Stationshus

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Kjell E
Inlägg: 68
Blev medlem: ons 07 apr 2010, 11:01

Re: Stationshus

Inlägg av Kjell E »

Snyggt, och det jag fäster mig mest vid är faktiskt lastbilen. Den ser också väldigt svensk-/Scania-liknande ut. Är det ett scratchbygge?
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: Stationshus

Inlägg av janclaesson »

Lastbilen köpte jag av en kille vid namn Björn Svensson och den levererades på "trefoten" för ganska många år sedan. Det är en äldre Scania, en byggsats i gjutna metalldelar. Dock får byggarna göra egna flak. I mitt fall en privat "åkare" som fixade till detta därav den kanske lite udda utformningen? Dvs jag tillverkade flaket efter ett gammalt fotografi. Björn har gjort en hel del fina byggsatser under åren, har även införskaffat andra lastbilar som tex Volvo men jag vet ej om han fortfarande är verksam. Det finns säkert någon på forumet som i så fall känner till detta.

Hälsningar Janne C
Svenne
Inlägg: 9
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 22:23

Re: Stationshus

Inlägg av Svenne »

janclaesson skrev: Tackar för alla vänliga ord. @Svenne, det du skriver är ju lite lustigt, stationsskylten "Ulvsunda" på min modell är just en mässingsskylt från Radiofabriken i Ulvsunda! Utsågad ur en tillverkningsskylt från någon slags gammal radioapparat tillverkad där. Och inte nog med det, resten av skylten sitter på en annan husmodell med texten A-B Standard radiofabrik! Också en lätt omgjord industrikåk från Walthers Correrstone series. Och att det överhuvud taget skulle ha funnits en station med namnet Ulvsunda hade jag ingen aning om. Just denna mässingsskylt låg framför ögonen på mej i en låda då stationen var färdigbyggd, tänkte det här passar ju utmärkt. Jag får nog även visa radiofabriken speciellt till Svenne. Men den kåken kan omöjligen vara lik den riktiga fabriken...

Mvh Janne C

Ja, det var ett lustigt sammanträffande. Annars låg ju Ulvsunda, som var en ren godsstation, inte så långt från Krillan, tvärs över Ulvsundasjön (sic!) på Johannesfredsvägen, där industrispåret från Sumpan slutade. Möjligen kan rester att dokumentera finnas kvar än idag. SRT var en ITT-dotter, blev senare Stansaab, Datasaab och Ericsson Information Systems? Hur som helst var den ursprungliga fabriksbyggnaden gulaktig (ockragul) med putsade fasader och hade en förkrigsaktig arkitektur med en svag funkisbetoning. Och innehöll en radiorörsavdelning som också tillverkade cigarettautomaten Cigbar. Nä nu håller nostalgin på att ta överhanden.

Svenne
larsess
Inlägg: 18
Blev medlem: tor 05 maj 2011, 07:51

Re: Stationshus

Inlägg av larsess »

Janne!
Verkligen fin konvertering, -mycket inspirerande!!
Jag har också sneglat på US-husbyggsatser många gånger, ibland ser de ju just så där "snickarglädjesaktiga" ut som ditt fina exempel! Hittills har det dock bara blivit ett "Centralcafé" av Heljans tornfösedda hörnhus (insp. av MMjK), gjorde dock som du, behöll de amerikanska, litet för höga fönstren, hade jag orkat ordna till nya, med litet högre bröstning och "odelade" hade det blivit ännu bättre (bild kanske kommer när jag listat ut hur det går till i detta forum). Ser också fram emot när du tar itu med "Krakow" (när tyvärr SS Saltsjön åter ligger stilla).
/Larsess
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: Stationshus

Inlägg av janclaesson »

Hej larsess! Trevligt att du hör av dej här, det var ett tag sedan vi ordväxlade. Kul att du nämnde Heljans hörnhus, kom på att jag hade kåken på min gamla bana "EC", bara glömt av detta. Får försöka rota fram den vid tillfälle för en försvenskning. Jo det där med fönstren tänkte jag på också men tyckte att det fick bero, är lite lat numera.

Plockade fram "Krakow" igår kväll, en oöppnad kartong med många delar, här får jag tänka till ordentligt om jag ska lyckas få fason på ett ev bygge i Svensk tappning. Undrar var jag såg stationen på nätet? Ett mycket trevligt exempel, någon som vet?

För övrigt har jag köpt på mej en hel del material av trä, olika sorters träpaneler mm. Men vill gärna avverka plasthusen innan jag sätter händerna i trätillverkning igen. Det underlättas nog av de kommande mörka höstkvällarna. Men först en semester ut till klorofyllen på Blidö med ungarna. Jo S/S Saltsjön ligger still, det blev bara en resa där hon var med på skärgårdsbåtens dag. Har ändock lite extrajobb där.

Vore kul om du visade Heljans kåk här, klura på nu...

Mvh Janne C
Jan
Inlägg: 93
Blev medlem: sön 24 jul 2011, 21:12

Re: Stationshus

Inlägg av Jan »

janclaesson skrev: Plockade fram "Krakow" igår kväll, en oöppnad kartong med många delar, här får jag tänka till ordentligt om jag ska lyckas få fason på ett ev bygge i Svensk tappning. Undrar var jag såg stationen på nätet? Ett mycket trevligt exempel, någon som vet? Mvh Janne C

Här finns lite bilder:
http://www.google.se/search?q=bahnhof+k ... d=0CCoQsAQ

Och sedan finns naturligtvis Auhagens egen sida (för jag antar att det är den modellen du har):
http://auhagen.de/inhalt/cms/front_cont ... _pid=21345

Jan
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: Stationshus

Inlägg av janclaesson »

Oj vad bilder det dök upp, trevligt. Jodå Jan det är rätt. Efter lite funderande om en eventuell försvenskning av stationen, stämmer det att det var "Ahus" som visade sin fina anläggning för ganska länge sedan på ett annat forum? Jag har bara fått för mej att han hade någon liknande station. (Med stor risk att jag har helt fel.)

Janne C
Jan
Inlägg: 93
Blev medlem: sön 24 jul 2011, 21:12

Re: Stationshus

Inlägg av Jan »

Hej Janne,

Jag har skickat ett PM till dig.

Jan
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: Stationshus

Inlägg av janclaesson »

Tusen tack, precis vad jag sökte.

Janne C
Calle Almquist
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 01 sep 2009, 07:21

Re: Stationshus

Inlägg av Calle Almquist »

Fint bygge!

Hur har du gjort plåttaket?
Skriv svar