HNJ verkstad och GOSVV

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Olof
Inlägg: 1704
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

HNJ verkstad och GOSVV

Inlägg av Olof »

Göran skickade ett nyhetsblad att han plannerade ge ut GOSVV plåtar. Bra så men är det någon här som kan visa bilder på vad det är för vagnar? Jag gissar att några av läsarna har byggt dessa från tidigare utgåva. Det rör sig om:

GO-O-01 HWJ G Täckt godsvagn med stående träpanel
GO-O-02 ULB G
GO-O-03 ULB F
GO-O-04 HWJ G 430,431
GO-O-05 UBFo6p
GO-O-05 Särkupe vagn 3 dörrar

HWJ - är det Halmstad Vislanda? I så fall kan man fundera på vilken spårvidd ni byggt med 1067/45 = 23,7mm?

Tack på förhand

Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Anders Johansson
Inlägg: 230
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 04:53

Re: HNJ verkstad och GOSVV

Inlägg av Anders Johansson »

Men snälla Olof HWJ finns ju kvar... :-;
Hultsfred-Westerviks-Jernveg.
Halmstad-Bolmens-Järnväg, HBJ och KVBJ Karlshamn-Vislanda-Bolmen var skilda bolag intill förstatligande.

Med glimten i ögat
Anders J
Olof
Inlägg: 1704
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: HNJ verkstad och GOSVV

Inlägg av Olof »

Ack, alla dessa småländska smalspårsbanor. Varför nöjde man sig inte i Småland med att bygga färre banor så att vi slapp komma ihåg alla signaturer. Så gjorde man ju i Skåne. Där fanns bara ett par banor med lättlärda signaturer.

Tack Anders

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Jan Frelin
Inlägg: 531
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 20:11

Re: HNJ verkstad och GOSVV

Inlägg av Jan Frelin »

Olof skrev: Ack, alla dessa småländska smalspårsbanor. Varför nöjde man sig inte i Småland med att bygga färre banor så att vi slapp komma ihåg alla signaturer. Så gjorde man ju i Skåne. Där fanns bara ett par banor med lättlärda signaturer.

Tack Anders

/Olof



Nu måste du tala om nåt annat Skåne än det jag har läst om! ;-)
Lasse M
Inlägg: 521
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 00:56

Re: HNJ verkstad och GOSVV

Inlägg av Lasse M »

Jan Frelin skrev:
Olof skrev: Ack, alla dessa småländska smalspårsbanor. Varför nöjde man sig inte i Småland med att bygga färre banor så att vi slapp komma ihåg alla signaturer. Så gjorde man ju i Skåne. Där fanns bara ett par banor med lättlärda signaturer.

Tack Anders

/Olof



Nu måste du tala om nåt annat Skåne än det jag har läst om! ;-)


Ja även jag måste instämma i detta, det var ju snarare tvärt om, det kryllade av bansignaturer. En del riktigt långa, vad sägs t.ex. om YGStOJ
Ringe
Inlägg: 64
Blev medlem: lör 04 jul 2009, 18:19

Re: HNJ verkstad och GOSVV

Inlägg av Ringe »

Lasse M skrev:
Jan Frelin skrev:
Olof skrev: Ack, alla dessa småländska smalspårsbanor. Varför nöjde man sig inte i Småland med att bygga färre banor så att vi slapp komma ihåg alla signaturer. Så gjorde man ju i Skåne. Där fanns bara ett par banor med lättlärda signaturer.

Tack Anders

/Olof



Nu måste du tala om nåt annat Skåne än det jag har läst om! ;-)


Ja även jag måste instämma i detta, det var ju snarare tvärt om, det kryllade av bansignaturer. En del riktigt långa, vad sägs t.ex. om YGStOJ

Nu blir det intressant, Skånska smalspårsbanor, hur många var dom?
Jan Frelin
Inlägg: 531
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 20:11

Re: HNJ verkstad och GOSVV

Inlägg av Jan Frelin »

Sölvesborg-Kristianstad och Helsingborg-Råå-Ramlösa. Sen fanns nog en del industri- och andra banor med någon persontrafik.
Olof
Inlägg: 1704
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: HNJ verkstad och GOSVV

Inlägg av Olof »

Jan Frelin skrev:
Olof skrev: Ack, alla dessa småländska smalspårsbanor. Varför nöjde man sig inte i Småland med att bygga färre banor så att vi slapp komma ihåg alla signaturer. Så gjorde man ju i Skåne. Där fanns bara ett par banor med lättlärda signaturer.

Tack Anders

/Olof



Nu måste du tala om nåt annat Skåne än det jag har läst om! ;-)

Den ironiska generationen har det svårt på Internet ;-)
YGStOJ var bra, jag satt och tänkte på Höör - Hörby.
/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Skriv svar