren har börjat leverera igen. Denna vecka fick jag en etsplåt från Rimbo Grande, en "ubåt" alltså en malmvagn från BJ. Tyvärr levererades denna utan den sedvanliga RB-byggbeskrivning men det skall inte hindra ett bygge. Hur är det man säger - "en riktig karl bygger utan byggbeskrivning"?

Bild

Jag hade lovat mig själv att "aldrig falla för postordererbjudanden" men det här var bara för bra för att vara sant, en PV i skala 1/43 för under 100 lappen och inget fortsatt köptvång. Den som lever får se....

Bild

Härnäst kommer tydligen en Amazon, en P1800, en Duett, en 144:a, en 164:a och tydligen, min favorit, en PV60 men nu ökar priset till närmre 200 kronor inkl porto.

Så kom ett paket från Jeco med fyra nya tankvagnar;

Bild

Även om det var några paket att packa upp och beundra blev det lite modellbygge. Den första PBV:n blev grundmålad och resultatet, i primergrått, syns nedan;

Bild

Som vanligt "tar och ger mattmonstret", denna gång försvann ett kanonsikte men i gengäld hittade jag ett fjäderpaket, ett handräcke och ett Kadeekoppel - får väl anses som ett hyfsat byte.

/Ola
Ola Ahlström
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 20:42

Re: Från mitt brevinkast

Inlägg av Ola Ahlström »

Inte en vecka utan någon etsplåt...

Bild

Fick tre smalspåriga personvagnsplåtar från HNJ:verkstad. Från dessa kan såväl MÖJ vagnar som NÖJ vagnar och kanske även SJ-vagnar byggas.

/Ola
mikath
Inlägg: 750
Blev medlem: sön 03 jun 2007, 09:45

Re: Från mitt brevinkast

Inlägg av mikath »

Vad måste man göra för att få så mycket plåtar??? =)

/Mika
Ola Ahlström
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 20:42

Re: Från mitt brevinkast

Inlägg av Ola Ahlström »

Veckoskörden enligt nedan;

Bild

En hel drös med BJ-buffertar till ett antal G-vagnarna som bara skriker; "bygg mig!"

Apropå bygga så kom det oxså en etsplåt från HNJ:verkstad tillsammans med buffertarna ovan;

Bild

Det var NN1:an som anonserats som en snabbyggd modell - och det var det....

Bild

efter mindre än tre timmars lödning var vagnen klar att sätta på spåret!

/Ola
Ringe
Inlägg: 64
Blev medlem: lör 04 jul 2009, 18:19

Re: Från mitt brevinkast

Inlägg av Ringe »

Hur blir färgsättningen på NN1-vagnen?
Ante S
Inlägg: 193
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 15:08

Re: Från mitt brevinkast

Inlägg av Ante S »

Ola Ahlström skrev: Inte en vecka utan någon etsplåt...

Bild

Fick tre smalspåriga personvagnsplåtar från HNJ:verkstad. Från dessa kan såväl MÖJ vagnar som NÖJ vagnar och kanske även SJ-vagnar byggas.

/Ola


För den Gotlandsintresserade kan nämnas att även Klintehamn - Roma hade en dylik vagn...

Ante
Ola Ahlström
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 20:42

Re: Från mitt brevinkast

Inlägg av Ola Ahlström »

Jag är uppenbarligen fortfarande kompis med brevbäraren för de senaste två veckorna har trots viss torka inneburit att en försändelse från Rimbo Grande kommit fram. Detta paket innehöll förutom nedanstående byggsats av en SWJ G-vagn

Bild

några "bra och ha" etsplåtar till, nämligen TB-koppelhållare och smalspårslagergafflar.

/Ola
Användarens profilbild
Arne Falk
Inlägg: 384
Blev medlem: tor 12 nov 2009, 18:19
Ort: Eket

Re: Från mitt brevinkast

Inlägg av Arne Falk »

Ola Ahlström skrev: Inte en vecka utan någon etsplåt...

Bild

Fick tre smalspåriga personvagnsplåtar från HNJ:verkstad. Från dessa kan såväl MÖJ vagnar som NÖJ vagnar och kanske även SJ-vagnar byggas.

/Ola


Ola! Du har alltså inte hittat något som tyder på att den har funnits i SJ-skepnad?

Vh
Arne F
Ola Ahlström
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 20:42

Re: Från mitt brevinkast

Inlägg av Ola Ahlström »

Att vagnarna blev förstatligade, i alla fall flera individer, råder ingen tvekan om frågan är bara i vilket utförande - plåt/träsidor, limp/tvärskuret tak, fönsterutförande.....

Plats för forskande och inte minst bilder. Två källor kan vara artiklar ur Tåg&Spår samt boken om ASJ Linköping.

/Ola
Skriv svar