Sagbruk i nullskala

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Sagbruk i nullskala

Inlägg av Hauk »

Noen skritt fram, ett tilbake:

På et annet forum fikk jeg en del pepper for at vinduet burde vært plassert midt på veggen, slik at lyset kom inn bak saga. Kunne ikke si meg annet enn enig, derfor ble vinduene flyttet to klikk:

Bild

Laserskkjærte vinduer er også kommet i hus:
Bild

Vanskelig å motivere seg for å bygge vinduer for hånd når man først har fått smaken på laser!

Ellers så er understellet til sagbenken ferdig:

Bild

Bild

En jädrans masse biter med udda vinkler. Man får være glad for at man har godt humør og rondellslip!

Fortsettelse følger.
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Sagbruk i nullskala

Inlägg av Hauk »

Har så vidt begynt å eksperimentere med bølgeblikktaket, det er første gang jeg modellerer slikt i 0 skala.
Utfordringen er ikke først og fremst å finne en overbevisende rustfarge.
Men en rusten overflate har ikke en homogen fargetone, det vanskelige er å få en overflate i modell som gjenskaper dette, en overflate som er levende.

Her er første forsøk:

Bild
(platene på bildet er bar lagt løst på taket for fotografering)

Først er platene malt med en mørk rustbrun tone, heldekkende.
Så er de sprayet i så lav vinkel fra siden som mulig med en lysere, mer oransje rustfarge. Tanken er at malingen bare skulle treffe toppen av korrugeringene, slik at bunnen i korrugeringen skulle bli mørkere. På den måten håpet jeg at platene skulle stå frem som mer 3-dimensjonale.

Så benyttet jeg en liten malersvamp til å gi platene en mer "fläckig" overflate.
Senere vil jeg benytte prigmentpulver for å justere fargetonene, men først kanskje en mørk "wash" for mer dyp i platene.

Om noen synes platene er vel fargerike, ta en kikk på dette bildet:
Bild

Rustne bølgeblikktak i Trøndelag *er* ganske oransje greier!
Men det skulle nok vært mer rødt i malingen min, kanskje kan det ordnes med pigmentpulver.


Kommentarer og forslag til videre eksperimentering motta med takk!
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Johan Stenson
Inlägg: 120
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:39

Re: Sagbruk i nullskala

Inlägg av Johan Stenson »

Bild

Hej
Håller på med en kolbrygga och slipar alla vinklar för hand så jag har funderat på en slip. Av bilden ovan att döma så har din slip en diameter på ca 15 cm vilket täcker mina behov. Vad är det för slip och fungerar den bra?

Sedan är jag lite intresserad av metoder för att få till lagomt grånat trä. Antar att du betsat på något sätt - berätta gärna mer!
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Sagbruk i nullskala

Inlägg av Hauk »

Johan Stenson skrev: Hej
Håller på med en kolbrygga och slipar alla vinklar för hand så jag har funderat på en slip. Av bilden ovan att döma så har din slip en diameter på ca 15 cm vilket täcker mina behov. Vad är det för slip och fungerar den bra?

Sedan är jag lite intresserad av metoder för att få till lagomt grånat trä. Antar att du betsat på något sätt - berätta gärna mer!


Det er en Proxxon slipemaskin, og den er helt grei.
Men som alle andre Proxxonmaskiner er motoren etter min mening underdimensjonert, den har alt for lite kraft.

Bild

Bildet er et Proxxon produktbilde, og de trebitene som vises på bildet ville jeg ikke *drømme* om å slipe på denne maskina!

Jeg synes ikke den har mer kraft enn at ca. 10X10mm lister er maks.dimensjon.

Den gradskiven som følger med er et skämt, som du ser på bildet bruker jeg lister festet med dobbelstsidig tape som anlegg.

Jeg juster også vinkel mellom skive og anlegg med en maskinistvinkel.
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
CGO
Inlägg: 72
Blev medlem: ons 02 jan 2008, 20:59

Re: Sagbruk i nullskala

Inlägg av CGO »

Snyggt! Mycket snyggt byggt!
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Sagbruk i nullskala

Inlägg av Hauk »

Johan Stenson skrev: Bild
Sedan är jag lite intresserad av metoder för att få till lagomt grånat trä. Antar att du betsat på något sätt - berätta gärna mer!


Jeg benytter gjerne A-West-Weather-It som får treet til å bli grått gjennom en slags kjemisk process. Det er altså ikke en beis i klassisk forstand.

I det siste har jeg benyttet Builders In Scale sin Silverwood beis, og jeg husker faktisk ikke helt om jeg benyttet den på panelet på dette sagbruket.

Har også en vag formening om at jeg benyttet svært fortynnet Herdin beis som overvasking på enkelte planker.

Herdins beis er Ok å benytte, siden den er lett tilgjengelig. Men den må tynnes ganske kraftig. Bygg opp til riktig valør med mange nesten transparente lag.
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Johan Stenson
Inlägg: 120
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:39

Re: Sagbruk i nullskala

Inlägg av Johan Stenson »

Tack för svaren! Vad gäller kolbryggan har jag blandat plast och trä så jag får fundera lite på hur jag ska göra.
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Sagbruk i nullskala

Inlägg av Hauk »

Endelig fikk jeg malt alt bølgeblikket til taket.
Fortsatt ikke helt fornøyd, men jeg tror jeg er på sporet.
Her er platene lagt opp til ære for fotografen, i bakgrunnen fotobeviset på at rust *kan* være sinnsykt orange!

Bild

Mine plater er fortsatt litt for gule, men jeg lar det passere.

Fremgangsmåten min er som følger:

1. Aluminiumsplatene ble grunnet med matt Humbrol svart. (Alle andre farger var Vallejo, brukte Humbrol fordi jeg innbiller meg at den biter litt bedre på metall)

2. Platene ble så sprøytlakkert med normalt lufttrykk (Ca 2 bar) med Vallejo 034 Burnt Cadmium Red.

3. Blandet så en mix basert på 027 Orange Red brukket med litt 033 Yellowish Rust. Sprøytlakker platene med ekstremt lavt lufttrykk (Under 0,5) bar, slik at malingen blir liggende i tydelige prikker på det røde underlaget. Altså helt motsatt av det vi vanligvis prøver å oppnå!

4. Punkt 3 gjentas men denne gangen med 022 Light Orange som base. Thats it.

Jeg synes teksturen ikke har blitt så gal, men det er en hårfin balansgang å få til tydelige prikker som samtidig ikke blir for store.

Hvis noen lurer på hvorfor jeg maser om disse prikkene, ta en kikk på dette nærbildet av en rusten bølgeblikkplate:
Bild

Her ser man tydelig hvorfor det ikke fungerer med silkemyke airbrush pålegginger. Ihvertfall ikke i O-skala.
Denne platen er forøvrig fra et annet hus enn referansebildet lenger oppe, og skulle jeg prøvd å etterligne denne rustvarianten ville jeg benyttet 034 som base i punkt 3.

Men her må man gjøre seg sine egne erfaringer! Og noe av det viktigste: Ha referansebilder for hånden! Det er ekstremt vanskelig å basere seg på hukommelsen når man skal blande farger!
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Jan Frelin
Inlägg: 531
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 20:11

Re: Sagbruk i nullskala

Inlägg av Jan Frelin »

Martyn Welch anänder talk för att få liknande effekter.
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Sagbruk i nullskala

Inlägg av Hauk »

Jan Frelin skrev: Martyn Welch anänder talk för att få liknande effekter.


Ja, han får til mye bra på texturer.

Men min teknikk er ikke først og fremst å gjenskape reell tekstur, men å få til en farget flate som ikke er helt jevn i tone.
En illusjon av tekstur og dybde.

Forøvrig ser fargen på taket ikke spesiellt bra ut på en windows PC, vet ikke hvorfor fargen blir så hissig. Men jeg vil nok bestrebe meg på et litt mer dempet inntrykk neste gang, selv om slike tak kan bli ganske friske i fargen:

Bild

Jeg har lest en del om "Scale colour", dvs. at man demper fargene for modellbruk og ikke bare prøver å matche forbildets farge slavisk. Tror dette kan ha en del for seg, spesiellt når det gjelder forbildefarger som er så intense som i dette eksempelet.
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Skriv svar