HNJ Verkstad - SJ litt. L8.

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
mikath
Inlägg: 750
Blev medlem: sön 03 jun 2007, 09:45

Re: HNJ Verkstad - SJ litt. L8.

Inlägg av mikath »

Börjat sätta på dekalerna som kom igår.

Bild

Här är tendern blanklackad för att dekalerna skall försvinna så mycket som möjligt.
Passade även på att måla ramarna till fönstren.

/Mika
mikath
Inlägg: 750
Blev medlem: sön 03 jun 2007, 09:45

Re: HNJ Verkstad - SJ litt. L8.

Inlägg av mikath »

När jag kollade på skyltarna insåg jag att jag inte hade de skyltar jag trodde.
Är det någon som har L8-skyltar över och vill byta mot några av mina?
Nummer spelar ingen roll bara det står L8 på skylten.

Bild

/Mika
Patrik E
Inlägg: 171
Blev medlem: tis 12 jun 2007, 19:08

Re: HNJ Verkstad - SJ litt. L8.

Inlägg av Patrik E »

Hade inte detta lok en SJ "kringla". Eller fick de en ny logga i slutet? Kolla upp det för annars vore det ju lite synd på en annars så vacker pärla. ;-)
mikath
Inlägg: 750
Blev medlem: sön 03 jun 2007, 09:45

Re: HNJ Verkstad - SJ litt. L8.

Inlägg av mikath »

@Patrik E
Roligt att du uppskattar modellen!

Att hitta bilder på samma lok från båda sidorna har varit en omöjlighet. Därför har jag kommit fram, tillsammans med Rikard, att jag får tolka hur en L8:a kan ha sett ut. För att passa in i Rikards 50-talsbana valde jag därför den "modernare" SJ-loggan.
Rätt eller fel här finns inte, möjligen mer fel än rätt eftersom L8:an är lite av min tolkning, men rätt så som den såg ut på MMJ (Rikards bana).
Visst kan det tyckas att det är synd att inte göra 100% rätt när man ändå håller på och byggen, men som sagt att hitta bilder från alla vinklar vid samma tillfälle och vid rätt tidsperiod är inte det enklaste, särskilt på ett lok som bara fanns i två exemplar gör det hela ännu svårare om man inte har riktigt med tur.

/Mika
Bosse
Inlägg: 17
Blev medlem: tor 17 mar 2011, 14:40

Re: HNJ Verkstad - SJ litt. L8.

Inlägg av Bosse »

Patrik E skrev: Hade inte detta lok en SJ "kringla". Eller fick de en ny logga i slutet? Kolla upp det för annars vore det ju lite synd på en annars så vacker pärla. ;-)


Mycket snyggt bygge och fantastiskt foto.

UWHJ lok 11-13 övertagna av SJ 1940. Två lok SJ 1583, 1584 ommärktes till L8 1942. 1942 så bestämdes den nya SJ logotypen för lok i futura stil. Så om loken har hafft SJ logga på tendern så bör det ha varit SJ i futura stil. Alltså helt rätt dekalerat enligt mig.

Rikard får snabba på att bruka loket då de ställdes av redan 1946 och skrotades 1948.

Ps. L21 loken som det finns skyltar till och som är av samma typ, slopades en del så sent som på 60talet.
Bosse
Johan.L
Inlägg: 64
Blev medlem: tor 31 maj 2007, 16:11

Re: HNJ Verkstad - SJ litt. L8.

Inlägg av Johan.L »

Jag har en bild på SJ 1583 som sägs daterad till 1947 i Malmö. Där är tendern helt omärkt. Bilden är låguppläst så kan inte förstora och se om det suttit någon logga eller ej.
mats d
Inlägg: 97
Blev medlem: tis 22 mar 2011, 22:37

Re: HNJ Verkstad - SJ litt. L8.

Inlägg av mats d »

De Gp lok SJ fick 1943 var linjerade och med metkroken... Så troligen kan loken fått futura märkning efter större revision men om de slopades i början av 50 talet så är det inte troligt..

Mats
mikath
Inlägg: 750
Blev medlem: sön 03 jun 2007, 09:45

Re: HNJ Verkstad - SJ litt. L8.

Inlägg av mikath »

Efter att ha sovit på saken kom jag fram till att tendern får bli omärkt.
De bilder på L8:a som jag har, både UWHJ och SJ, så kan jag inte se någon form av märkning på sidan av tendern.

Bild

Tendern fick bli av med all sin gamla färg och har nu en ny primer.

/Mika
mikath
Inlägg: 750
Blev medlem: sön 03 jun 2007, 09:45

Re: HNJ Verkstad - SJ litt. L8.

Inlägg av mikath »

Undrar om ett dygn torktid räcker för grundfärgen, eller bör jag vänta längre innan jag målar den igen???

/Mika
mikath
Inlägg: 750
Blev medlem: sön 03 jun 2007, 09:45

Re: HNJ Verkstad - SJ litt. L8.

Inlägg av mikath »

Nymålad igen, bild kommer snart... =)

/Mika
Skriv svar