SDJ Werkstad bygger HNJv Z4p

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Peter Estelius
Inlägg: 308
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:24

SDJ Werkstad bygger HNJv Z4p

Inlägg av Peter Estelius »

Det här får bli en byggtråd i vardande eftersom jag har svårt med tid just nu. Dock ser det ut som om denna Z4p kommer att bli första driftloket på SDJ-smalspåret.

SDJ Z4p nr 2 är en byggsats från HNJ Verkstad och den ser riktigt enkel ut så när som på bygginstruktion. Dock bifogas bildmaterial och ett ritningsblad som bör fungera.

Byggsatsen innehåller följande delar:

Bild
Bild 1: Det här ser ju högst överkomligt ut! En närmare titt på de olika delarna.

Bild
Bild 2: Etsdelarna till karossens mittdel samt något jag inte funderat ut än.

Bild
Bild 3: De Amerikainspirerade plogarna (gallren). konsoler till bromsrörelsen (tror jag) samt gångborden.


Bild
Bild 4: Vitmetalldelarna till chassiplattan och huvarna. Huvarna är identiska.

Bild
Bild 5: Drivlinan kommer färdigmonterad och som synes testad! Något jag ser fram emot att använda!

Bild
Bild 6: Bara för skojs skull så satte jag vitmetallbitarna på chassit och hej, hälften är klart - eller inte.

Bild
Bild 7: Ett antal gjutdelart på stam och löst, från vänster; lagerboxar och tanklock, avgasrör?, strålkastare, solskärmar?, fotsteg och backspeglar.

Sedan finns det ett litet ark med dekaler för de tre varianterna som syns på översta bilden.

Det ser bra ut så här långt.

Som kunde läsas på annan plats så råkade någon på Posten ha satt sig på paketet men det verkar faktiskt oskadat, så när som på att en del i hyttetsningen behöver rätas lite men inget allvarligt. Det verkar som att allt finns men avsaknaden av monteringssprängskiss a la JECO eller materialförteckning av ingående delar så har jag fått maila Göran för att fråga.

Vågar inte lova att jag kastar mig över den här byggsatsen, för det ligger egentligen några lok-byggen före tyvärr. Det ena är mitt Np som har gått i stå p g a brottningsmatchen med vevrörelsen, och det andra är ombyggnaden av ett gammalt Fleischmann startsatslok till digitalt arbetslok. Så jag kan bara säga att vi får se när den här tråden börjar röra på sig.

Återkommer!

Mvh

/Peter

Edit: lagt till en sista bild med text.
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: SDJ Werkstad bygger HNJv Z4p

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Peter Estelius skrev: Som kunde läsas på annan plats så råkade någon på Posten ha satt sig på paketet men det verkar faktiskt oskadat, så när som på att en del i hyttetsningen behöver rätas lite men inget allvarligt. Det verkar som att allt finns men avsaknaden av monteringssprängskiss a la JECO eller materialförteckning av ingående delar så har jag fått maila Göran för att fråga.

Jag råkade ut för samma sak. På mitt lok var hjulen ihoptryckta så spårvidden var helt fel. Så kontrollera back-to-back-måttet för säkerhets skull. Bygger man 10.5mm så ska det vara 8,8 - 8,9 mm om jag förstått H0n3-standarden rätt.

Mvh Daniel
Peter Estelius
Inlägg: 308
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:24

Re: SDJ Werkstad bygger HNJv Z4p

Inlägg av Peter Estelius »

Tack Daniel! Bra att veta. Ska kolla det med en gång, men det ser bra ut på mitt ex.

Mvh

/Peter
mikath
Inlägg: 750
Blev medlem: sön 03 jun 2007, 09:45

Re: SDJ Werkstad bygger HNJv Z4p

Inlägg av mikath »

@Peter Estelius
Det här skall bli intressant att följa.

Just nu renoverar vi kontoret så jag kan inte bygga något, men det kliar i fingrarna. Särskilt lite extra nu när jag fick min A7:a från SMJ.

/Mika
Ante S
Inlägg: 193
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 15:08

Re: SDJ Werkstad bygger HNJv Z4p

Inlägg av Ante S »

Lite skumt. Även jag har fått ett platt paket. Verkar som om allt är med, men den ena kofångaren har blivit skadad. Nu ska jag bygga VGJ-varianten så dessa ska inte vara med, men ändå...

Ante
Peter Estelius
Inlägg: 308
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:24

Re: SDJ Werkstad bygger HNJv Z4p

Inlägg av Peter Estelius »

Det var ju lite märkligt faktiskt, kan det vara det som menas med B-post????

Man trycker ihop paketen för att det ska bli billigare????

Skämt åsido, tråkigt att du också fått ett ihopklämt paket Ante, men tur att det bara var en detalj som inte skulle användas.


För egen del sitter jag och lurar lite på om det faktiskt är dags att komma igång med bygge. Men då känns det som det behövs några delar till som inte ingår i satsen, t ex koppel. Eftersom jag kan välja typ så får det väl bli Kadee men jag tycker egentligen inte om det för det är inte svenskt! Vilken nummer av Kadee-koppel ska det vara för att stämma med H0n3.

Behövs det något mer än bara koppel? Skruvar/muttrar/brickor? Dimensioner?

Mvh

/Peter
Bengt Andréasson
Inlägg: 133
Blev medlem: lör 14 jul 2007, 10:16

Re: SDJ Werkstad bygger HNJv Z4p

Inlägg av Bengt Andréasson »

Det måste ha varit trötta postiljoner i Halmstad den dagen. Min kartong var "sutten på" i hörnet, så där var en glipa. Allt som syns på Peters bilder (tack för dem!) var dock med, så inget tycks ha slunkit ut... Eftersom vi flera råkat ut för det, är det nog en elak sorteringsmaskin som varit i farten. Inte är postiljoner så trötta att de vilar för varje B-postbrev?

Koppel 714 ([link=http://mjhobby.se/mjhobby/product.asp?q ... id=380-714]länk[/link]) brukar man väl använda på vanliga fordon i H0n3.

Skall inte kofösaren à la BJ H3s finnas på VGJ 2?

/Bengt
Peter Estelius
Inlägg: 308
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:24

Re: SDJ Werkstad bygger HNJv Z4p

Inlägg av Peter Estelius »

Sitter och tittar på delarna och funderar över lämplig byggordning.

Eftersom drivlinan är klar så känns det som att det är vitmetallplattan som utgör ram tillsammans med drivlina och koppel som bör behandlas först.

Därefter ligger väl påklädning av ramplattan med huvar och hytt, och därefter i "sista" steget alla smådelar att löda/limma på plats före målning och dekalering.

Det här gissar jag efter att ha suttit med Np-lokets byggordning, men det skulle kännas bra att få veta om jag tänker rätt. Det blir så dumt om man börjar i galen ände.

Mvh

/Peter
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: SDJ Werkstad bygger HNJv Z4p

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Peter Estelius skrev: Sitter och tittar på delarna och funderar över lämplig byggordning.

Eftersom drivlinan är klar så känns det som att det är vitmetallplattan som utgör ram tillsammans med drivlina och koppel som bör behandlas först.

Därefter ligger väl påklädning av ramplattan med huvar och hytt, och därefter i "sista" steget alla smådelar att löda/limma på plats före målning och dekalering.

Det här gissar jag efter att ha suttit med Np-lokets byggordning, men det skulle kännas bra att få veta om jag tänker rätt. Det blir så dumt om man börjar i galen ände.

Mvh

/Peter

Det här är min andra byggsats. Det är bara SV&LV:s NVHJ litt. C 53 som jag har byggt före denna så jag är nybörjare, men här är mina ideer på byggordning:

Det finns ju ett hål i framkant i drivlinan som förmodligen kan användas till att fästa vitmetallplattan. Jag funderar på om man kanske skulle flytta fram hålet (borra ett nytt eller göra det långsmalt) för att på så sätt få dit kopplet också framför kugghjulet, men jag är osäker på om kopplet kommer för långt fram då. Och jag är också osäker på om kopplet hamnar på rätt höjd. Den breda plattan längst fram på drivlinan (plattan med hålet) har en flik som är nerböjd och jag funderar på om man kan böja upp och kapa fliken och få dit kopplet under plattan. Men jag är rädd att kopplet kommer för lågt då. Men jag kommer försöka lösa koppelfrågan först innan jag försöker fästa bottenplattan i drivningen just med tanke på detta.

Beträffande påklädning av ramplattan så planerar jag att börja med hytten och ta huvarna sen. Hyttsidorna (delarna med dörrarna) verkar passa in precis vid fotstegen i ramplattan så har man gjort hytten först så tror jag det är ganska lätt att få den på rätt ställe. Och sedan får hytten styra huvarnas placering. Vänder man på det riskerar man att få huvarna för långt fram eller bak såvitt jag kan se.

Mvh Daniel
Peter Estelius
Inlägg: 308
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:24

Re: SDJ Werkstad bygger HNJv Z4p

Inlägg av Peter Estelius »

Tack Daniel,

Då är jag inte helt "ute och cyklar" i alla fall.

Återkommer när kopplen har landat.

Mvh

/Peter
Skriv svar