Ekeby godsmagasin

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Användarens profilbild
Arne Falk
Inlägg: 384
Blev medlem: tor 12 nov 2009, 18:19
Ort: Eket

Ekeby godsmagasin

Inlägg av Arne Falk »

Jag håller på att avsluta ett bygge av Ekeby gamla godsmagasin. Såg Bjarne Petersens enastående byggen härhttp://picasaweb.google.com/Kullasnicka ... agasin145# vilket fick mig att kontakta Bjarne om han möjligen hade en skiss eller ritning på magasinet. Vilket han hade, upprättad av Johan Molin. Ett stort tack till er båda.
Det som saknas är stuprören och glasning, och så ser jag nu att fönsterspröjsarna sitter för djup i fönsterhålen. Ser konstigt ut.
Jag har använt i huvudsak 1,5 mm kartong och en kraftig skyddspapp som brukar läggas på golvet vid bostadsrenoveringar.

Bild

Bild

Arne F
Bjarne Petersen
Inlägg: 25
Blev medlem: lör 24 nov 2007, 20:48
Kontakt:

Re: Ekeby godsmagasin

Inlägg av Bjarne Petersen »

Gratulerar till ett vackert bygge! Kul att se ritningen omsatt till en fin modell!
Wrångarps Jernvägar: http://kullamannen.blogspot.com/
Johanmmolin
Inlägg: 379
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 22:28

Re: Ekeby godsmagasin

Inlägg av Johanmmolin »

Väl bekomme! Snyggt resultat!
Johanmmolin
Inlägg: 379
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 22:28

Re: Ekeby godsmagasin

Inlägg av Johanmmolin »

dubblett...
Användarens profilbild
Arne Falk
Inlägg: 384
Blev medlem: tor 12 nov 2009, 18:19
Ort: Eket

Re: Ekeby godsmagasin

Inlägg av Arne Falk »

Tack Bjarne & Johan.
När jag startade upp bygget kunde jag inte, varesig ana eller föreställa mig, hur mycket arbete det skulle innebära. Men det beror naturligtvis på mig och mitt val att börja bygga med material som jag hade till hands. Det går säkert att ta genvägar.

/Arne F
Jan-Inge Gunarsson
Inlägg: 224
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:18

Re: Ekeby godsmagasin

Inlägg av Jan-Inge Gunarsson »

En eloge till Bjarne för sin station och Arne för ett snyggt godsmagasin
bermod
Inlägg: 155
Blev medlem: sön 25 jan 2009, 16:11

Re: Ekeby godsmagasin

Inlägg av bermod »

Lyfter på den slitna hatten och säger grattis till ett väl fullbordat verk,jättesnyggt.
bermod
Jan Frelin
Inlägg: 531
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 20:11

Re: Ekeby godsmagasin

Inlägg av Jan Frelin »

Trevligt!
Tomas Jansson
Inlägg: 155
Blev medlem: tor 31 maj 2007, 08:01

Re: Ekeby godsmagasin

Inlägg av Tomas Jansson »

Då förstår jag att panelen är lagd med remsor av kartong. En del jobb förstår jag också, men jäklar vad fint det blir med "liv" i väggen i när inte alla panelbrädor är likadana, eller har lika mellanrum. Mycket snyggt!

/Tomas J
Användarens profilbild
Arne Falk
Inlägg: 384
Blev medlem: tor 12 nov 2009, 18:19
Ort: Eket

Re: Ekeby godsmagasin

Inlägg av Arne Falk »

Stort Tack till er alla, Jan-Inge, Bertil, Jan och Tomas!

Locken eller läkten är ihoplimmad dubbel skyddspapp. Jag grundmålade större ark och strimlade dem med en skärmaskin i lagom långa bitar. Det blev lite olika bredder på dem, men jag bestämde mig för att det nog kunde bli bra ändå. Ofta är ju läkten lite krökta och inte uppsatta med helt lika stora mellanrum.

/Arne
Skriv svar