Önskar tips på etsade mässingsmodeller i H0n3 för nybörjare.

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Användarens profilbild
Arne Falk
Inlägg: 384
Blev medlem: tor 12 nov 2009, 18:19
Ort: Eket

Önskar tips på etsade mässingsmodeller i H0n3 för nybörjare.

Inlägg av Arne Falk »

Är en återfallsrallare som börjat känna suget på nytt efter några års avhållsamhet från rallandet. Det lutar åt smalspår H0n3, 10,5 mm. Har botaniserat runt på nätet och funnit, om jag skall köra svenskt, att det blir till att bygga modeller själv, något som är nytt för mig. Har gjort en del konverteringar i H0 och N, men då handlar det om målning och dekalering. Etsade mässingmodeller har jag inte byggt.
Nu undrar jag om man skulle kunna få något eller några tips på etsade mässingmodeller i H0n3 som en nybörjare har förutsättningar att ro i hamn. Känns som om en godsvagn ligger närmast att börja med, och det bör vara en komplett sats. För skall man börja med att komplettera själv blir det nog överkurs direkt. Jag har tittat på Perl, Rimbo-Grande och Bygg Svenskts modeller, och där är flera som jag skulle vilja bygga. Misstänker att här finns en stor kunskap på forumet om modellerna dessa firmor tillhandahåller.

Hoppas på tips!
Arne F
Håkan Grundstedt
Inlägg: 80
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 07:00

Re: Önskar tips på etsade mässingsmodeller i H0n3 för nybörj

Inlägg av Håkan Grundstedt »

På min hemsida finns några av mina tankar i ämnet 'nybörjarlödare'. (http://hakang.zmn.se/index/41762.html)

Jag känner mig ju närmast som nybörjare själv, så några kungsord kan jag inte ge utan sug i dig tips från andra håll också.

H
TomasP
Inlägg: 66
Blev medlem: fre 17 aug 2007, 07:35

Re: Önskar tips på etsade mässingsmodeller i H0n3 för nybörj

Inlägg av TomasP »

Kul med fler H0n3 rallare :-) Lite beroende på vad du vill köra för sorts tåg har jag några tips på enklare byggen.
Byggsvenskt Litt Rät (Kalkvagn) och Np (mycket liten vagn med lämmar) har få detaljer och är lätta att få ihop.
Jag har inte byggt den själv men Rimbo Grandes långa boggivagn ULB NNo (som är under slutförsäljning, bäst att passa på) ser ut att vara enkel att bygga. Rimbo har även några täckta vagnar där överbyggnaden är i plast, t.ex Gp, som inte heller är så svår att bygga, även om underredet är väldetaljerat.

Kom att tänka på att hjul inte ingår i Byggsvenskts byggsatser men Rimbo Grander har dessa som lagervara.

Hoppas det var tips på några vagnar att börja med.

Tomas
Håkan Grundstedt
Inlägg: 80
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 07:00

Re: Önskar tips på etsade mässingsmodeller i H0n3 för nybörj

Inlägg av Håkan Grundstedt »

Just RimboGrandes Gp, som Tomas nämner, har jag precis byggt ett par av, och hade skitkul rent ut sagt. Finns lite bilder här: http://hakang.zmn.se/index/92517.html

H
Användarens profilbild
Arne Falk
Inlägg: 384
Blev medlem: tor 12 nov 2009, 18:19
Ort: Eket

Re: Önskar tips på etsade mässingsmodeller i H0n3 för nybörj

Inlägg av Arne Falk »

Tack Håkan o Tomas för tipsen!

Håkan:
Kollade i din hemsida tämligen ingående igår kväll. Tror mig ha fått en rätt god uppfattning om vad jag ger mig in på. En uppfattning som naturligtvis kommer att komma på skam, och kommer att behöva omvärderas mer än en gång.

Tomas:
Jag har just beställt en Rät hos Bygg Svenskt. Var på väg att beställa även ett par Np men där ingår nog ej dekaler. Avvaktar tills jag har koll på det.

Stort Tack!
Arne F
Skriv svar