Nytt smalspårslok??

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
HNJ Verkstad
Inlägg: 79
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 19:09

Nytt smalspårslok??

Inlägg av HNJ Verkstad »

Jag har en ide att göra ett litet tanklok med gjuten kåpa och ett monterat underrede i mässing! Ett sådant projekt skulle kunna komma till stånd ganska snabbt.

Men vilket lok? Här behöver jag hjälp med urvalet och med underlag! Kanske kan det bli en trevlig debatt i forumet vad som efterfrågas mest.

Vid framtagandet av K24 (som nu äntligen är klart!!!!) lärde jag mig hur svårt det är att göra en både snygg och fungerande slidstyrning till ett litet lok i HO. Medveten om att de flesta smalspårslok har utvändig slidstyrning, vore det tacksamt om man kunde hitta ett lok som är enklare i utförandet!

Någon kanske nu frågar varför jag diskuterar detta, när jag ännu inte fått fram Gp-loket. Svaret är att det är helt olika leverantörer och även i viss mån tekniker som används.

Göran Nilsson
Jan Frelin
Inlägg: 531
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 20:11

Re: Nytt smalspårslok??

Inlägg av Jan Frelin »

Motala Verkstad var hygglig nog att bygga sina små 6-kopplade tanklok med innerliggande slidstyrning, det är nog ett smidigt val. Fast de är rackarns små.
Ante S
Inlägg: 193
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 15:08

Re: Nytt smalspårslok??

Inlägg av Ante S »

Jag föreslår några typer:

N4p, f d GJ 8, NÖJ 17-18, 22 samt HFJ 11. Ett stort och tungt 1´D´1-lok med kraftfullt uttryck och en i mitt tycke vacker maskin. Två varianter med låga resp höga sidotankar. Kan också göras som 9 mm helt i sin ordning eftersom HFJ hade spv 802 mm.

S8p 3101 f d LJ 3, en typisk NOHAB-maskin. Liknande lok fanns på Gotland (S13p) och på DONJ (DONJ 7). Fler snarlika lok fanns på flera banor.

K4p 3066-3067, f d SlRJ 2 resp KlRJ 1. Typen fanns även på LJ. 3067 finns i Gotlands Hesselby. K4p var en verklig standartyp på sidobanorna på Gotland, totalt 5 st fanns vid KlRJ, SlRJ och RHJ/SSA. Ett charmigt lok som är relativt litet och typiskt för sekelskiftets småbanor. Kan göras med respektive utan ledskenegnistsläckare. K4p användes som växellok i Västegötland på SJ-tiden och jst 3067 höll ut fram till skiftet 50/60-tal i Växjö. Passar alltså både på anläggningar med Gotland, Västergötland och Småland som förebild.

S9p 3026, f d ROJ 3. Fanns bara i ett exemplar men är ett rätt känt lok. Bevarat vid AGJ.

Jag personligen skulle föredra ett lok av äldre modell med tanke på att Np, Gp och S2p (som funnits eller planeras) tillhör samma generation lok. Ett lok från tidigt 1900-tal eller sen 1800-tal vore intressantare -tycker jag. Sen är det ju en fråga om hur små lok som är lämpliga. Min bana har 2 st Np-lok, förhoppningsvis ett Gp på gång och jag skulle kunna tänka mig en S2p. Men dessa är ju de modernare loken på banan och då saknas helt de äldre loken med låga nummer. På smalspår fanns ju ofta även dessa kvar länge. Om du nu inte väljer N4p som ju vore mums!

Ante
macn
Inlägg: 34
Blev medlem: sön 14 okt 2007, 20:41

Re: Nytt smalspårslok??

Inlägg av macn »

Tycker det skulle vara trevligt med en 1`C-maskin för att erhålla en loktyp som byggdes runt 1890-1920-talet.

Exempel: VGJ 1-4 eller ROJ 3.

T.ex. ROJ 3 kom att användas ända tills dieseldriften tog över varför den spänner över många "epoker".

(Nackdelen är kanske att rörelsen inte är så enkel som HNJ-verkstad efterlyser...)

Mvh
Magnus C
Peter Estelius
Inlägg: 308
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:24

Re: Nytt smalspårslok??

Inlägg av Peter Estelius »

Egentligen frågar du ju efter ett litet tanklok, och då av t ex 1C typ, men för min del skulle även ett litet tenderlok kunna vara av stort intresse. Det blir kort och kan klara även rätt små kurvradier skulle jag tro.

Det jag tänker på är VGJ 5-8 (C2p) 2B-2 i axelföljd.

För övrigt skulle en udda fågel i form av VGJ 51, den första VGJ dieseln kunna bli ett bra val med sina tvåaxliga boggier. Också det loket bör kunna fås att klara små radier vilket är mer vanligt än stora på våra hemmabanor tror jag.

Mmmm, jag vet att jag tänjer på begreppen och förfrågan, men ändå :-)


Mvh

/Peter
Måns
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 11 jun 2007, 18:44

Re: Nytt smalspårslok??

Inlägg av Måns »

De 1'C maskiner som vid SJ fick littera L5p/S5p fanns ju vid ett flertal järnvägar och kunde därför vara en lämpligt förebild. Annars är jag rätt svag för en del kraftigare tanklok, någon har redan nämnt N4p (gillar speciellt den sena 1946/47 varianten) och Säfnäsbanans lok nr 6 med den udda axelföljden D1' men detta är nog en lite för smal modell.

/Måns
Mjo
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 12 apr 2009, 09:00

Re: Nytt smalspårslok??

Inlägg av Mjo »

Hej!

Skulle vara jättekul om det kom blir ytterligare ett 891 ånglok från HNJ verkstad!

ROJ 3 / S9p 3026 tycker jag kan vara ett trevligt val. Loket är som sagt väl känt och det spänner över en relativt lång tidsperiod utan alltför drastiska förändringar. Ombyggnaden till enmansbetjäning är väl den enda förändringen loket genomgått under åren.

En S5p skulle annars vara ett "bredare" alternativ som representerar lok från ett flertal 891 banor. Dock ej i ombyggt utförande såsom VGJ 4 eller nåt av ULB-loken

Magnus Johansson
Patrik E
Inlägg: 171
Blev medlem: tis 12 jun 2007, 19:08

Re: Nytt smalspårslok??

Inlägg av Patrik E »

Svårt. Det finns säkert lika många viljor som det fanns loktyper. Även om Brimalm har aviserat en S2p så tror jag att det komer att ta EVIGHETER innan den kommer, om den ens gör det. Titta bara hur långt tid Du-projektet har tagit och S2p:n ligger mycket långt ner på listan. Hoppas jag lever tills jag blir 111.

Personligen föredrar jag en loktyp som finns bevarad. Det är alltid trevligt att se förebilden "live". Därför föredrar jag t.ex N4p/N6p eller S9p. Men ett enklare 1C-lok typ S5p är inte heller fel. Men som sagt högst upp på önskelistan måste jag nog sätta N4p 3160. Sveriges största tanklok på smalspår förtjänar ju bara att få bli modell - tycker jag..... :-)
Anders Johansson
Inlägg: 230
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 04:53

Re: Nytt smalspårslok??

Inlägg av Anders Johansson »

Håller med Ante; SJ K4p 3067 ligger högt på önskelistan.
Lasse M
Inlägg: 521
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 00:56

Re: Nytt smalspårslok??

Inlägg av Lasse M »

Förebildsmässigt har jag ännu inte bestämt mig för vad jag vill föreslå, men det mesta som föreslagits hittills låter intressant. Men för egen del känns det intressantare med något S-lok än ett N-lok eftersom det redan finns Np. Men det är svårt att välja ut något, finns ju massor av charmiga smålok att välja bland. T.ex. är jag svag för dom små Helsingborgloken på Öland, som SÖJ 9 "Borgholm".

Edit: Upptäckte att jag skrivit fel. Loket "Borgholm" var inte nr 9 utan nr 7 och ett O&K lok, och dessutom inte ett SÖJ lok utan ett BBJ lok. Lok nr 9 som jag hade i tankarna var även det ett O&K lok från BBJ med med hjulställningen 2'B och kallades "Kejsaren, blev på SJ W3p 3059.
Men även Helsingborgsloken SÖJ 1-4 är klara favoriter och ett bättre val av modellförebild än BBJ 9. Loken hade mycket riktigt hjulställningen 1'C och blev på SJ S11p 3054-57.


En annan sak däremot är det där med att göra loket med gjuten kåpa. Själv hytten gjuten i vitmetall tycker iallafall jag inte är så snyggt då det ger väldigt tjocka väggar vid fönstren. Isåfall krävs det frästa fönster i t.ex. plexiglas för att fönstret ska komma i samma nivå som väggen.

Det jag vill föreslå är att själv hytten etsas likt Rimbo Grandes Np med långa tankar och även en del av Jecos ånglok.
Skriv svar