Nödvändiga dimensioner på gängverktyg??

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
zikkan
Inlägg: 416
Blev medlem: ons 04 feb 2009, 15:40

Nödvändiga dimensioner på gängverktyg??

Inlägg av zikkan »

Ett par korta frågor:
Vilka dimensioner på gängtapp och gängsnitt är "bra-att-ha"? M1,2 och M2??....
Är gänsnitt onödigt?

Mvh
zikkan
Tobias Ljung
Inlägg: 727
Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50

Re: Nödvändiga dimensioner på gängverktyg??

Inlägg av Tobias Ljung »

Jag använder mest M1,4 och ibland M2. Jag har bara gängtappar och har aldrig saknat gängsnitt (hittills...).
zikkan
Inlägg: 416
Blev medlem: ons 04 feb 2009, 15:40

Re: Nödvändiga dimensioner på gängverktyg??

Inlägg av zikkan »

Låter bra, gängtappar och -snitt är ju inte de billigaste verktygen som kan behövas.... :-)

Mvh
zikkan
bermod
Inlägg: 155
Blev medlem: sön 25 jan 2009, 16:11

Re: Nödvändiga dimensioner på gängverktyg??

Inlägg av bermod »

Ett tips där du kan köpa gängtappar Tumba lokstation Sture Holmberg tel 070-5177791 sture.ho----telia.com
bermod
Björn D
Inlägg: 231
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 20:33

Re: Nödvändiga dimensioner på gängverktyg??

Inlägg av Björn D »

För vanligt smalspårigt H0-bygge använder jag M1 (där M1,4 är för grov), M1,4 som standard och M2 när man kan fläska på. Sedan kostar ju två M3 tappar på Clas Ohlson bara SEK 29,00 så dessa kan man ju införskaffa också.

Normalt gängar man ju genomgående hål och då använder man en ganska "koniskt" tapp, heter den inte förtapp? De kan vara gjorda i kolstål och i snabbstål, de senare är betydligt dyrare men mer slitstarka. Men om man inte ska produktionsgänga och gängar i mässing, räcker en kolstålstapp, man bryter den långt innan den är utsliten.

Gänsnitt klarar man sig oftast utan, ganska knepigt att gänga klena dimensioner.

Mvh
Björn Dahlström
14Kjell Å Granander
Inlägg: 139
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 09:05

Re: Nödvändiga dimensioner på gängverktyg??

Inlägg av 14Kjell Å Granander »

Om snitt och tappar
Märk att små skruv är mycket svårare att få tag på numera än för bara något år sen.
Varken Clasisjön eller Biltema säljer mindre än M4x10 och det är för stort även fär mig.
Har några snitt som är mindre än M4. Behöver man sen något med belastning som kräver fingänga så är man riktigt utlämnad till dyra specialbutiker *Billigast blir det nog hos
Ironbill som har postorder i Göteborg, dom är i alla fall välsorterade
mvh Kjell G
kvarnstugan
Inlägg: 22
Blev medlem: tis 03 jul 2007, 06:47

Re: Nödvändiga dimensioner på gängverktyg??

Inlägg av kvarnstugan »

Köp en en hel gängsats. Då har du allt samlat. På [link]http://www.otdtools.se[/link] finns en Minatyrgängsats M1-M2,5 till priset av 385:- Den kan jag rekommendera.
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Nödvändiga dimensioner på gängverktyg??

Inlägg av Hauk »

kvarnstugan skrev: Köp en en hel gängsats. Då har du allt samlat. På [link]http://www.otdtools.se[/link] finns en Minatyrgängsats M1-M2,5 till priset av 385:- Den kan jag rekommendera.


Takk for link til en bra nettbutikk!
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Skriv svar