Shinohara vs Micro Engineering HOn3 räls

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Daniel C
Inlägg: 22
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 08:58

Shinohara vs Micro Engineering HOn3 räls

Inlägg av Daniel C »

Hallåj!

Såg att MJ-hobbyexperten har ett litet utbud av dessa fabrikat. Någon som har åsikter om vilket av dessa som är "snyggast"/ stämmer bäst med svensk 891mm? Lite bilder skulle uppskattas!

Mvh/ D
Jan Frelin
Inlägg: 531
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 20:11

Re: Shinohara vs Micro Engineering HOn3 räls

Inlägg av Jan Frelin »

Inget av dem stämmer egentligen inte jättebra med svenskt spårmaterial, men jag tycker Micro Engineering känns lite nättare. Också finns den för code 55.

Slprarna sitter alldeles för tätt för att representera svenskt spår, det kan man i och för sig justera om man orkar.
Daniel C
Inlägg: 22
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 08:58

Re: Shinohara vs Micro Engineering HOn3 räls

Inlägg av Daniel C »

Nä de finns väl inget som stämmer 100% om man inte orkar spika själv, det får bli en kompromiss.
Finns alltså även code 55 som flexräls och färdiga växlar?

Hursomhelst står jag inför investering och söker lite fakta mellan fabrikaten. Lite svårt att hitta bilder på rälsen (iaf ny oballasterad) men jag misstänker att det finns gott om kunskap och erfarenhet runt om i stugorna!

Drömmen vore en närbild på de olika rälssorterna om någon skulle orka.

Tack på förhand.
Peter Estelius
Inlägg: 308
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:24

Re: Shinohara vs Micro Engineering HOn3 räls

Inlägg av Peter Estelius »

Kan inte visa någon bra närbild, men på den nedan är spåret närmast fotografen Micro Engineering weathered Code 70 att jämföra med de två bortrespåren som går in i tunneln som är dels Märklin K och dels Roco code 83/100 nånting.

Bild

Tror att MEs spår med code 70 blir bra för min del i alla fall.

Tycker och hälsar

/Peter
Daniel C
Inlägg: 22
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 08:58

Re: Shinohara vs Micro Engineering HOn3 räls

Inlägg av Daniel C »

Ok! Inte helt lätt att se rälsdetaljer på bilden men jag kan erkänna at jag aldrig sett ME:s räls på bild överhuvudtaget.
Stort tack iaf Peter och lycka till med bygget, det ser bra ut!

EDIT: Och ja, din kombination code 100 normalspår/ code 70 smalspår gör sig bra!

Daniel
Gyllis
Inlägg: 1
Blev medlem: lör 16 jan 2010, 23:53

Re: Shinohara vs Micro Engineering HOn3 räls

Inlägg av Gyllis »

Är det någon här som testat Fast Tracks prylar? De säljer ju H0n3 jiggar ner till code 40.

[link]http://www.handlaidtrack.com/index-2.php[/link]

/Gyllis
Peter Estelius
Inlägg: 308
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:24

Re: Shinohara vs Micro Engineering HOn3 räls

Inlägg av Peter Estelius »

Jo, det blev ju ingen bra bild att jämföra räls med, den ovan. Som "tröst" kommer här en ny som nog ger bättre info.

Från vänster: Roco/Peco (Code 100/83 nånting), nästa är Märklin K, och längst till höger är Micro Engineerings H0n3 i vädrat utförande.

Bild

Jag tycker det blev ett bra förhållande mellan rälsen då H0-delarna är rätt grova. Då passar H0n3 code 70 rätt bra.

När det gäller bygget ska det nog bli hyfsat. Det värsta är bara att det tar så lång tid, jag vill ju ha det klart imorgon :-D


Mvh

/Peter

PS. Rättat textfel. DS.
Daniel C
Inlägg: 22
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 08:58

Re: Shinohara vs Micro Engineering HOn3 räls

Inlägg av Daniel C »

Det var en bättre bild Peter, tack för den!

Jo det är lätt att bli ivrig att bli "klar"! Jag försöker stanna upp och tänka efter i de lägena. Egentligen ska man väl aldrig bli klar, det är ju själva byggandet, lärandet, pysslandet och resans gång som är själva hobbyn. Men visst är det gött när banan är körklar och hyfsat färdig och man kan ägna sig åt att låta tågen rulla och detaljering i det oändliga.
Jag minns när jag som tonåring blev just klar med min märklinanläggning. Det var kul att bara köra och njuta av resultatet ett tag men snart tröttnade jag och rev hela rasket och började skissa på nästa anläggning.
Hursomhelst så ska mitt nya projekt få ta tid. Jag behöver ett tidsfördriv!

För att återgå till tråden. Tycker ME rälsen ser trevlig ut, är dock lite i valet och kvalet om jag ska satsa på code 55 el 70. Det beror lite på utbudet. Lutar åt 55... hmm, nåja det får bli en signal till Rimbo Grande i veckan.

Om det finns fler som har bilder på olika HOn3 räls och tips mottages dessa tacksamt.

Daniel.
Daniel C
Inlägg: 22
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 08:58

Re: Shinohara vs Micro Engineering HOn3 räls

Inlägg av Daniel C »

Gyllis skrev: Är det någon här som testat Fast Tracks prylar? De säljer ju H0n3 jiggar ner till code 40.

[link]http://www.handlaidtrack.com/index-2.php[/link]

/Gyllis


Hm intressant! Kanske inte är så krångligt att "spika" själv trots allt! Detta vill man ju lära sig mera om!

Daniel
Daniel C
Inlägg: 22
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 08:58

Re: Shinohara vs Micro Engineering HOn3 räls

Inlägg av Daniel C »

Googlade lite å hittade massa goa sidor "over there", så nu har man fått lite kött på benen vad gäller räls- utseende och utbud... men först, tillbaka till ritbordet.

D
Skriv svar