Från mitt brevinkast

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Ola Ahlström
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 20:42

Re: Från mitt brevinkast

Inlägg av Ola Ahlström »

Brevbäraren ringde två gånger!

Äntligen....

Bild

kom mitt Kp-lok. Undrar om jag hinner bygga det klart innan Gp-loken kommer?

En annan intressant överaskning var en pre-run gjutning av Pansarfabrikens SAV.

Bild

I och med fabrikens tredje modell, efter Pbv:n och Lynxen, har Pansarfabriken tagit tekniken ytterligare ett steg till framåt. De från Pbv:n etsade banden är nu resingjutna vilket inneburit att Lihkströmska hemmet numera även är utrustat med en "hårtork Coline" (Clas Ohlson 149 kronor).
En trevlig gjutning men ack så spröd, här gäller försiktighet. På bilden har jag bara löst monterat några delar för att visa propotioner och detalrikedomen. Övertygad att Pansarfabriken hör av sig här på forumet när modellen med byggbeskrivning är klar för försäljning/beställning. Undertecknad är tacksam för att få "leka" med en tidig gjutning.

/Ola
Anders Johansson
Inlägg: 230
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 04:53

Re: Från mitt brevinkast

Inlägg av Anders Johansson »

Fick också min Kp igår. Lattjo liten pryl!
Det är bara att röja byggbordet från alla andra projekt...
Ola Ahlström
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 20:42

Re: Från mitt brevinkast

Inlägg av Ola Ahlström »

Februari blev en svart månad med få spännande paktet, mars har däremot inletts bättre. Häromdagen kom detta;

Bild

en Xoa7 med släp så nu, i och med att jag tillhör pensionärernas skara, har jag inte längre någon ursäkt för att inte sätta lödkolven i denna fantastiska byggsats.

/Ola
mikath
Inlägg: 750
Blev medlem: sön 03 jun 2007, 09:45

Re: Från mitt brevinkast

Inlägg av mikath »

Ola Ahlström skrev: Februari blev en svart månad med få spännande paktet, mars har däremot inletts bättre. Häromdagen kom detta;

Bild

en Xoa7 med släp så nu, i och med att jag tillhör pensionärernas skara, har jag inte längre någon ursäkt för att inte sätta lödkolven i denna fantastiska byggsats.

/Ola

Awesome!
Där har du något riktigt fint!

/Mika
Mats Nilsson
Inlägg: 76
Blev medlem: tis 15 sep 2009, 20:42

Re: Från mitt brevinkast

Inlägg av Mats Nilsson »

Ola Ahlström skrev: Februari blev en svart månad med få spännande paktet, mars har däremot inletts bättre. Häromdagen kom detta;

en Xoa7 med släp så nu, i och med att jag tillhör pensionärernas skara, har jag inte längre någon ursäkt för att inte sätta lödkolven i denna fantastiska byggsats.

/Ola


I så fall har du väl hunnit "bygga undan" en hel del av byggsatsberget? :-)
Mycket fin byggsats, Xoa7!

MatsN
Ola Ahlström
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 20:42

Re: Från mitt brevinkast

Inlägg av Ola Ahlström »

Nu har även jag drabbats av 3D-flugan. Läste i såväl brittisk som tysk mj-fackpress om tekniken och gjorde en beställning hos shapeways något som resulterade i att ett paket dök upp härromdagen.

De som känner mig vet att jag har en svaghet när det gäller smalspåriga öststatsdieslar något som syns i min garderob. För några år sedan aviserades på Nürnbergsmässan, jag tror det var Herris, att de planerade att ge ut en rysk TU2 diselmaskin för HOe, av denna blev uppenbarligen intet. När jag så hittade en 3D-korg på shapeways var beslutet lätt att göra en beställning och några dagar senare kom denna;

Bild

Det ser inte mycket ut för världen men det beror säkert på att den är gjord i ett halvgenomskinligt material, vilket inte gör sig på bild.

Bild

Vad jag fick är vad som syns på bilderna. Det är sedan upp till byggaren att hitta ett lämpligt underrede, ett amerikanskt diesellok, värre är det dock med boggierna.

Bild

Nåväl, nu är det bara upp till att hitta en lämplig målning av korgen, valmöjligheterna är många med tanke på att förebilden tillverkades i hela 281 exemplar mellan 1956 och 1959 och existerade i de flesta dåvarande sovjetrepublikerna och flera är än idag i tjänst.

/Ola
Ola Ahlström
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 20:42

Re: Från mitt brevinkast

Inlägg av Ola Ahlström »

När det gäller brevinkastet, inte mycket nytt. Däremot skrivs det för fullt på en artikel till nästa nummer av Smalspårigt (och redaktören jagar mig med blåslampa!) och samtidigt passar jag på att bygga några andra vagnar färdigt samtidigt. Resultatet har blivit fyra färdigställda modeller, artikelmodellen exkluderad, som tidigare förekommit här i tråden;

Först ut F3b vagnen, en fd Västkustbanevagn i 1900-talsmärkning;

Bild

Därnäst två G-vagnar av 1866-års modell målade och märkta för Malmödistriktet;

Bild

Bild

Slutligen så en bromsad G m/66 från Göteborgsdistriktet;

Bild

Nu åter till renskrivningen av årsmötesprotokollet och artikeln jag lovat redaktörn....

/Ola
Ola Ahlström
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 20:42

Re: Från mitt brevinkast

Inlägg av Ola Ahlström »

Maj månad inledd och brevbäraren strejkar inte. Ett paket från västkusten dök upp idag;

Bild

En restaurangvagn littera Ro2a från HNJ:verkstad. På bilden saknas dekalen, som inte är fotovänlig, och taket som är restnoterat - förväntas om två veckor - ett spännande kommande bygge....

/Ola
Ola Ahlström
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 20:42

Re: Från mitt brevinkast

Inlägg av Ola Ahlström »

Med specialbud från Stockholm anlände att lokchassie signerat Tumba Lokverkstad som är som gjort för min liggande byggsats av en V3:a

Bild

Bild

Nu har jag inga ursäkter för att inte sätta lödkolven i Etsmodellers plåt längre....

/Ola
Jan Frelin
Inlägg: 531
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 20:11

Re: Från mitt brevinkast

Inlägg av Jan Frelin »

Sweet!
Skriv svar