GOSVV - HNJ V LCJ C5

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Johan Winell
Inlägg: 403
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 06:20

Re: GOSVV - HNJ V LCJ C5

Inlägg av Johan Winell »

Mycket snyggt. Snabbt byggt också. Du tar väl med den till årsmötet i Nässjö i april?

Ang kaminrörer så är mitt tips att du ska "svarva" toppkonen genom att sätta upp ett stycke rundstång i en dremmel och sedan fila till konen med stycket i rotation. Då du fått till konen så tar du guldsmedssågen och kapar av konen men lämnar så pass mycket att du kan sätta upp den baklänges med spetsen inåt i chucken igen. I baksidan så borrar du sedan tre stycken 0,3mm hål med 120 gr delning, sätt kon-ämnet i en stiftklove och borra med dremmeln.

När hålen är lagom djupa så sågar du av ämnet genom att sätt det i dremmeln igen så du får en ren kon.

I 0,3mm hålen, som nu bör finnas i snittet, så löder du nu fast 3st 0,3mm nysilvertrådar. Trådarna trär du ner i ett tunnväggigt rör som får bli kamin rör och löder fast trådarna med lågtemperaturtenn i röret, så att konen "svävar" en lagom bit över rörets ända.

Pilligt som bara den, men jag skulle tro att det blir HiFi.

VH

/Johan
Vänliga hälsningar

Johan
Användarens profilbild
Arne Falk
Inlägg: 384
Blev medlem: tor 12 nov 2009, 18:19
Ort: Eket

Re: GOSVV - HNJ V LCJ C5

Inlägg av Arne Falk »

Tack Johan!

Jag har inte planerat in årsmötet i kalendern. Tycker att drygt 50 mil och 6 timmars körning t.o.r. är i mesta laget.

Mitt kaminrör kommer inte att hålla den detaljeringsgraden som du föreslår. Skulle säkert blivet Hifi. Men skulle jag försöka mig på det du beskriver, finns det allvarlig risk för att jag äventyrar min hälsa till den grad, att jag befarar bestående mentala skador. Man har lärt sig sina begränsningar. Åtminstone i vissa avseenden. Därför blir det en enklare variant. Jag håller på med ett kaminrör som jag ”svarvar” med hjälp av miniborrmaskinen. Använder en gjutstam i mässing (saknar grövre mässingstråd). Toppen på röret är en plåt utstansad i en hålslagningsapparat för papper. Plåttrissan konade jag och lödde på toppen. Jag håller på att svarva ner den, men den vill inte bli tillräckligt liten. Det kommer en bild så småningom. Om det lyckas d.v.s.

/Arne F
Användarens profilbild
Arne Falk
Inlägg: 384
Blev medlem: tor 12 nov 2009, 18:19
Ort: Eket

Re: GOSVV - HNJ V LCJ C5

Inlägg av Arne Falk »

Kaminrör och lite färg på plats. Tyvärr inte helt nöjd med målningen av det rödbruna på plattformsräckena. Det var nästan ok men jag trodde att jag kunde bättre. Nu vet jag att det var fel. Överarbetning kallas det ibland! Men det får duga som det är nu.
Märkningen nästa moment. Förmodligen kommer jag att märka den SJ, 3 KLASS, 281. Det finns noteringar som pekar åt att den fick nr 281. Oklart om den rent fysiskt blev ommärkt.

Bild

Bild

/Arne F
Anders_S
Inlägg: 26
Blev medlem: lör 20 mar 2010, 16:13

Re: GOSVV - HNJ V LCJ C5

Inlägg av Anders_S »

Mycket snyggt Arne grattis till en fin vagn.
Jag blir riktigt sugen på att införskaffa den själv.

Mvh
Anders S
Användarens profilbild
Arne Falk
Inlägg: 384
Blev medlem: tor 12 nov 2009, 18:19
Ort: Eket

Re: GOSVV - HNJ V LCJ C5

Inlägg av Arne Falk »

Tack Anders!

Jag funderar över märkningen. Kan detta vara en möjlig märkning om den nu blev ommärkt?

Bild

/Arne F
Ola Ahlström
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 20:42

Re: GOSVV - HNJ V LCJ C5

Inlägg av Ola Ahlström »

Har inte ett direkt svar på din fråga om märkning men ett intressant tidsdokument är en artikel ur "Roslagsexpressen" nr 2 2003 där Nils-Gunnar Ohlson visar några egenhändigt ritade skisser av smalspårsvagnar från tiden efter 1945. Här är bl.a, SJ Cp 275 och SJ Cp 268 och bägge är lanterninvagnar och f.d. privatbanevagnar där vagnarna är avtecknade med SJ (futura) och vagnsnummer längst ner i vänster hörn.

Har också titta på de bilder jag samlat på mig under åren av smalspåriga f.d. privatbanepersonvagnar och in inget fall hittar jag "metkroken" - detta betyder inte att det inte förekommit, men....

/Ola
Anders_S
Inlägg: 26
Blev medlem: lör 20 mar 2010, 16:13

Re: GOSVV - HNJ V LCJ C5

Inlägg av Anders_S »

Om jag minns rätt försvann väl metkroken som nymärkning slutet av 30-talet eller början av 40-talet, sen att den fanns kvar på vagnar långt senare.
LCJ förstaligades 1948 så därför tror jag mer på det som Ola säger ovan SJ i futura och vagnsnummer i vänster hörn, 3:e klass märkning känns okej.

Mvh
Anders S
Ola Ahlström
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 20:42

Re: GOSVV - HNJ V LCJ C5

Inlägg av Ola Ahlström »

Jag dristar mig att sticka ut hakan än en gång; Tror inte på "3:e Klass" märkning, om nu vagnen över huvudtaget fick SJ-märkning. I så fall tror jag mer på en "3":a eller ingen klassnumrering alls, men det är din modell och din tolkning som skall gälla...

/Ola
Tomas Jansson
Inlägg: 155
Blev medlem: tor 31 maj 2007, 08:01

Re: GOSVV - HNJ V LCJ C5

Inlägg av Tomas Jansson »

Jag håller med. Speciellt med tanke på denna nyss avhandlade disk i Jv historiskt forum. Den gällde i o f s lok, men jag vill minnas ha sett en liknande tråd om vagnar. Futuratypsnitt på nylev vagnar kom tydligen redan slutet på 30-talet enligt detta dokument från VVA, som jag förstår författat av Thomas Tell.

/Tomas J
Användarens profilbild
Arne Falk
Inlägg: 384
Blev medlem: tor 12 nov 2009, 18:19
Ort: Eket

Re: GOSVV - HNJ V LCJ C5

Inlägg av Arne Falk »

Det verkar som om även detta spörsmål fick sin lösning. Om jag nu bestämmer mig för att den blev ommärkt. Och det bestämmer jag mig för.
Bif. ett utdrag av VVA:s märkningsanvisning för personvagnar lev. efter 1939. Bör väl gälla även övertagna vagnar.

Bild

Så märkningen kommer att bli något åt detta hållet. Typsnittet är felaktigt.

Bild

Tack för hjälpen!
/Arne F
Skriv svar