ULB F 45

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Göran T
Inlägg: 455
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:10

ULB F 45

Inlägg av Göran T »

Hej och God fortsättning på 2011!
Inpirerad av alla roliga byggtrådar av diverse småvagnar kommer här mitt lilla bidrag. Förutom två redan påbörjade vagnar från SV&LV så parallellbyggs även en F-vagn från ULB. Det är en plåt designad Göran Olsson. Kvarvarande plåtar är dock övertgna av HNJ Verkstad och därifrån gjordes beställningen av ULB F45. Visst har dessa plåtar sina brister framförallt i form av uteblivna detaljer, lite för grova hål eller inga hål alls. Passformen är dock god och att få ihop dessa plåtar till ännu en fungerande modell är inga större konstigheter.
Bild

Göran T
Göran T
Inlägg: 455
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:10

Re: ULB F 45

Inlägg av Göran T »

Bygget av F-vagnen fortsätter. Behöver dock lite hjälp med identifiering av några delar. På plåten finns 4 stycken små luckor med hål - förmodligen för att löda fast någon form av handtag i - jag hittar dock ingen motsvarighet till dessa på korgen. Jag har sett någon ritningsskiss på en annan F-vagn där det ser ut att sitta någon form av lucka under ventilen på vagnens långsida. Är det någon som har en idé vad de fyra luckorna skall sitta någonstans? På fotot på vagnen som finns på HNJ V:s hemsida syns dock inga luckor.
Sedan undrar jag om det inte var någon form av låsanordning på utsidan av vagnen? Denna vagn är ju hängd på gångjärn och dörrarna går utåt. Kanske låstes vagnen från insidan?
Bild
Bild
Bild
Bild

/Göran Tholin
Johan Winell
Inlägg: 403
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 06:20

Re: ULB F 45

Inlägg av Johan Winell »

Mycket snyggt, nästan konst. Har du blästrat den? Den ser lite matt ut.

VH

/Johan
Vänliga hälsningar

Johan
Göran T
Inlägg: 455
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:10

Re: ULB F 45

Inlägg av Göran T »

Tack Johan. Modellen är blästrad med aluminiumoxid. Du har inga svar på mina frågor om detaljerna?
/Göran
Bengt Andréasson
Inlägg: 133
Blev medlem: lör 14 jul 2007, 10:16

Re: ULB F 45

Inlägg av Bengt Andréasson »

Det kan ju vara så att det är något som inte tillhör denna modell.

Jag träffade bara Göran en gång och vi pratade en del. Förstod jag honom rätt ville han gärna fylla ut så mycket som möjligt av plåten med användbara detaljer. Han hade kanske inte tänkt att leverera de bitarna med den modell som plåten avser. Hur satt de på plåten?

Fotot är leveransfotot från 1895.

/Bengt
Göran T
Inlägg: 455
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:10

Re: ULB F 45

Inlägg av Göran T »

Bengt Andréasson skrev: Det kan ju vara så att det är något som inte tillhör denna modell.


Tanken har slagit mig också Bengt. Jag vet att Göran hade flera projekt på gång och det kan vara detaljer som hör till andra vagnar. Luckor av snarlik modell har jag sett på en modernare G-finka i Skara.
/Göran
Anders Johansson
Inlägg: 230
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 04:53

Re: ULB F 45

Inlägg av Anders Johansson »

Det är svårt att bedömma storleken på bilden men det ser onekligen ut som
kol-luckor till en ångfinka...
Olsson
Inlägg: 141
Blev medlem: fre 10 aug 2007, 16:23

Re: ULB F 45

Inlägg av Olsson »

Nja, snarare vattenpåfyllningsluckorna, vilket det ser ut att vara. Ska kompletteras med en lång stång med en ögla i ena änden.

För övrigt finns med med "panntorn" (upphöjningen på taket som skorstenen sitter i) på plåten, för den som verkligen vill bygga en ångfinka.
Göran T
Inlägg: 455
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:10

Re: ULB F 45

Inlägg av Göran T »

Olsson skrev: Nja, snarare vattenpåfyllningsluckorna, vilket det ser ut att vara. Ska kompletteras med en lång stång med en ögla i ena änden.
För övrigt finns med med "panntorn" (upphöjningen på taket som skorstenen sitter i) på plåten, för den som verkligen vill bygga en ångfinka.


Nu börjar det klarna lite. Den långa stång med ögla som du pratar om Johan finns med i ett antal exemplar på plåten. Frågan är ju nu då var dessa luckor satt?
Den lilla upphöjning av taket som du nämner finns med som en etsad del i ett stycke men med inetsade vikanvisningar så att det går att vika till en fyrkant (som således skall lödas på taket?). Är det någon som har en bättre bild på vagnen än den som finns på HNJ-V hemsida eller kanske på någon snarlik vagn med detaljerna identifierbara?
Ångfinkor var ganska ovanliga på VWJ i mitten av 1950-talet men tydligen så överlevde en individ ;-)
/Göran
Bengt Andréasson
Inlägg: 133
Blev medlem: lör 14 jul 2007, 10:16

Re: ULB F 45

Inlägg av Bengt Andréasson »

Göran T skrev: [...] Är det någon som har en bättre bild på vagnen än den som finns på HNJ-V hemsida [...] /Göran

Samma bild finns på sidan 160 i boken "Lelångenbanan", men i betydligt bättre upplösning och med mer luft ovanför. Det sitter ju en skorsten ovanför konduktörskupén. Om den finns på vagnens bortre sida i bilden så kanske där finns kaminanordningar åtkomliga från utsidan, och som då bara syns från den sida vi inte ser i bild?

Jag tänker mig något i stil med äldre rälsbussläpskaminer.

/Bengt
Skriv svar