Byggbeskrivning för HNJv Z4p?

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Byggbeskrivning för HNJv Z4p?

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Det finns ju inte med någon byggbeskrivning med i paketet med HNJV Z4p, i vart fall inte i mitt paket. Skulle vi som har köpt byggsatsen tillsammans kunna försöka fixa en sådan? Jag tänkte börja med mina iaktagelser och så får ni fylla på efter hand om det känns okej?

Första steget är att numrera delarna så vi pratar om samma sak. Jag har utgått från Peter Estelius bilder i den här tråden: http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=9&t=1173
@Peter: Säg ifrån om du tycker det är fel att jag lånat dina bilder till denna tråd.


Bild
Bild
Bild
Bild
Bild



Lista på delar (efter vad jag tror):

1, 2: Baksida till del 4 och 5
3, 6: Hyttens fram och baksida
4, 5: Hyttens sidor med dörrarna

7, 8: Gångborden
9, 10: Konsoler till bromsrörelsen
11, 12: Plogarna

13: Bottenplatta för karossen
14, 15: Motorhuvar
16: Tak på hytten

17: Drivning

18, 19: Tanklock
20-23: Lagerboxar
24: ???
25: Strålkastare
26: Solskärmar?
27: Backspeglar
28: Fotsteg


Kontrollera back-to-back-måttet på hjulaxlarna. På mitt lok var hjulen ihoptryckta efter posthanteringen.

När delarna 1,2,4 och 5 ska tas bort så tänk på vilket håll plåten är vänd om du använder kniv för att skära av hållarna eftersom delarna är nedetsade precis där hållarna sitter.

Drivningen och karossen bör ju kunna delas på senare och det finns två hål fram resp. bak på drivningen. Så man borde kunna borra och gänga två hål i bottenplattan och sedan skruva underifrån. Men man bör nog planera montering av koppel samtidigt.

OBS!! Drivningen har ett kugghjul längst fram och längst bak som tar i om bottenplattan vänds åt fel håll. Det finns en infasning bottenplattan som passar för dessa två kugghjul men enbart om bottenplattan är rättvänd.

Angående koppel: Är det någon som har en aning om hur H0n3-kopplet ska monteras på loket? Det berömda kugghjulet ovan gör att jag undrar om det går att få dit ett H0n3-koppel och i så fall hur.


Montering:
(Bara mina tankar, jag har inte börjat löda än)

1) Ta bort del 1,2,4 och 5. Vik in flikarna enligt vikanvisningarna på alla fyra delarna. Sätt sedan ihop delarna parvis. Det finns ett hål på del 1 och 2 som passar ihop med hålet på dörren på del 4 och 5 om man har parat ihop rätt.

2) När detta är gjort passar del 3 och 6 ihop med paren ovan.


Fyll gärna på...

Mvh Daniel
Peter Estelius
Inlägg: 308
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:24

Re: Byggbeskrivning för HNJv Z4p?

Inlägg av Peter Estelius »

Hej Daniel,

Vilket bra initiativ att göra en online-byggbeskrivning! Det är helt OK att använda mina bilder så här. Du har redan förklarat lite som jag inte hade fått grepp om, t ex baksidorna på hyttsidorna.

Det slog mig att gjutdelen nr 24 som jag trodde var avgasrör kanske istället är kylarvattenlock och ska sitta på huvarna som på en bil????

Sedan det här med koppel. Jag har ju tänkt använda Kadee 714 (som verkaer vara stdkopplet om jag förstått rätt) och det ska ju passas in på lämpligt ställe men det får tydligen kluras lite här.

Tack för tipset att vända bottenplattan rätt med tanke på drivkuggar.

Mvh

/Peter
Johan Winell
Inlägg: 403
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 06:20

Re: Byggbeskrivning för HNJv Z4p?

Inlägg av Johan Winell »

Hej. Några tillägg:

Backspeglar fanns på ÖJ31 i framänden på var sida, men inte på VGJ2, i alla fall inte vid leveransen.
Del 24 är bra mycket för stora för att kunna vara kylarlock, kylarlocken bör istället vara i samma storlek som tanklocken.
VGJ2 hade inte amerika plogen, och det tror jag inte lokomotorn av samma typ på Lidköpings Järnvägar heller hade, endast ÖJ31.
Del 28 skulle kunna vara ett alternativa fortsteg, men det finns ju redan ett ingjutet i del 13...
Del 26 är troligen solskydd, dessa fanns på ÖJ31 över förarfönstret (vänstra) i var ände på förrhytten, men inte på VGJ2 vid leveransen i alla fall.

Fråga: "öronen" i nederkant på del 1,2,4 och 5, vad är de till för?

VH

/Johan
Vänliga hälsningar

Johan
Peter Estelius
Inlägg: 308
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:24

Re: Byggbeskrivning för HNJv Z4p?

Inlägg av Peter Estelius »

Johan Winell skrev: ...
Fråga: "öronen" i nederkant på del 1,2,4 och 5, vad är de till för?
...

Kan de vara för att styra inner- och yterplåtarna vid sammanlödning/limning?

Mvh

/Peter
Bengt Andréasson
Inlägg: 133
Blev medlem: lör 14 jul 2007, 10:16

Re: Byggbeskrivning för HNJv Z4p?

Inlägg av Bengt Andréasson »

Peter Estelius skrev:
Johan Winell skrev: ...
Fråga: "öronen" i nederkant på del 1,2,4 och 5, vad är de till för?
...

Kan de vara för att styra inner- och yterplåtarna vid sammanlödning/limning?

[...]

Ja, knappnål i när man löder ihop antar jag...

Men de där fotstegen [28] - var skall de vara? Täcka under/innanför dörren i [4/5] ovanför det ingjutna trappsteget i [13]?

/Bengt
NTSB
Inlägg: 67
Blev medlem: tis 21 aug 2007, 14:21

Re: Byggbeskrivning för HNJv Z4p?

Inlägg av NTSB »

Roligt att få följa era byggen! Hoppas ni inte får för mycket problem att rätta till de transportskador som uppstått? Dock är man skeptisk till sättet byggsatser hanteras på när de skickas:-( Är inte alltför övertygad att det alltid är posten som är tjuven i dramat. Har själv beställt från diverse olika småtillverkare och måste medge att "vissa" rakt upp och ner slänger i allt i en enda stor hög med mässing i en påse. Sen ser det också ut som det gör när det kommer fram. Andra tillverkare emballerar väl och riktigt genom ordentliga kartongskivor och cornflakes kartonger. Då får man hem det i det skick man har betalt för ÄVEN om posten är hårdhänt.

Mvh
olle891
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:28

Re: Byggbeskrivning för HNJv Z4p?

Inlägg av olle891 »

Hejsan!
Tackar så mycket för denna "online"beskrivning.Sitter själv med samma byggsats och är tacksam för all hjälp man kan få.Angående kopplet kanske det går att göra som Ola Ahlström visade i Smalspårigt 75.Ett avkortat Kadee 714 i en liten koppelficka.
Mvh Olle i Lidköping
Göran T
Inlägg: 455
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:10

Re: Byggbeskrivning för HNJv Z4p?

Inlägg av Göran T »

Hej!
Har fått mitt ex av lokomotorn också. En hel del finns att önska vad gäller utformningen. Jag saknar nitar på sidoplåtarna helt och hållet men tänker försöka åtgärda detta med hjälp av handknackade dito samt fastlödda 0,3 trådbitar. Ett drygt extraarbete som kanske egentligen inte är motiverat. Tänk vad enkelt det hade varit att etsa nitar på baksidan av plåten som hade gått att trycka ut...
Liksom nitimitationer på buffertbalken och på en del andra ställen till... (Trist att behöva vara niträknare).
Chassit wobblar och kräver en del justeringar. Jag hoppas att det går att få till. Wobblande hjul är inte kul!
Vad gäller Kadee-koppel så måste det bli ett N-skalekoppel eller ett kraftigt modifierat #714-koppel pga att kuggarna går ganska långt fram mellan ramarna. I värsta fall får man "steloperera" fast kopplet men då blir det på bekostnad av funktionen vilket är den egentliga anledningen till att jag använder Kadee. Skall ett #714-koppel användas så behöver förmodligen ramarna justeras (läs: kapas. Återkommer om detta)
Men ser man detta som en scratch-aid kit så går det att komma i mål med den och slutresultatet kan bli bra men byggsatsen kräver en del omsorg trots sin litenhet och den relativt sett enkla konstruktionen, med ganska få detaljer. Inititivet skall uppmuntras och jag vill absolut inte ha denna lilla modell obyggd!! Det blir ett kul tillskott till den udda lokparken på VWJ.
/Göran T
Lasse M
Inlägg: 521
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 00:56

Re: Byggbeskrivning för HNJv Z4p?

Inlägg av Lasse M »

Johan Winell skrev: VGJ2 hade inte amerika plogen, och det tror jag inte lokomotorn av samma typ på Lidköpings Järnvägar heller hade, endast ÖJ31.

VH

/Johan


Om jag inte minns fel så ser man LJ's lokomotor i SJ-filmen Västgötabanor som Lavéns gav ut en gång på VHS och som numera finns på DVD från Rimbo Grande. Det kan möjligen vara VGJ's man ser i filmen, har inte möjlighet att kolla det själv just nu.
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: Byggbeskrivning för HNJv Z4p?

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Är det någon av dessa tre Z4p som har gått på Växjö-Västervik (eller närliggande banor)?

Mvh Daniel
Skriv svar