Ö Svanes Nättramåla, OO7,9 finskala, söker ny förvaltare

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
o.svane
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 15 aug 2007, 19:17

Ö Svanes Nättramåla, OO7,9 finskala, söker ny förvaltare

Inlägg av o.svane »

Nättramåla, Örjan Svanes tittskåp som bland annat beskrivits i artiklar i några av Krister Brandts Modelltågsböcker, skall pensioneras. Det betyder att jag söker ett nytt hem för tittskåpet, eftersom jag inte har plats för det när familjen flyttar. I arbets- och gästrummet skall min sakta framväxande modell av Nättrabyhamn rymmas, det finns inte plats för mera. Läs igenom beskrivningen här nedan, om du är intresserad att ta över tittskåpet, kontakta mig på

o.svane@comhem.se

Modulen har längd 120 cm, djup 30 cm, höjd ca 40 cm. Tillkommer en "rangerbangård" i vardera änden, längd 55 cm.

Spårvidden är 7,9 mm, rälerna code 40, de tre växlarna är byggda i finskalastandard, enligt 2 mm Association, och därmed skalenliga i 1:76, som är den skala jag använder.

Växlarna läggs om manuellt, drivspänning levereras via en inbyggd Relco, ett köraggregat som levererar 0-12 v likström krävs (ev kan mitt gamla Fleischmannaggregat medfölja).

Modulen har belysning i "taket" från tre 220 V lågenergilampor.

Det hela bortskänkes utan byggnader, figurer och rullande materiel. Alltså saknas Nättrabyhamns tvättstuga/vedbod och mjölkbod, som stod där förut, i sina urtag i landskapet.

Jag är ny i nya forumet och vet inte hur man infogar bilder. men om du är intresserad, meddela mig på adressen ovan, så sänder jag några bilder.

"Ta över" betyder att jag inte tänker ta betalt, men att den som eventuellt vill ta över modulen får hämta den hos mig, och övertar den i befintligt skick.

Sammanfattningsvis: Mitt tittskåp var under en lång period min experimentverkstad för att prova om jag klarade av att bygga modeller i 1:76 med finskala standard på spår och rullande materiel, och med tvåfota Nättrabybanan som förebild. Detta är något mycket speciellt, jag vet inte om det finns någon annan i Sverige som gör något liknande. Den som vill ta över modulen gör det antingen för att det är kul/intressant i största allmänhet, eller (mycket bättre, men osannolikt) för att själv prova samma koncept.

Vill du veta mera, kika i Brandts böcker eller gamla Smalspårigt. Beträffande skala, spår och finskalabygge, se även Smalspårsfrämjandets jubileumsbok.

Örjan Svane
Johan.L
Inlägg: 64
Blev medlem: tor 31 maj 2007, 16:11

Re: Ö Svanes Nättramåla, OO7,9 finskala, söker ny förvaltare

Inlägg av Johan.L »

Hoppas det finns fler som dig i denna skala. Det är väl så att både Bill Bedford och Wosly Works har etsningar till vagnar i denna skala ?

Mvh

Johan L.
o.svane
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 15 aug 2007, 19:17

Re: Ö Svanes Nättramåla, OO7,9 finskala, söker ny förvaltare

Inlägg av o.svane »

Kul att så många läst mitt inlägg, men ännu efter att jag haft det på Forum i snudd på två veckor har ingen kontaktat mig och varit intresserad av att överta tittskåpet. Därför kommer jag att slänga det i samband med flytten. Det har fyllt sin funktion och jag har inte plats för det.

Örjan S
Stefan Nilsson
Inlägg: 85
Blev medlem: tor 31 maj 2007, 07:39

Re: Ö Svanes Nättramåla, OO7,9 finskala, söker ny förvaltare

Inlägg av Stefan Nilsson »

Det är kanske en lite för udda skala/spårvidd för att passa många, men personligen tycker jag det vore en helkul sak att "omhänderta"! ;-) Men dels finns det tvärs över landet, dels har jag inte plats med alla önskeprojekt... tyvärr.
Lasse M
Inlägg: 521
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 00:56

Re: Ö Svanes Nättramåla, OO7,9 finskala, söker ny förvaltare

Inlägg av Lasse M »

Det skulle ju vara synd att slänga, kan det inte vara något för Modelljärnvägens Hus?

http://www.modelljarnvagenshus.se/
o.svane
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 15 aug 2007, 19:17

Re: Ö Svanes Nättramåla, OO7,9 finskala, söker ny förvaltare

Inlägg av o.svane »

Angående Tittskåpet som något för Modelljärnvägens hus: Utan byggnader och rullande materiel blir det ganska ointressant. Det som finnns kvar kan 1. slaktas för att ta till vara bakgrundslandskapet, eller 2. användas som testspår. Om man nu inte tänker bygga i "min" skala, med min spårstandard och vill komma igång snabbt.
Örjan S
ubjs
Inlägg: 16
Blev medlem: tor 30 aug 2007, 09:25

Re: Ö Svanes Nättramåla, OO7,9 finskala, söker ny förvaltare

Inlägg av ubjs »

Hej

Låter intressant, kontakta mig på ubjs@hotmail.com

Mvh UB
o.svane
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 15 aug 2007, 19:17

Re: Ö Svanes Nättramåla, OO7,9 finskala, söker ny förvaltare

Inlägg av o.svane »

Det ser ut som "lyckligt slut": Jag har blivit kontaktad av en person som läst diskussionen och är intresserad att ta hand om tittskåpet Nättramåla. Hur dess framtid utvecklar sig får vi se; kanske integreras det i ett hytt sammanhang, kanske återanvänds delar. Det viktigase för mig som byggare är att det jag byggt inte bara åker på tippen.

Örjan S
Skriv svar