Sagbruk i nullskala

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Sagbruk i nullskala

Inlägg av Hauk »

Kan man det bli for mange modeller av sagbruk?
Sikkert men vi er ikke der ennå, så jeg smeller til med et lite billedessay fra mitt pågående sagbruksbygge i 0-skala:

Bild

Egentlig startet dette som et testspor for Westinghouseloket. Nå utvides testingen også til landskap.

Bild
Treverket er behandlet med A-West-Weather-It rett fra flasken. Svært enkelt og rimelig effektivt

Bild
Neste trinn er undertak i tre som skal kles med korrugerte plater. Gode tips til maling og værbiting mottas med takk!

Bild

Selv om det er en liten sag hadde den sitt eget sidespor.

Bild
Sagblad i etset messing fra Tobias Ljung. Behandlet med kjemsk sverting, så polert med pulverisert blyantgrafitt.

Noen bilder av forbildet:
Bild

Bild

Tar meg noen friheter med forbildet, jeg foretrekker absolutt rustent bølgeblikk istedet for tretak!

Mvh Håvard H


PS:
Ikke utsett dokumentasjonsprosjekter! Jeg skulle ta noen flere bilder og mål, og dette var det som møtte meg:

Bild

Bildet er tatt omtrent på samme sted som eksteriørbildet over.
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
KJStenberg
Inlägg: 18
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:19

Re: Sagbruk i nullskala

Inlägg av KJStenberg »

Man skulle kunna säga att det var bättre förr...

Mycket snyggt bygge. Du är uppenberligen inte rädd för jobb, dom där takstolarna ser ut som många!
Ser fram mot fortsättningen.
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Sagbruk i nullskala

Inlägg av Hauk »

KJStenberg skrev: Mycket snyggt bygge. Du är uppenberligen inte rädd för jobb, dom där takstolarna ser ut som många!
Ser fram mot fortsättningen.

Man takker!
Nei, jeg er ikke så redd for at ting tar tid.
26 takstoler er litt, men med en god jigg er det ikke så ille:

Bild

Jiggen er lagd på litt absurd vis, den er frest ut på en CNC fres i materialet Corian. Grunnen til det er at jeg hadde ubegrenset med adgang til en CNC-fres en periode, og på det verkstedet hadde de en del Corianrester.

Jeg hadde kommet langt med en myk fiberplate og knappenåler også!

Mvh Håvard H
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Jonny L
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 02 nov 2009, 18:27

Re: Sagbruk i nullskala

Inlägg av Jonny L »

Superfint!!
Jag måste börja med MJ :-)

MVH
Jonny
Tobias Ljung
Inlägg: 727
Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50

Re: Sagbruk i nullskala

Inlägg av Tobias Ljung »

Mycket fint bygge! Tänker du använda sagbordsrullarna ocksa? Jag använde Builders in Scale korrugerad plat som etsades i en syralösning för att fa en rosteffekt. Tyckte det blev bra, men processen är rätt omständig.
Bild

Förebilden är ett sagverk i Skärkdalen, rätt lik "ditt" sagverk. Det star vid ett vattenfall, mycket trevlig miljö och bra öringsfiske dessutom.

Bild

Fler bilder här: http://www.skarkdalen.se/Historia.htm#bilder
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Sagbruk i nullskala

Inlägg av Hauk »

Tobias Ljung skrev: Mycket fint bygge! Tänker du använda sagbordsrullarna ocksa? Jag använde Builders in Scale korrugerad plat som etsades i en syralösning för att fa en rosteffekt. Tyckte det blev bra, men processen är rätt omständig.


Takk!
De er ikke helt ulike de sagene våre.

Protobildene av sagen din var flotte. Spesiellt synes jeg det var stilig med høvelen "i andre etasje". Har du tenkt på å bygge den også i modell?

Har helt klart tenkt å benytte sagrullene, trenger faktisk to ekstra om du skulle ha et par stykker å avse.
Du har ikke en tegning av selve sagen i digital form, forresten?

Det er BiS korrugert plate som skal på taket mitt også, men har ikke helt bestemt meg hvilken variant ennå.

En liten "tutorial" om takbehandling hadde vært supert! Hva slags syreløsning benyttet du, og hvilken type maling?
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Olof
Inlägg: 1704
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Sagbruk i nullskala

Inlägg av Olof »

Något för er sågverksbyggare?
http://www.westernscalemodels.com/Loggi ... rriage.htm

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Sagbruk i nullskala

Inlägg av Hauk »

En liten oppdatering. Sagbladene er nå behandlet med en glassfiberbørste for å gi inntrykk av at sagen er i bruk. Spente opp bladene i dreiebenken og slipte *meget* forsiktig med glassfiberbørsten.

Bild

Eksperimenterte litt, så bladet til høyre skal brukes i sagen, mens det venstre skal værbites tilbake til å ligne på et blad som er skiftet ut. Bladet til venstre er slipt litt for mye, slik at messingfargen blir litt for tydelig.
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Tobias Ljung
Inlägg: 727
Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50

Re: Sagbruk i nullskala

Inlägg av Tobias Ljung »

Läckert. Det är nog dags att vässa sagbladen lite ocksa, de verkar slöa.
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Sagbruk i nullskala

Inlägg av Hauk »

Arbeidet går sakte fremover, i dag var det sagbenken som stod på programmet.

Lagde en tegning basert på bilder og noen nøkkelmål, gjorde noen tilpassninger for å kunne benytte Tobias Ljung sine sagruller.

Det blir ganske mange korte biter som skal pusses i vinkel, så jeg valgte å bygge to og to "sagbukker", og så kappe dem i to og renpusse benlengdene. Klønete formulert, men bildene kan kanskje fortelle historien bedre enn meg!

Bild

Bild
Finpuss av grovkappet del.

Bild
Rammen kappes i to.

Bild
Rensliping av benlengdene. Masonittskiven er skrudd fast med en skrutvinge, stoppbiter i tre er tapet fast med dobbelsidig tape. En enkel metode for å få alle bena eksakt like lange.

Bild
Prøveoppsett av sagbenken

Bild
Neste trinn er skåavstiverne.
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Skriv svar