HNJ Verkstad - SJ litt. L8.

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
mikath
Inlägg: 750
Blev medlem: sön 03 jun 2007, 09:45

HNJ Verkstad - SJ litt. L8.

Inlägg av mikath »

Ett litet bygge som under en tid gått riktigt långsamt p.g.a hälsa, andra byggen och en massa andra ursäkter...
Detta enkla, trevliga ånglok byggs åt Rikard Dervings MMJ-bana.

Här är en liten serie bilder på bygget så som det ser ut idag.

Motor och växellåda är konstrerade på ett riktigt smart vis som gör att hela paketet göms i pannan.
Bild
Hjulen är mycket fina och är färdigkvartade.
Bild
Bild
Bild
Bild
Hytt och tender består av en stomme, som man sedan klär med ytterplåtar som har nitar och andra detaljer frametsade.
Bild
Bild
Att gångbordet är rakt och saknar "nivåer" gör modeller enklare att bygga.
Bild
Bild
Panna, eldstad och hytt är här ännu löst provmonterade.
Pannan består av ett mässingsrör som får justeras till rätt länd, och det finns flera olika alternativa gjutdetaljer att välja mellan så att man kan bygga flera olika förebilder.
Bild

Byggsatsen är mycket rakt på, och delarna faller på plats.

/Mika
1956
Inlägg: 417
Blev medlem: lör 15 aug 2009, 14:56

Re: HNJ Verkstad - SJ litt. L8.

Inlägg av 1956 »

Ser verkligen fram emot fortsättningen på det här, Michael!
f.gaard
Inlägg: 196
Blev medlem: ons 28 nov 2007, 20:00

Re: HNJ Verkstad - SJ litt. L8.

Inlägg av f.gaard »

Ser ut att bli ett vackert lok.
Lycka till.

Mvh Fredrik
loktok
Inlägg: 172
Blev medlem: tor 28 jun 2007, 19:20

Re: HNJ Verkstad - SJ litt. L8.

Inlägg av loktok »

Jag gillar verkligen detta bygge Mickael.Uppdatera gärna eftersom du kan,det uppskattas.
bermod
Inlägg: 155
Blev medlem: sön 25 jan 2009, 16:11

Re: HNJ Verkstad - SJ litt. L8.

Inlägg av bermod »

loktok skrev: Jag gillar verkligen detta bygge Mickael.Uppdatera gärna eftersom du kan,det uppskattas.

Håller med Lasse,jag har också byggsatsen liggande,så det är intressant att följa ditt bygge.
bermod
Johanmmolin
Inlägg: 379
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 22:28

Re: HNJ Verkstad - SJ litt. L8.

Inlägg av Johanmmolin »

... och jag har förhandsbeställt en L5:a från HNJ Verkstad, vilket torde bli premiär när det gäller att försöka bygga ett stort ånglok. Men jag antar att mycket av det du visar upp här Mika blir direkt överförbart till detta bygge. Så det är med stor spänning även jag kommer att studera vad och hur du gör.

(L5 trafikerade faktiskt gamla hästholmenbanan under andra halvan av 60-talet, så det finns en anledning till valet).
mikath
Inlägg: 750
Blev medlem: sön 03 jun 2007, 09:45

Re: HNJ Verkstad - SJ litt. L8.

Inlägg av mikath »

Tack alla för uppmuntran!
Bygget kommer att fortsätta på detta forumet och om det kan vara till någon hjälp är jag bara glad.

Tack alla!!!

/Mika
mikath
Inlägg: 750
Blev medlem: sön 03 jun 2007, 09:45

Re: HNJ Verkstad - SJ litt. L8.

Inlägg av mikath »

Av någon anledning hade jag tänkt vänta med att löda på eldstaden som jag inte kommer på nu...

Bild

...nu är den nylödd och på plats i alla fall.
Skulle jag komma på varför är det lätt att löda loss den igen.

/Mika
mikath
Inlägg: 750
Blev medlem: sön 03 jun 2007, 09:45

Re: HNJ Verkstad - SJ litt. L8.

Inlägg av mikath »

Efter en hel del putsande på "hjulhusen" (eller vad de heter) var det dax för provmontering på gångbordet.
Bild
Kan det möjligen vara stänkskärmar de kallas för???

/Mika
Johanmmolin
Inlägg: 379
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 22:28

Re: HNJ Verkstad - SJ litt. L8.

Inlägg av Johanmmolin »

Det här är väl också en underbar byggtråd! Dessutom är jag så svag för mogul-lok i olika skepnader. Har beställt ett kommande L5-lok frå HNJ Verkstad, bara för att det syntes då och då på hästholmenbanan under andra halvan (?) av 60-talet.

Under tiden ska jag noga studera vad du gör, så kanske jag t.o.m. kan lära mig något (jodå, i min ålder lär man sig fortfarande nya saker varje dag. Skillnaden mot förr är att man glömmer bort dem samma dag också...).
Skriv svar