Stationshus

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Stationshus

Inlägg av janclaesson »

Hej på er, mitt första inlägg med bilder nu. För en hel del år sedan inhandlades en Amerikansk mindre station. Visar en bild på denna...

Bild
Tanken var att denna kanske skulle gå att göra en "makeover" till något Svenskliknande typ Saltsjöbanan. I våras slutförde jag ombyggnaden till detta...

Bild

Bild
Som ni förstår så är det här ett rent fantasibygge men duger gott åt mej. De utbyggda fönstren på framsidan är omgjort till en slät väg och ett plåttak + lite andra detaljer. Det har blivit en del försvenska plastmodeller under de sista året, jag har varit lite lat sedan jag rev min gamla bana. Inga som helst byggen av trä mm. Beklagar att färgerna och lite vinkelfel på bilderna inte är det bästa. Favoritkameran la av för ett år sedan.

Mvh Janne C
1956
Inlägg: 417
Blev medlem: lör 15 aug 2009, 14:56

Re: Stationshus

Inlägg av 1956 »

Mycket trevligt Janne! Det är lustigt för jag har själv varit på väg att göra något liknande med den byggsatsen.
Stefan Jönsson
Inlägg: 273
Blev medlem: tis 05 jun 2007, 16:57

Re: Stationshus

Inlägg av Stefan Jönsson »

Instämmer med Broder Rikard. Det ser svenskt och trevligt ut!

Stefan
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: Stationshus

Inlägg av janclaesson »

Det var som sjutton, trodde att jag var ensam om möjligheten. Knappt att jag satte igång med denna ombyggnad men tyckte nog att lådan inte skulle ta plats i skåpet längre. Har betat av en del kartonger men har en kvar. "Bahnhof Krakow" som jag sett en mycket trevlig försvenskning av tidigare. Om andan faller på...

Janne C
Användarens profilbild
Graffen
Inlägg: 331
Blev medlem: fre 05 jun 2009, 13:34
Ort: Österlen

Re: Stationshus

Inlägg av Graffen »

Höjdare Janne!!
Väntar med spänning på "Krakow" :-D
Deo adjuvante labor proficit
Bild
Jan
Inlägg: 93
Blev medlem: sön 24 jul 2011, 21:12

Re: Stationshus

Inlägg av Jan »

Mycket fint Janne. Otroligt vad ett nytt tak, annan färg och detaljförändringar kan göra för helhetsintrycket.
Precis som Graffen så ser jag också fram emot vad du lyckas åstadkomma med Krakow.

Jan
Johanmmolin
Inlägg: 379
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 22:28

Re: Stationshus

Inlägg av Johanmmolin »

Instämmer med föregående inlägg! Den stora frågan är om det är sockerdricka eller loranga som halsas (det är ju inte i Danmark, så det kan ju inte vara en Hof...).
Svenne
Inlägg: 9
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 22:23

Re: Stationshus

Inlägg av Svenne »

Ulvsunda väcker minnen. Stationen var granne med Standard Radio & Telefonfabrik där jag praktiserade somrarna -50 och -51. Nästan på pricken likt, Janne! Jättefint!

Svenne
mikath
Inlägg: 750
Blev medlem: sön 03 jun 2007, 09:45

Re: Stationshus

Inlägg av mikath »

@janclaesson

Riktigt trevlig.
Stationshuset känns riktigt Svenskt.
Detta har du gjort bra.

/Mika
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: Stationshus

Inlägg av janclaesson »

Tackar för alla vänliga ord. @Svenne, det du skriver är ju lite lustigt, stationsskylten "Ulvsunda" på min modell är just en mässingsskylt från Radiofabriken i Ulvsunda! Utsågad ur en tillverkningsskylt från någon slags gammal radioapparat tillverkad där. Och inte nog med det, resten av skylten sitter på en annan husmodell med texten A-B Standard radiofabrik! Också en lätt omgjord industrikåk från Walthers Correrstone series. Och att det överhuvud taget skulle ha funnits en station med namnet Ulvsunda hade jag ingen aning om. Just denna mässingsskylt låg framför ögonen på mej i en låda då stationen var färdigbyggd, tänkte det här passar ju utmärkt. Jag får nog även visa radiofabriken speciellt till Svenne. Men den kåken kan omöjligen vara lik den riktiga fabriken...

Mvh Janne C
Skriv svar