GOSVV - HNJ V LCJ C5

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Användarens profilbild
Arne Falk
Inlägg: 384
Blev medlem: tor 12 nov 2009, 18:19
Ort: Eket

GOSVV - HNJ V LCJ C5

Inlägg av Arne Falk »

Har knåpat på en av GOSVV plåtarna som HNJ V tog fram, en LCJ C5. En så här långt riktigt trevlig vagn att bygga.
Jag har gjort några modifieringar/kompletteringar. Jag varlde att ta bort det tänkta korgfästet på gavlarna när jag fann att det var svårt att få till en bra passning mellan gavel och botten. Bestämde mig för att löda på en vinkelprofil istället. Blev i slutändan en u-balk då större vinkelprofiler var slut. Det blev mycket bättre passning mellan golv och botten. Jag skruvade fast gavlarna i botten och lödde på långsidorna i gavlarna. Ett för mig nytt sätt ett montera korgen.
Korgen förstärkte jag med ett stag mitt på, då det var lite svajigt. Den tredje kompletteringen gjorde jag på långsidornas ovankanter. Jag lödde på 1x0,5 mm u-balk. Dels täcker den den irriterande springan mellan långsida och tak, dels täcker den vikperforeringen som syns om man inte får perfekt passform på taket. Vilket jag tycker kan vara ganska knepigt längst ut på takkanten.

Bild

Bild

Bild

Bild


Som vanligt har jag inte tillräckligt med bildmaterial till min hjälp. Men på lanternintaket finns tre små hål.
Kan det vara något annat än lamptoppar som skall sitta där?

/Arne F
Johan Winell
Inlägg: 403
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 06:20

Re: GOSVV - HNJ V LCJ C5

Inlägg av Johan Winell »

Hej Arne, bra tråd. Smarta modifieringar. Snyggt bygge, den kommer bli riktigt snygg med färg på. Har ingen aning om vad hålen är till för, men du får nog snart svar av någon som vet. Annars kan JVMV-forum vara en väg.


VH

/Johan
Vänliga hälsningar

Johan
Ola Ahlström
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 20:42

Re: GOSVV - HNJ V LCJ C5

Inlägg av Ola Ahlström »

Förebildsfoto finns i "100 år på spår - Kalmar" sidan 31. Där ser du utrustningen på lanterninsidorna.

Samma bok, sidan 204, har ritning på vagnen.

/Ola
Johan Winell
Inlägg: 403
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 06:20

Re: GOSVV - HNJ V LCJ C5

Inlägg av Johan Winell »

Här är en förstoring av bilden Ola refererar till:

Bild

Observera kaminröret som är fräck detalj att modellera i 1/87.

VH

/Johan
Vänliga hälsningar

Johan
Användarens profilbild
Arne Falk
Inlägg: 384
Blev medlem: tor 12 nov 2009, 18:19
Ort: Eket

Re: GOSVV - HNJ V LCJ C5

Inlägg av Arne Falk »

Tack Johan/Ola!

Det tycks vara samma bild som HNJ V använder http://www.hnjverkstad.eu/bilder/smsp_lcjc5.jpg
Delförstoringen var bra, för jag hade inte noterat kaminröret. Men jag antar att där finns ingen bild där man ser vad som finns på lanterninens tak.
Det finns nämligen tre etsade hål på taket och där skall naturligtvis monteras något i dem. Jag gissar att lamptoppar är rimligt. Men vilken sort?

Jag hittade det här på Jvhf i gårkväll. http://jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=41361

LCJ litt LCJ-nr SJ-Litt SJ-nr
C 5/505 ECb/ECp 281?


Tyder på att den har fått ett SJ-nr.

/Arne F
Jan Frelin
Inlägg: 531
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 20:11

Re: GOSVV - HNJ V LCJ C5

Inlägg av Jan Frelin »

Mycket läckert!
Anders_S
Inlägg: 26
Blev medlem: lör 20 mar 2010, 16:13

Re: GOSVV - HNJ V LCJ C5

Inlägg av Anders_S »

Det är väl denna vagnen som det pratas om kan jag tänka mig.
Hittade en ritning på riksarkivet som jag har fotat av, ritningen är daterad 26/2 1909 KVAB.
Har också undrat vad de burkarna som sitter på sidan är till för, min första tanke var luftintag.
Ritningen finns de med men ingen beskrivning tyvärr om vad de har för syfte.

Bild

Mvh
Anders S
Användarens profilbild
Arne Falk
Inlägg: 384
Blev medlem: tor 12 nov 2009, 18:19
Ort: Eket

Re: GOSVV - HNJ V LCJ C5

Inlägg av Arne Falk »

Tack Anders!
Helt rätt. Här får jag en bild av vad som finns på lanternintaket.

/Arne F
Användarens profilbild
Arne Falk
Inlägg: 384
Blev medlem: tor 12 nov 2009, 18:19
Ort: Eket

Re: GOSVV - HNJ V LCJ C5

Inlägg av Arne Falk »

Lägger upp några bilder efter dagens knåp.

Bild

Bild

Bild

/Arne F
Användarens profilbild
Arne Falk
Inlägg: 384
Blev medlem: tor 12 nov 2009, 18:19
Ort: Eket

Re: GOSVV - HNJ V LCJ C5

Inlägg av Arne Falk »

Ett snäpp närmre sin fullbordan. Nu saknas endast fjäderpaketen och så skall försöka få till ett kaminrör. Sen är det dags att måla.
Jag har inga uppgifter om hur den var målad. Någon som vet? Har tänkt mig svart underrede, rödbrun korg och gråsvart tak/lanternin.

Bild

Bild

Om man skall säga något om modellen så verkar plattformarna en smula korta. Om man jämför med HNJ V:s bild http://www.hnjverkstad.eu/bilder/smsp_lcjc5.jpg ser man att plattformarna går ut en bit över buffertbalkarna. Vilket innebär att hörnstolparna når ut i takhörnen. På modellen slutar plattformarna i stort sett vid buffertbalkarna, vilket får till följd att hörnstolparna hamnar en bit in under taket.

/Arne F
Skriv svar