Mer rullande från VWJ

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Göran T
Inlägg: 455
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:10

Mer rullande från VWJ

Inlägg av Göran T »

Förutom F-vagnen så har jag byggt dessa två vagnar parallellt. Det är plåtar från SV&LV. Fantastiskt roliga att bygga även om de egentligen inte passar in på min bana där tidsperioden är satt till 1950-talet. Men efter att ha byggt i ganska många år nu så har jag svårt att gå förbi en bra och välkonstruerad plåt när jag ser en. Historik om vagnarna kommer småningom i Smalspårigt.
Bild
/Göran T
Användarens profilbild
Micke Brane
Inlägg: 653
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:35

Re: Mer rullande från VWJ

Inlägg av Micke Brane »

Tjusiga små karameller Göran. Verkligen fina byggen.

Micke B
En förvirrad återfalls rallare
olle891
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:28

Re: Mer rullande från VWJ

Inlägg av olle891 »

Hejsan!
Snyggt som vanligt Göran.Speciellt gillar jag din "Västgötska kungavagn".Den dekalen med västgötaskölden har jag själv fått för mig skall finnas i någon gammal byggsats från Airfix till en Vigg eller Drake.Jag har nämligen samma vagn fast obyggd liggande i hyllan hemma.För att citera ett gammalt uttryck man läst i forna tiders hobbymagasin:
-"Den bör ju inte saknas för någon som bygger Västgötska smalspårsbanor"(Eller var det inte så det stod?!)
Mvh Olle i Lidköping
Göran T
Inlägg: 455
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:10

Re: Mer rullande från VWJ

Inlägg av Göran T »

Tack för ovationerna!
Helt rätt Olle, en "Kungavagn" bör inte saknas på någon svenska bana. Historiken om vagnen kommer som sagt i ett kommande nummer av Smalspårigt.
Tiils dess kan ni fundera på vad det här är för något?
Bild
/Göran T
Användarens profilbild
Arne Falk
Inlägg: 384
Blev medlem: tor 12 nov 2009, 18:19
Ort: Eket

Re: Mer rullande från VWJ

Inlägg av Arne Falk »

Göran T skrev: Tiils dess kan ni fundera på vad det här är för något?
Bild
/Göran T



Något för kungen och hans följe att vila ändan på?
Riktigt fina vagnar för övrigt!

/Arne F
Göran T
Inlägg: 455
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:10

Re: Mer rullande från VWJ

Inlägg av Göran T »

Det är rätt Arne! GJ-vagnen, som ju är förebilden för SV&LV:s modell, var utrustad med en mellanvägg och det blev på så vis två kupéer. I den ena sitter em soffa med ryggen mot gavelväggen och där inryms också två fåtöljer. I den andra är det två soffor på vardera sidan i vagnens längdsriktning. Även i denna avdelning fanns två fåtöljer. Det är kanske att göra lite för mycket av en sådan här liten vagn men det är ganska mycket fönster i den så det kommer förmodligen gå att se allt detta. Och det är lite kul att veta att det finns där.
/Göran T
Göran T
Inlägg: 455
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:10

Re: Mer rullande från VWJ

Inlägg av Göran T »

VWJ litt A No 2 och CD No 5 samt F No 157 på magasinspåret i Ebbetorp. Kungavagnen är fullt inredd med soffor och fåtöljer (dock inte i schaggtyg som originalet men väl cernitlera). Det tråkiga är ju att det inte syns så mycket som jag trodde. Men med ljuset från en speciell vinkel så skall det nog gå att få lite bättre återgivning än på denna bild.
Bild
/Göran T
Göran T
Inlägg: 455
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:10

Re: Mer rullande från VWJ

Inlägg av Göran T »

Arbetet i VWJ:s verkstad har återupptagits med full kraft efter att personelen har varit sängliggande i "svettfebran" den senaste veckan.
På orderlistan står bl a denna vagn från HSJ och som jag vet parallellbyggs av en annan smalspårsfrämjare. Modellen skall i färdigt skick avbilda HSJ:s D nr 119, från början levererad som personvagn från Göterborgs Mek. Verkstad.
Bild
Dessutom byggs ett exemplar av HNJ Verkstads senaste tillskott av smalspåriga modeller i skala HO, nämligen SRJ:s 9-metersvagn med litt NNu. Lite småknepig att bygga och kanske ingen nybörjarmodell men den kommer att göra ett gott jobb i VWJ öppna vagnpark. Den går att bygga både bromsad, obromsad, med eller utan bromskur, med eller utan lämmar.
Bild
Båda vagnarna kommer att medfölja till årsmötet i Nässjö. Liksom en del annat smått och gott.
/Göran T
Skriv svar