Nytt smalspårslok??

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Patrik E
Inlägg: 171
Blev medlem: tis 12 jun 2007, 19:08

Re: Nytt smalspårslok??

Inlägg av Patrik E »

Röstar också på "Hvilhelm Petri" (Bevarat lok + Möjlighet till SJ littera) är det som avgör för mig.

Patrik E
kvarnstugan
Inlägg: 22
Blev medlem: tis 03 jul 2007, 06:47

Re: Nytt smalspårslok??

Inlägg av kvarnstugan »

"Wilhelm Petri" vore helt rätt för mej. Håller på att bygga Järnforsen på HvMJ i H0e. Järnforsens stationshus är ju också på gång hos SVLV. Tågtrafiken har kommit igång igen till Järnforsen, första timmertåget kom dagarna före Jul.
Jocke Svensson
Inlägg: 13
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 14:07

Re: Nytt smalspårslok??

Inlägg av Jocke Svensson »

Smalspårslok i H0 är ju ingenting som det finns mängder av. Jag tror att många smalspårsrallare skulle köpa oavsett vilken loktyp det blir.

Personligen skulle jag helst se ett S-lok framför ett K d:o. Jag inser ju problemet med Allans Slidstyrning, men det finns ju ett antal S-lok, som hade Walschaerts slidstyrning. Jag skulle helst se något av dessa i modell. Walschaerts slidstyrning borde gå att få till i H0

Allra helst skulle jag nog se S2p, men detta ska ju komma som modell frrån annan till verkare någon gång i framtiden. Fördelen med detta lok skulle vara att det med skulle kunna använas som grund även för KVAB:s tenderlok (litt L8p om jag inte minns fel) Underrede, panna m m var ju lika på dessa lok. Dessutom uppfyller ju inte detta lok Görans kriterier att det ska vara ett tidigt lok.

/ Jocke S
Ante S
Inlägg: 193
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 15:08

Re: Nytt smalspårslok??

Inlägg av Ante S »

Jag tror så här:

Det finns nog möjlighet till fler lok i framtiden om detta går bra. Jag hoppas och tror att man skulle kunna utnyttja delar från Gp-loket för att skapa t.ex. N4p när den tillverkaren har fått jobba undan annat som ligger i pipelinen. Så det kan nog bli chans till både Sp-lok eller någon variant av mindre tenderlok.

Ante
JoSk
Inlägg: 16
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 10:30

Re: Nytt smalspårslok??

Inlägg av JoSk »

Även jag ansluter mig till förslaget om "Wilhelm Petri", av samma skäl som Patrik E.

Johan
Användarens profilbild
Klas Blomberg
Inlägg: 358
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 15:35

Re: Nytt smalspårslok??

Inlägg av Klas Blomberg »

Det låter som att vi har hittat ett bra förslag - enkel slidstyrning, övertaget av SJ, bevarade exemplar, bra geografisk spridning på flera olika sorters banor: Hvetlands-Säfsjö, Växjö-Klavreström, Ulricehamn, Ljungbyholm-Carlslunda, Fågelsta-Vadstena-Ödeshög, Byvalla-Långshyttan, Brevens bruk, Övertorps kalkbruk. Och antagligen fler som jag inte känner till.

Hur loket ser ut kan man se på AGJ:s hemsida
[link]http://www.agj.net/?op=fordon_anglok_3048[/link]

Så, känner vi oss redo att gå vidare? Vilken skala - H0n3/H0e?
Jan Frelin
Inlägg: 531
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 20:11

Re: Nytt smalspårslok??

Inlägg av Jan Frelin »

Bra val. H0n3, förstås.
Ante S
Inlägg: 193
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 15:08

Re: Nytt smalspårslok??

Inlägg av Ante S »

Både H0n3 och H0e förstås. Ska vi plocka fram ett svenskt 891-lok ska alla som bygger detta i 1:87 få chansen att vara med.

Ante
Peter Estelius
Inlägg: 308
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:24

Re: Nytt smalspårslok??

Inlägg av Peter Estelius »

Kan bara hålla med, både H0n3 och H0e.

Wilhelm Petri verkar som ett bra val. Den typen av litet allroundlok finner sin plats på varje bana. Även om den typen inte rullat på VGJ (så långt jag vet) så gör den det numera i och med att AGJ har det, det räcker för mig ;-)

Mvh

/Peter
Göran T
Inlägg: 455
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:10

Re: Nytt smalspårslok??

Inlägg av Göran T »

Wilhelm Petri? Ja tack!!!
/Göran T
Skriv svar