Från mitt brevinkast

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
wen
Inlägg: 19
Blev medlem: fre 04 jan 2008, 22:17

Re: Från mitt brevinkast

Inlägg av wen »

Håller med Mika, grattis till den fina modellen!
Nu är det väl tveksamt om några av våra "storproducennter" satsar på ett TGOJ malmtågslok som endast byggts i tre exemplar
Men visst byggdes det väl ett 30-tal lok till Holland också?
En optimist slutar inte hoppas på en storseriemodell. ;)
/Stefan Vendelsten
mats d
Inlägg: 97
Blev medlem: tis 22 mar 2011, 22:37

Re: Från mitt brevinkast

Inlägg av mats d »

Hej! Philotrain o NMJ gör denna modell tillsammans. En svensk o en holländsk.


Bild

Mats Dahlström
Ola Ahlström
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 20:42

Re: Från mitt brevinkast

Inlägg av Ola Ahlström »

Idag kom HNJ:verkstads efterlängtade B1b (676) in genom brevinkastet....

Bild

I likhet med flera av de andra 1880-talsvagnarna från HNJ:verkstad bygger det på en C1b med nya långsidor och gavlar, allt för att få till denna 2:a klassversion.

/Ola
Ola Ahlström
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 20:42

Re: Från mitt brevinkast

Inlägg av Ola Ahlström »

Idag kom dessa från SV&LV;

Bild

Buffert m/1868 för att framdatera min 1856-års vagnar och bakdatera de från 1866 (vilka byggsatser som dessvärre oftast leverera med godsvagnsbuffert m/1874).

/Ola
Ola Ahlström
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 20:42

Re: Från mitt brevinkast

Inlägg av Ola Ahlström »

Härromdagen levererade brevbäraren en modellbil från Atlas Edition i skala 1:43. Denna, nionde bilen i Saab-serien, var en i mina ögon en intressant modell då den föreställer en Saab 92B från 1954.

Bild

Vad skall jag då ha den bilmodellen till? Jo givetvis till min svenska smalspåriga modelljärnväg i Nollan (som någon gång i framtiden skall bli byggd - som allting annat).

/Ola
lenelg
Inlägg: 616
Blev medlem: mån 24 sep 2007, 14:37

Re: Från mitt brevinkast

Inlägg av lenelg »

Folke Blomberg, som var professor i maskinkonstruktion på KTH på 80-talet, var med och konstruerade ur-Saaben. Han berättade att hela projektet gick på ca 40 manårs arbete. Idag förbrukar biltillverkarna lika mycket resurser på att designa om fjolårets dörrhandtag..
/ Lennart Elg
Sloat Lumber Co. - logging i On30"
Ola Ahlström
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 20:42

Re: Från mitt brevinkast

Inlägg av Ola Ahlström »

Symbios mellan våra mj-producenter gynnar oss modellbyggare. Igår kom följande i brevinkastet;

Bild

Drivet från Tumba Lokstation är skräddarsytt för SV&LV:s etsplåt till Ölandslokomotorn. Nu gäller det bara att skapa tid och inspiration för lite arbete med lödsstationen....

/Ola
Ola Ahlström
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 20:42

Re: Från mitt brevinkast

Inlägg av Ola Ahlström »

Idag kom så Heljans danska buss, en buss som med lite vilja är försvenskningsbar då liknande bussar anskaffades av SJ i samband med högertrafikomläggningen 1967. Bussarna blev dock inte långlivade i SJ:s tjänst.

Bild

Det är främst bakpartiet som skiljer sig men accepterar man lite kompromisser så krävs inte mycket mer än ommålning och nya dekaler.......

/Ola
Ola Ahlström
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 20:42

Re: Från mitt brevinkast

Inlägg av Ola Ahlström »

Ett litet uppsamlingsheat över vad Brevbäraren levererat i brevinkastet de senaste veckorna;

I samband med att jag beställde den senaste utgåvan av "Förteckning över Roslagsbanans och Saltjöbanans elektriska vagnmateriel" från Spårvägsmuseet passade jag oxså på att få medskickat lite "bra och ha" inför kommande byggprojekt;

Bild

Bad museet att lägga ner några bussar, det är ju "bussens år i år"med tanke på Capitolen och CF:en och "allt annat svenskt" som kommit, och även några tunnelbanevagnar. En ganska simpel plastgjutning men kanske ett spännade byggprojekt?

Slog även härromveckan på stor och beställde en färdigbyggd mässingsvagn vilket verkligen hör till ovanligheten. Jag konstaterade nämligen för ett tag sedan att NMJ hade en norsk 1:a klass sovvagn som rullat ner till Skåne och en sådan kunde jag inte motstå.

Bild

Modellen (Korea?) är framtagen i fem varianter varav två slutsålda med linjering och två utan, en femte är mässingsmålad. Intressant var att vi var tydligen två i Sverige som samtidigt bad Janne Walin ta hem modellen så jag unndrar vem som liksom jag planerar ett "Västkusttåg" från tidigt 1900-tal?

En tredje försändelse kom så från Halmstad. HNJ:verkstads aviserade avveckling under 2015 har fått mig att komplettera med lite (?) plåtar för de byggprojekt som jag förnärvarande håller på med. Behövde bland annat lite fler 2-axliga 1880-talsvagnar nämligen.

Bild

/Ola
Patrik E
Inlägg: 171
Blev medlem: tis 12 jun 2007, 19:08

Re: Från mitt brevinkast

Inlägg av Patrik E »

Ja vi får väl hoppas att du lever tills du är 160 :D
Skriv svar