RG litt CFp

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Användarens profilbild
Arne Falk
Inlägg: 384
Blev medlem: tor 12 nov 2009, 18:19
Ort: Eket

RG litt CFp

Inlägg av Arne Falk »

Ett projekt som fått vila ett tag. Jag är inte helt nöjd med dekalerna. Nu menar jag inte att det är fel på dekalerna utan felet är snarare mitt. För en 8-10 år sedan när jag höll på med N-skala använde jag något som hette Micro-Sol och Micro-set. En av dem gjorde dekalen mjukare och följsammare. Den andre kommer jag inte ihåg vad den va bra till. Får se om jag gör om det.

Bild

/Arne F
Användarens profilbild
Arne Falk
Inlägg: 384
Blev medlem: tor 12 nov 2009, 18:19
Ort: Eket

Re: RG litt CFp

Inlägg av Arne Falk »

Har monterat fönster och satt upp gardiner.

Bild

Bild

Bild

/Arne F
Johan Winell
Inlägg: 403
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 06:20

Re: RG litt CFp

Inlägg av Johan Winell »

Störtsnyggt. Man kan nästa känna lukten i vagnen då man ser bilderna.

VH

/Johan
Vänliga hälsningar

Johan
Anders_S
Inlägg: 26
Blev medlem: lör 20 mar 2010, 16:13

Re: RG litt CFp

Inlägg av Anders_S »

Ett mycket snyggt bygge.
Första bilderna som jag ser på en färdig vagn med CFp 277 (fd KTsJ C2 1341).

Mvh
Anders S
Anders Johansson
Inlägg: 230
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 04:53

Re: RG litt CFp

Inlägg av Anders Johansson »

Anders_S skrev: Ett mycket snyggt bygge.
Första bilderna som jag ser på en färdig vagn med CFp 277 (fd KTsJ C2 1341).

Mvh
Anders S


Instämmer med föregående talare.
Bifogar en bild där systervagnen CFp 278 är med (Minns inte KTsJ-numret).
(Kitbashad från en VVA CF2-plåt)
Det roliga med dessa tre ombyggda vagnar var att de från början var tre-axliga.
När man fördelade fönstren, troligen original-fönstren fick en vagn de stora (277) en vagn de små (278) och 279 resten blandat

Bild
Anders_S
Inlägg: 26
Blev medlem: lör 20 mar 2010, 16:13

Re: RG litt CFp

Inlägg av Anders_S »

Anders Johansson skrev:
Anders_S skrev: Ett mycket snyggt bygge.
Första bilderna som jag ser på en färdig vagn med CFp 277 (fd KTsJ C2 1341).

Mvh
Anders S


Instämmer med föregående talare.
Bifogar en bild där systervagnen CFp 278 är med (Minns inte KTsJ-numret).
(Kitbashad från en VVA CF2-plåt)
Det roliga med dessa tre ombyggda vagnar var att de från början var tre-axliga.
När man fördelade fönstren, troligen original-fönstren fick en vagn de stora (277) en vagn de små (278) och 279 resten blandat

Bild


Lite off topic uppgifter.
CFp 278 var KTsJ AC 1339 från början, vagnen omlitterades 1945 till CFp. Idag finns vagnen hos TJF i Västervik.
CDp 279 hade litt KTsJ CD 1332, ombyggnaden hade skett innan 1938. Korgen skall finnas kvar som privatägd sommarstuga.

Är det någon som har foto på dessa vagnar innan ombyggnation så skulle jag gärna vilja få ta del av dem.
Lägg gärna upp dem i ny tråd så slipper vi kapa denna tråden mer än jag har gjort redan.

Mvh
Anders S
Användarens profilbild
Arne Falk
Inlägg: 384
Blev medlem: tor 12 nov 2009, 18:19
Ort: Eket

Re: RG litt CFp

Inlägg av Arne Falk »

Stort tack! Johan, Anders S och Anders J.

Intressant info om SJ:s CFp vi fick på köpet. Jag betraktar inte era inlägg som kapningar av tråden, utan är i högsta grad relevanta i sammanhanget, enligt mitt sätt att se på saken. Trevligt!

Jag söker efter en kompis till 277:an att bygga. En tvåaxlad personvagn utan lanternin. Alltså vagnar från en bit in på 1900-talet. Finns det någon som har något förslag på lämpligt bygge. Jag hittar ingen! HNJ V hade en på G men den plockades tyvärr bort ur godispåsen.

/Arne F
Lasse M
Inlägg: 521
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 00:56

Re: RG litt CFp

Inlägg av Lasse M »

Någon som har bild på 279? Hade den verkligen littera CDp eller det är du som skrev fel Anders? Gissar på det sistnämnda då F ligger brevid D på tangentbordet.
Har det förresten funnits några CDp vagnar?

Arne: Blev förvånad när jag såg att du skrivit att HNJ-V's planerade Cp/Bp vagn försvunnit ur sortimentet, var bara någon dag sedan jag tittade på hemsidan och då var den kvar. Men mycket riktigt, hemsidan var nu uppdaterad och vagnen borta. Synd då det var en vagnstyp som skulle passat på många smalspåriga modelljärnvägar.
Anders_S
Inlägg: 26
Blev medlem: lör 20 mar 2010, 16:13

Re: RG litt CFp

Inlägg av Anders_S »

Lasse M skrev: Någon som har bild på 279? Hade den verkligen littera CDp eller det är du som skrev fel Anders? Gissar på det sistnämnda då F ligger brevid D på tangentbordet.
Har det förresten funnits några CDp vagnar?


Littera CD 1332 inköpt till KTsJ 1899 från Kokums är helt korrekt enligt alla papper som jag har hittat, inköpskostnaden var 5521 kr.
Denna vagn blev CDp 279.
Torsåsbanan hade även en vagn med littera DF 1333 som var tillverkad 1899 på Kokums till en kostnad av 5460 kr.
Denna vagn fick littera DFp 280 hos SJ.
I boken om Kalmar verkstad på sid 30 finns en bild på KTsJ 1340 innan ombyggnad, den blev senare SJ Cp 276, CFp 276 efter ombyggnad1954/55.
Peter Estelius
Inlägg: 308
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:24

Re: RG litt CFp

Inlägg av Peter Estelius »

Arne, den målningen blev riktigt bra! En mycket snygg vagn du fått ihop!

Mvh

/Peter
Skriv svar