Brimalm - SJ litt. B med C-tender, och våra kissar.

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Johanmmolin
Inlägg: 379
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 22:28

Re: Brimalm - SJ litt. B med C-tender, och våra kissar.

Inlägg av Johanmmolin »

Blev det ett fat med extratjock grädde då?
mikath
Inlägg: 750
Blev medlem: sön 03 jun 2007, 09:45

Re: Brimalm - SJ litt. B med C-tender, och våra kissar.

Inlägg av mikath »

Johanmmolin skrev: Blev det ett fat med extratjock grädde då?

Nyskalade färska räkor. =)

/Mika
zikkan
Inlägg: 416
Blev medlem: ons 04 feb 2009, 15:40

Re: Brimalm - SJ litt. B med C-tender, och våra kissar.

Inlägg av zikkan »

Ja det är ju en favorit.... hos både två- och (särskilt) fyrbeningar!! :-)

Mvh
zikkan
mikath
Inlägg: 750
Blev medlem: sön 03 jun 2007, 09:45

Re: Brimalm - SJ litt. B med C-tender, och våra kissar.

Inlägg av mikath »

Kunde inte låta bli denna.
Han är så söt när han får godis och tar med tassen.
http://www.youtube.com/watch?v=cna07g3cTfg

/Mika
Johanmmolin
Inlägg: 379
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 22:28

Re: Brimalm - SJ litt. B med C-tender, och våra kissar.

Inlägg av Johanmmolin »

Ja, man faller ju pladask!!!
mikath
Inlägg: 750
Blev medlem: sön 03 jun 2007, 09:45

Re: Brimalm - SJ litt. B med C-tender, och våra kissar.

Inlägg av mikath »

Eftersom moderatorerna på Stinsen har haft det goda omdömmet och fimpat hela, den absolut mest lästa byggtråden på Stinsen, kommer jag att återskapa den här.
Jag har all min text från den tråden, jag skall bara ta bort de svar från andra rallare, sedan kommer den här.

/Mika
mikath
Inlägg: 750
Blev medlem: sön 03 jun 2007, 09:45

Re: Brimalm - SJ litt. B med C-tender, och våra kissar.

Inlägg av mikath »

Påbörjade lite smått ett nytt bygge.

Bild

Detta är något jag absolut inte kommer att ha bråttom med, utan bli lite nu och då när orken och lusten finns.

Skruvade ihop löpboggien för att prova med drivhjulen.


Bild

Bild

Bild

Lite gjort på cylindrarna idag.

Bild

Bjuder på en B-maskin i bara mässingen som är i färdigt skick.

Bild

Har härmed gjort ett avsteg från hur byggsatsen var tänkt.
Det är de lyftöglor för hytten som jag inte lyckats hitta någon förebild som har dem på det viset modellen är tänkt. Det behöver inte betyda att det är ett fel på byggsatsen utan det faktum att jag inte har någon bild i min samling.
De bilder jag har är antingen inga alls eller att de sitter längre fram på taket. Jag valde det senare alternativet, mest för att jag tykte det var synd att bara kasta bort en så pass fin gjutdetalj.
De gamla hålen kommer att spacklas igen innan takluckan slutligen löds på plats.

Bild

Den exakta possitionen har jag inte utan endas uppskattar dess placering.


Lite delar löst provmonterade på ramen som redan börjar likna något.

Bild

Fixat ordning hålen i taket.

Bild

Det färdiga taket bakifrån

Bild

Gardjärnen på plats.

Bild

Ramen går lite lågt eftersom jag inte monterat fjädrarna på axlarna ännu.
När fjädrarna kommer på plats så kommer ramen lite mer än 1 mm högre upp.

Bild

Buffertbalk och plogar löst provade på ramen.


Provade hytten på ramen idag.

Bild


Vänster gångbord till B-loket, med några detaljer lödda och andra lösa.

Bild

Lite närbilder på loket.

Bild

Bild

Gjorde om bakdelen på bytten.

Här ser man tydligt den osymetriska hytten.
Vänster sida är längre än höger.

Bild

Bild

Provar pannan på loket.

Bild

Sotskåpsfronten med den öppningsbara luckan.

Bild

Plockat lite med eldstadsgaveln.

Bild

Nu har lokföraren och eldaren något att sitta på så de slipper att stå.

Bild

Hytten börjar ta form och bli färdig invändigt.
Lite detaljer kvar på eldstadsgaveln och så skall brädgolv på plats, men det kan jag inte göra innan hytten är lödd på golvet.

Bild

Allt är löst eller skruvat på plats.

Tvättpluggarna på pannan lödda.
Det är tre på höger sida och två på vänster sida av pannan.

Det var stora hål i pannan där man skulle löda de gjutna tvättpluggarna från insidan av pannan.

Bild

Bild

Insidan av de lödda tvättpluggarna på pannan...

Bild

Satt på några delar till på eldstadsgaveln.

Bild

Ett par detaljer under hytter lödda.
Jag är lite osäker på om den bakre är vänd åt rätt håll.

Bild

Jag har inte tagit av piggen på cylindern eftersom jag är osäker på om det är rätt del jag monterar.

Bild

Lödde på den tunna plåtdetaljen under golvplåten som sitter nästan ute vid kanten.

Bild

Bild

Det mesta under hytten börjar falla på plats.
De långa fula tapparna som sticker upp genom golvet skall filas bort innan hytten kan lödas på plats.

Det skall vara en liten kant som govet går längre ut än hyttsidan.
Enligt byggbeskrivningen skall det vara o,3 - o,5 mm. Något som motsvarar något från enkel till dubbel plåttjocklek på ett ungefär.

Bild

Detta är något som ser ut att skilja på olika lok beroende på om det är öppen eller stängd hytt.
Det finns på lok med öppen hytt, men inte på lok med ständhytt.
Om det finns någon som har annan information tar jag tacksamt emot denna

Skruven för reglering av fyllning och omkastning monterad.

Bild

Pannan i sin fulla längd förutom eldstadsgaveln.
Stativet för Richardson-ventilerna är lödd på plats. Skorsten och domen är bara provmonterade.

Bild

En tänkbar kandidat till B-loket.
Jag tackar Kjell så länge, och hoppas vi får ordning på ditt lok snart också.

Bild

Satte på lampor och fotstegen på det främre gångbordet.

Bild

Det var lite svårt att få lamorna rakt eftersom hålen som de skulle lödas i var typ dubbelt så stora som de egentligen borde ha varit.
Man skulle också kunna löda i ett mässingsrör med rätt mått för att göra hålet lite mindre, men nu hade jag inte det så jag körde utan och det gick också bra fast det var som sagt betydligt svårare.

Här provat med med plogarna också.

Bild

En bild på A-tendern bakifrån.

Bild

Provar hela pannan på loket.
Pannan håller ihop med lite tape bara och många delar är bara löst provmonterade.

Bild

Det typiska B-loket känns helt klart igen.

Prov med olika tendrar.

Här med en A-tender.

Bild


Och så en C-tender.

Bild

Nu är det inte en vitmetall C-tender som är kandidat till B-loket, utan en VVA mässingstender.


Blev lite gjort på B-loket idag, inte så mycket men alltid något.

Tuben ligger fortfarande löst, men det var lite pyssel med den för de skulle han ventil eller nippel (vad det nu är förnågot) i övare änden som också skulle lödas på plats.

Bild

Idag blev det en sådan där "löd loss och gör om" dag igen.
Jag kom på att jag hade missat att "superdetaljera" stoppet så tuben inte glider ut ställningen. Det var riktigt pilligt att få den o,5 mm breda, 4 mm långa och o,o5 mm tunna remsan på plats på en rund yta. Samtidigt lödde jag fast tuben i ställningen när jag ändå var igång.

Bild

Ja, då var det dax att löda loss den igen för 5:e gången för ytterligare lite detaljering.

Det skall vara ett band till som går runt i övre delen av tuben och stället.

Bild

Åter igen monterad i golvplåten under hytten. Hoppas att det är för gott denna gång.


Bild


Vi har bestämt oss för att skaffa oss en liten kisse.
Tyvärr så är kissen lite för liten (ca 6 veckor) för att få komma hem till oss. Vi har varit och besökt dem små liven några gånger och får tålmodigt vänta till de blir 12 veckor. Vi vill gärna ha en av killarna.

Här är det min systerdotter Evelina som håller i en av killarna. Tre kattungar blev det i kullen. Två killar och en tös.

Bild


B-lok med öppen hytt och C-tender är det inte så lätt att hitta bilder på.
Det jag har hittat är SJ litt. B 1383, fast då som SNJ litt. B 12.
Loket har tidigare varit hos HHJ som litt. B 22, BJ litt. B3 129.
Detta lok tillverkades av Vagn och Maskinfabriken i Falun.

Jag skulle gärna vilja ha ett annat lok och då ett som tillverkades av NOHAB.

Finns det någon med bilder på B-lok med öppen hytt och C-tender blir jag mycket glad om jag får ta del av dessa.


Eftersom jag har bestämmt mig för att inte ha någon topplykta men ändå ha hyllan så fick jag tenna igen de tre hålen som lyktan skulle monteras i.

Bild

Skulle jag komma på andra planer är det bara att borra upp hålet för lyktan igen.

Det skall sitta en plåt under ramen som bl.a. håller hjulen så de inte ramlar ner och som har etsad bladfjädring. Denna plåt var förbockad och hade bockats så många gånger så den hade gått sönder.
Jag fick laga den med en o,8 x o,8 mm profil och för att den inte skulle synas har jag fått börja med att fila bort den mellan bladfjädrarna.
Den kommer att synas lite vid bladfjädrarna, men det är bakom hjulen och lite svart och så, så kommer man inte att tänka på det.

Här har jag börjat fila.

Bild

Bild

En bild för att visa lite bättre hur det blir bakom hjulen.
Jag har ritat in en röd markering där o,8 x o,8 mm profilen syns bakom hjulen, medan den är borttagen mellan hjulen. Profilen skymtar på denna närbild men in real life måste man anstränga sig för att se den bakom ekrarna.

Bild

Nu har vi fått veta att Edward är det som blir våran lilla kisse.

Senast vi var och hälsade på de små kattungarna så var var det så att Edward valde oss. Hans båda syskon gick och la sig någon annan stans, medan Edward kröp upp i våra knän och somnade. Undrar om han kände på sig att vi skulle ta hand om honom... ???
Jag har hört att man inte kan välja katt, utan katten väljer sin ägare och det gjorde Edward i detta fallet.

Här är Edward 6,5 veckor gammal.

Bild

Bild

Bild

Ögonen är riktigt klart ljusblå och han kommer att bli blåmaskad när färgen växer fram på honom. Blåmaskad är egentligen en brun, med en viss skiftning åt blått.

Såhär ser Edward ut när han inte sover.

Bild

Har även fått lite gjort på B-loket idag.
Börjat fixa med bromsbommarna och delar av bromsarna.

Har börjat löda nysilvertråd mellan bromsbommarna

Bild


En bild på en vuxen brunmaskad Birma.

Bild


Fick lite till gjort på bromsutrustningen igårkväll.

Bild


Det luriga är att komma förbi kugghjulet, men det får bli något enligt följande.

Bild


Jag har fått endel frågor på mail för att jag varit otydlig, men tveka inte att fråga i forumet, PM eller mail så skall jag försöka förklara mig lite tydligare.
Ett exempel är varför jag lödde på o,8 mm fyrkantsprofil på plåten med bladfjädrar under ramen som här visas med en röd pil.

Bild

Svaret på den frågan är att bladfjädrarna hade brytits loss och låg lösa så för att underlätta att igen löda dem tillbaka på plåten och slippa löda 90 grader kant i kant så fick jag lite mer "yta" att löda emot. Nu var inte alla avbrutan men jag lödde profilen vid alla bladfjädrar för att få samma utseende på det hela.

Jag hoppas alla som ställt diverse frågor fått svar på sina frågetecken.


Inte direkt mycket att visa upp, men allt blir lite roligare när man har något annat att knyta samman det hela med.

Bild

Satte på dörrhandtag på hytten och när jag satt och lödde på dem kom jag tänka på dörrhandtaget som låg i den berömda "garderoben".

Detta är ett dörrhandtag kommer från ett ånglok med sluten hytt.
Och den som är uppmärksam på siffran 1121 som står stämplat på flera ställen vet kanske också att det är SJ litt. E 1121 som det handlar om.

Bild

Bild

SJ litt. E 1121 byggdes år 1912 i Motala av AB Motala Verkstad.
1935 förlängdes ramverket och loket fick ett främre löphjul och littrerades om till SJ litt. E2 1121.

När loket skrotades 1996.

Kanske ingen direkt anknytning till B-loket, men kul i alla fall eftersom man kan följa dess historia till viss del.

Detta köpte jag för något år sedan på Tradera mest som kuriosa.


Jag är inte så förtjust när de förgjorda hålen är förstora.
Jag tycker det är bättre när hålet är förlitet och man får borra eller brotscha upp dem själv.
Hålen för handräckshållarna är lite för stora så det är svårt att få dem rakt och på rad.
Har efter mycket justerande fått dem på plats på högersidan och har vänster sida kvar att göra.
Det hade varit betydligt lätter att ersätta dessa med dem som bl.a. Perl har eftersom de skall ha lite större hål än de som följer med.
Jag kommer att sätta de som ingår i byggsatsen på vänstersidan också, men kommer att byta till andra på pannan där det är svårare att komma åt med lödspetsen och samtidigt hålla dem still.

Bild

Visst, man kan ju limma dem också om man så vill, och då blir det betydligt enklare, men det är ju fusk... =)


Efter en hel del svärande och tålamodsprövande så är handräckena på plats på hytten.
Vänster sidans hål var ännu större, så stora att handräckshållarna gick rakt igenom hålen.

Bild

Med facit i hand så skulle jag från början använt Perls handräckshållare och besparat mig och Kicki en hel radda fula ord...
Men nu känns det skön att det är gjort i alla fall.


Nu har Edward blivit 7,5 veckor gammal.
Färgen i ansiktet och så kommer nog att dröja ett tag till.

Bild



Provmontering med en koll innanför sotskåpsluckan.

Bild


Det blev ett besök hos Edward på kvällen.

Bild

Bild


Nu är insidan av sotskåpet lött på plats och man ser lite hur det ser ut på denna bild från sidan.

Bild


Lite gjort på pannan mellan julstök.

Bild


Skorstenen skruvad på plats och sotskåpsfronten sitter ännu bara med tape.

Bild

Bild

Skorstenen sitter skruvad, men jag kommer att löda den på plats istället.
Att jag väljer att löda den beror på att jag vill fylla ut eventuell glipa mellan sorsten och sotskåp.
Jag har bara ett lödtenn när jag löder och det är på 179 grader.
Visst är det så att jag kommer att löda på störe saker före de små som kräver mindre värme.

Bild


Smet iväg och byggde lite B-lok såhär dan före dopparedan.
Gjorde lite sådant som inte direkt syns, men som ändå skall göras.
Infästningen för löpboggien skruvar även ihop pannan med ramen.

Bild

På denna bild ser man hur det hänger ihop med fastsättning av pannan och löpboggien.

Bild

Den långa svarta "skruven" går rakt igenom cylindrarna. Nederdelen har invändig gänga. Mellan löpboggie och cylindrar skall det vara en fjäder som trycker boggien ner mot spåret och ser till att framdelen av loket inte tippar ner.


Efter migrän har det inte blivit mycket gjort på B-loket.

Jag kan bjuda på en Edward bild i alla fall.
Nu är allt intressant att leka med...

Bild


Lite nya bilder.

Bild


Ångdomen just lödd på pannan med allt söl som nu skall bort.

Bild

Nu är det inte fullt så mycket lödtenn vid domen.

Bild


Ett par nya bilder på lille Edward.

Bild

Bild


Var ute en sväng på stan idag och tänkte se om jag hittade något på rea:n och det var så mycket folk som jag blev så trött så jag vet inte vad...

Nåväl så blev det lite gjort på kvällskvisten i alla fall.
Att börja med så blev det en hel del studerande av bilder, byggbeskrivning, bilder, byggbeskrivning, bilder .....
... ja, ända till ögonen gick i kors.
Till slut tänkte jag, nä såhär kan jag inte hålla på utan tog ett belut.

På höger sida om pannan sitter det en kran med handtag och ett rör ut från pannan.

Gjutdetaljen såg ut enligt följande

Bild

Här ser man att röret gåt rakt ut ur kranen i handtagets rikting, men så såg det inte riktigt ut på mina bilder så jag tog avbitaren och klippte av det röret och borrade hål på undersidan av kranen som var mer likt mina bilder. Hålet jag borrade är o,6 mm så det gällde att ha nya skarpa borr och hålla tungan rätt i mun på denna lilla del.

Bild

Så fick det bli till slut.

Bild

Enligt byggbeskrivningen vad jag kan förstå så går röret längs gångbordet och in i hytten!!!???
Även här så kommer jag att avvika från denna dragning då det endast bara går ner mot gångbordet och ut mot kanten.

Bild

Jag kommer att löda på "röret" när jag vet hur gångbordet kommer i förhållande till kranen så jag lämnar det så tillsvidare och går vidare med andra detaljer.


Det ser helt klart ut mer och mer som ett B-lok.

Bild


En liten storleksskillnad mellan tre olika ånglok.

Till vänster är en Jeco SJ litt. E2, mitten Perls mycket fina SJ litt. A8 och höger B-loket.

Bild

Det finns flera intressanta skillnader mellan de olika loken som t.ex. skillnaden på pannor.


Vår lilla Edward som får flytta hem till oss om ca. 2,5 till 3 veckor.

Bild


Vill tacka Sture Holmberg för den snabba leveransen av borr.
Saknade flera olika storlekar som gjort att jag inte kunnat göra vissa saker.

Lödde ihop pumpen som består av två delar samt börjat borra och löda lite rör.

Bild


Nu är jag tillbaka i hemmet efter att ha vakat, sedan i onsdags, hos min hustrus pappa på sjukhuset.
Han hade brusten kroppspulsåder och gick inte att operera så det var bara att vänta på att han skull förblöda.
Nu finns inte Lennart längre, något som känns fruktansvärt för min hustrus mamma, min hustru med syskon och andra i familjen.
Jag vill passa på att rikta en jättestort tack till Johan Molin för den telefonkontakt och stöd han har varit och svarat på alla frågor i denna svåra stund.

Jag tackar er som uppskattar min B-lokstråd och tycker det är roligt att ni uppskattar lille Edward.
Edward för Kicki, min hustru, och mig är som att få ett litet barn. Vi är barnlösa så för oss betyder detta oerhört mycket för oss.
Edward kommer även i fortsättningen att få hoppa in i denna tråd, något jag vet uppskattas av många och inte minst Kicki och jag.

Med stor saknad av min älskade svärfar och Kickis pappa.


Under tiden få vi trösta oss med ett par bilder på Edward.

Bild

Bild


För att skingra tankarna något satt jag och provade lite olika delar och funderade på vad som skulle vara lämpligt att löda i nästa steg.
Bifogar en bild. Kanske inget nytt men lite hur set såg ut under mina funderingar.

Bild


Besökte lille Edward igårkväll och tog en bild på honom ihop med sina syskon.

Här är der Eros, Enya och Edward till höger.

Bild

Det är så roligt för när vi kom så ropade Kicki "Var är ni?", och då komm Edward fram till oss och kröp upp i knät, medan Eros och Enya bara busa med varandra.

Här är när han kröp upp i knät hos Kicki.

Bild


Fick lite gjort på B-loket ikväll.
Det blev hytten som löddes med golvet, något som inte var helt enkelt eftersom jag fick ta det mycket försiktigt så inte tidigare lödningar lossade.
Jag ville löda längs med hela kante för att få en så snygg fog som möjligt.

Bild

Medan Kicki tittade på "På Spåret" fick jag lite tid över att ta bort lite lödtenn från gårdagens lödning av hytten.

Det ligger plåtar i hyttgolvet som skall se ut som trä.
För att dessa skulle ligga jämnt och fin fick jag ta bort lite lödtenn.

Bild

Bild


Fick en bild på mailen från Edwards uppfödare där han var så gullig så man bara smäller av.

Här är det syster Enya till vänster, brorsan Eros i mitten och våran lilla Edward till höger.
Här är de 10,5 veckor gamla.

Bild


En liten titt in i hytten.

Bild

Bild


Hadde en riktigt jobbig upplevelse idag med bygget av B-loket.
Skruvarna till koppelstängerna saknades och jag har haft lite svårt att hitta några som passar.
Jag hittade några som hade M1-gänga som var 4 mm långa och stor skalle nog och glad i hågen försökte skruva i dem. Till en början gick det hela bra, men ju längre in jag kom så gick det snabbt trögare. Det var hål rakt igenom och jag dom som jag var fortsatte dra skruven till skallen gick av!!! =(
Det var borrat rakt igenom men inte gängat hela vägen.
Nu satt jag med en trasig skruv som jag inte fick ur. Skit också!!!
Jag provade lite försiktigt att ta ett 0,7 mm borr som jag körde ner i centrum och borrade så långt jag kunde, d.v.s rakt igenom.
Lyckligtvis borrade jag helt rakt i centrum.
Körde lite försiktigt med en M1-gängtapp och fick då ur den trasiga, urholkade, skruven utan att gängorna gick söner.

Provar här koppelstängerna på loket.

Bild


Igår när jag satte i skruvarna till koppelstängerna så var de lite förlånga så de tog emot hornblocken (tror jag de heter).
Filade ner skruvarna något så de kunde går fritt och jag kunde provrulla chassiet.
Chassiet rullade mycket fint utan någon knyck eller låsning.

Bild


Fick en ny bild mailad på våran lilla kisse som vi nu får på tisdag.

Bild


Idag fick kissen bada så han är ren och fin inför leverans imorgon.

Bild
Bild


Fick hem lille Edward igår, och först var han nyfiken och gick runt och kollade.
Han bara älskar att ligga i knät eller på bröstet och spinna.
Han sov tills vi vaknade i sängen såklart!!! =)

Här ligger han i soffan och myser med snuttefilten från mamma.

Bild

Han är helt bedårande!
Mamma och pappa hade vanlig bonnkatt när jag var yngre, men raskatt är som natt och dag.

Nu skall Edward och jag titta på tågfilm. Måste ju lära honom tidigt... =)

Han orkade inte hela filmen utan somnade en bit in i filmen på mitt bröst.

Bild


Filar och passar in "golvplåtarna" vid sidorna.
De var pytteaningen lite förstora.
När jag känner mig nöjd med passningen tänkte jag att det var dax att löda dem på plats.

Här är den vänstra provmonterad i hytten.

Bild


Hade framme B-loket en sväng idag.
Det blev mest att titta på delarna och sätta sig in i själva byggsatsen igen.

Annars har det blivit en hel del gos med denna lilla man.

Detta kartonghus fick vi med i kattungepaketet med mat och så.
Det är så kul att vara i.

Bild


När orken tryter föredrar han att vila på bröstet eller i knät, men det är inte alltid man kan då får snuttefilten från mamma duga.

Bild

Han har inte fått "hjälpa" mig att bygga på B-loket ännu, men har ligger gärna i knät när jag jobbar eller ritar etsplåtar.

Edward fick även möjlighet att känna på nysnön och spana på fåglarna vid fågelbordet.

Bild


Idag kom asktratten på plats, kände att jag behövde löda på någon detalj på denna byggsats för att kunna gå vidare, inte så mycket men alltid något.

Bild


Edward ute i snön tidigare idag.

Bild


Nu har jag ordentligt ont i fingrarna efter att ha borrat ur asktratten.
Ingången var centrerad, men sedan gick det lite snätt så jag vågade inte gå hela vägen in i sotskåpet. Skall man titta på förebilden så är det en "lucka" som man drar ut vid askning så det blir aldrig hål in till sotskåpet i normala fall.
Jag borrade med olika diametrar till jag slutligen kom till ett 2 mm borr.

Bild


Edward med rosett om halsen för alla trevliga rallare alla hjärtans dag till ära.

Bild


Idag fick jag äntligen trägolvet på plats i hytten.

Bild


Idag fick jag hjälp med att kolla lödningarna på B-loket av en jubilar som fyller 5 månader.

Bild

Samtliga lödningar höll och fick MVG...


Fick lite sug på att göra något på B-loket, så säkerhetsventilerna fick komma på plats.

Bild


Idag fyller våran lilla kisse, Edward, 6 månader.
Presenten var lite god mat och en kastrering.

Bild

Här är han hos matte lite snurrig efter narkosen.


Lilleman softar i sängen.

Bild


Edward var för söt idag när han sov bakom gardinen.

Bild


2011 var Edward på sitt första Bankalas.
Matte och Edward var förbi en kort sväng.


Edwards lillasyster som vi får på söndag bara älskar att bada och simma.

Bild

Här är hon snart 12 veckor.


Lilla Fiona har under dagen kommit till oss.
Efter dagens bus med storebror Edward blir båda lite trötta och då är det mysigt att slappa lite tillsammans.

Bild

/Mika
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: Brimalm - SJ litt. B med C-tender, och våra kissar.

Inlägg av janclaesson »

Många fina bilder samlade på en och samma sida. Mycket trevligt att få se ett fint bygge och mycket charmiga katter. Kul att kolla igenom steg för steg med loket och på sådana bra bilder.

Hälsningar Janne C
mikath
Inlägg: 750
Blev medlem: sön 03 jun 2007, 09:45

Re: Brimalm - SJ litt. B med C-tender, och våra kissar.

Inlägg av mikath »

Tack så mycket!

Ja, det blev ett långt inlägg. Kanske rekord??? LOL =)

När jag ser alla bilderna blir jag riktigt sugen på att bygga lite igen, men jag har lite annat att göra innan jag med lugn och ro kan pyssla med modellbygge.

/Mika
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Brimalm - SJ litt. B med C-tender, och våra kissar.

Inlägg av Hauk »

mikath skrev: Bild


Virkelig fin finish på lakkeringen!
Kan du fortelle litt om hvordan du lakkerer? Type lakk, thinner, tynningsforhold og lufttrykk feks.
Sliter med å få gode nok resultater med min egen lakkering...
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Skriv svar