Konsept for drivboggi i 0m

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Konsept for drivboggi i 0m

Inlägg av Hauk »

Jeg pønsker på å bygge en drivboggi i 0m skala som skal ligge helt under gulvnivå.

Planen er å få en boggie som er enklest mulig, med minst mulig tannhjul og tilpassninger.

Jeg ble ganske inspirert av denne artikkelen på CLAGs hjemmesider:
http://www.clag.org.uk/axle-hung.html

Men jeg er litt skeptisk til om dette oppsettet gir kraft nok til en messingmodell i 0-skala. Tenker det først og fremst til motorvogner, men likevel. Det er for eksempel denne vogna jeg tenker å bygge motorboggier til:

Bild

Derfor har jeg kastet mine øyne på denne Faulhaber motoren med gir:
http://www.faulhaber-group.com/uploadpk ... SR_FTB.pdf

Denne motoren er bare 15mm i diameter og har en lengde på 12mm + motoraksling. Ikke noe problem å få plass til dette i mellom hjulene i 0m (back-to-back på 20,5mm):
Bild

Selve motoren har en effekt på 0,22W. Nedgiret 1:6 har motoren et dreimoment på 1,4 m/Nm.

Planen er å benytte to slike motorer i en boggi.

Hva tror folket? Vil to slike motorer være nok til å drive en motorvogn opp stigninger på 3%?

Kjør debatt!
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Thomas
Inlägg: 43
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 08:30

Re: Konsept for drivboggi i 0m

Inlägg av Thomas »

Det tar mycket effekt att driva runt "gummiband". Vad man kan vara lite betänksam över med den sortens drivning är att när motorerna är så svaga som 0.22 W så kan dom gå varma och det tål inte den typen av motorer. Man ska nog göra en test först och mäta strömmen.
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Konsept for drivboggi i 0m

Inlägg av Hauk »

Thomas skrev: Det tar mycket effekt att driva runt "gummiband". Vad man kan vara lite betänksam över med den sortens drivning är att när motorerna är så svaga som 0.22 W så kan dom gå varma och det tål inte den typen av motorer. Man ska nog göra en test först och mäta strömmen.


Godt poeng.
Attraksjonen med gummiremmer er at de krever mindre presisjon i monteringen og er mer stillegående enn tannhjul. Den boggien som er vist på CLAG har til overmål kraftoverføring med gummiremmer i to trinn. Sendte en mail til dem med spørsmål om trekkraft og krypkjøringsegenskaper. Skulle vært artig å sett en slik boggi i praktisk bruk!

Hvis man skal benytte tannhjul i et slikt oppsett, bør man da benytte tannhjul av forskjellig materiale? Mener å ha lest at det er gunstigere med tanke på støy og slitasje å ikke ha f.eks. messing-mot-messing tannhjul.

Et generellt spørsmål: Hvor kraftig er motorene i en gjennomsnitts H0 modell? Det fine med Faulhabere er vel blant annet den høye virkningsgraden. Den omdiskuterte girmotoren har med 1:6 utveksling en virkningsgrad på 81% og det er vel temmelig bra, spesiellt med tanke på at nedvekslinger ofte gir stort effekttap.
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
lenelg
Inlägg: 616
Blev medlem: mån 24 sep 2007, 14:37

Re: Konsept for drivboggi i 0m

Inlägg av lenelg »

Den engelska konstruktionen ser ut att använda en 6 mm Faulhabermotor, som har bara 0,12 W effekt, 50% verkningsgrad och dubbel remutväxling. Jämfört med detta ser din konstruktion rejält solid ut..
/ Lennart Elg
Sloat Lumber Co. - logging i On30"
Thomas
Inlägg: 43
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 08:30

Re: Konsept for drivboggi i 0m

Inlägg av Thomas »

De motorer jag använder i mina drivningar är 1319 på 1,6 Watt och 1331 som är på 3,5 watt. Sen har jag en motor till, 1516 och den finns i 2 utföranden 0,6 Watt och 1,0 Watt. Jag har bara använt den kraftigare motorn och det märks skillnad mellan den och 1319 motorn.
Själva konstruktionen ser mycket tilltalande ut för en rälsbuss fast det blir en peng bara i motorer till en boggibuss.
Om man valde en sån motor med lägre utväxling (lägre varv på utgående axel) så skulle det bara behövas en direkt överföring till hjulaxeln. Då skulle även varvtalet vara så lågt att det tjutade ljud som uppkommer med rakskurna kugghjul vid höga varvtal försvinna. Med lägre utväxling och kugghjul så skulle nog problemet med för hög ström och överhettning bli mycket mindre än med "gummiband", helst om man har 2 gummiband som den boggin som finns på länken
Skriv svar