Gjutsilikon?

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Lasse M
Inlägg: 521
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 00:56

Gjutsilikon?

Inlägg av Lasse M »

Skulle behöva gjuta av några delar som är i gips och plast, det rör sig om plattformskanter och ett brofundament.

Provade först formgummi från Panduro men formarna blev alldeles för "sladdriga" när man plockat ur orginalet trots att jag förstärkt dom en del med gasbinda. Hade mina misstankar att det inte skulle bli tillräckligt "styva" formar för dessa delar. Den långsmala formen i plattformskanterna gjorde att formen bananformade sig när orginalet var urplockat och brofundamentet som mäter ungefär 6x6x6 cm "säckade" ihop.

Men det ska ju finnas gjutsilikon som man häller i en form i vilken man placerat sina orginal så därför är jag intresserad av tips på bra gjutsilikon som man inte behöver köpa i storpack, om det nu överhuvudtaget finns gjutsilikon i mindre förpackningar.
Användarens profilbild
Graffen
Inlägg: 331
Blev medlem: fre 05 jun 2009, 13:34
Ort: Österlen

Re: Gjutsilikon?

Inlägg av Graffen »

Slöjddetaljer har gjutsilikon i konsumentförpackning.
Deo adjuvante labor proficit
Bild
Lasse M
Inlägg: 521
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 00:56

Re: Gjutsilikon?

Inlägg av Lasse M »

Tack för hjälpen. Ska kolla deras sida.
Användarens profilbild
Graffen
Inlägg: 331
Blev medlem: fre 05 jun 2009, 13:34
Ort: Österlen

Re: Gjutsilikon?

Inlägg av Graffen »

Beställ katalogen, mycket matnyttigt där!
Deo adjuvante labor proficit
Bild
lenelg
Inlägg: 616
Blev medlem: mån 24 sep 2007, 14:37

Re: Gjutsilikon?

Inlägg av lenelg »

Vet inte hur bra formgummit funkade i andra avseenden, men vill du ha en stabil form kan du pröva att gjuta in formen i en låda av gips innan du tar ut originalet - åtminstone billigare än att fylla hela lådan med gjutsilikon.
/ Lennart Elg
Sloat Lumber Co. - logging i On30"
Lasse M
Inlägg: 521
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 00:56

Re: Gjutsilikon?

Inlägg av Lasse M »

lenelg skrev: Vet inte hur bra formgummit funkade i andra avseenden, men vill du ha en stabil form kan du pröva att gjuta in formen i en låda av gips innan du tar ut originalet - åtminstone billigare än att fylla hela lådan med gjutsilikon.



Hmm, hänger inte riktigt med i hur du menar?

Har byggt en liten låda av tunn plywood i vilken jag ska placera orginalet och sen hälla i silikonet.
kirk
Inlägg: 8
Blev medlem: lör 05 sep 2009, 10:50

Re: Gjutsilikon?

Inlägg av kirk »

Jag har god erfaring med produkt och service från kinn.com. Hemsidan har resin, latex, gips etc. och goda tips också!
lenelg
Inlägg: 616
Blev medlem: mån 24 sep 2007, 14:37

Re: Gjutsilikon?

Inlägg av lenelg »

Lasse M skrev:
lenelg skrev: Vet inte hur bra formgummit funkade i andra avseenden, men vill du ha en stabil form kan du pröva att gjuta in formen i en låda av gips innan du tar ut originalet - åtminstone billigare än att fylla hela lådan med gjutsilikon.



Hmm, hänger inte riktigt med i hur du menar?

Har byggt en liten låda av tunn plywood i vilken jag ska placera orginalet och sen hälla i silikonet.


Täck originalet med några lager formgummi, latex eller silikon; när det stelnat, fyll resten av lådan med gips. Formmaterialet fångar upp detaljerna i originalet, gipset ger stabilitet åt formen.
/ Lennart Elg
Sloat Lumber Co. - logging i On30"
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Gjutsilikon?

Inlägg av Olof »

lenelg skrev: Täck originalet med några lager formgummi, latex eller silikon; när det stelnat, fyll resten av lådan med gips. Formmaterialet fångar upp detaljerna i originalet, gipset ger stabilitet åt formen.


Låter smart men blir det inte svårare att kränga av formen?

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Användarens profilbild
Graffen
Inlägg: 331
Blev medlem: fre 05 jun 2009, 13:34
Ort: Österlen

Re: Gjutsilikon?

Inlägg av Graffen »

Med tanke på att gipsetr inte sitter fast i gummiformen så kan den ju användas som "vagga" när man gjuter i formen sen.
Deo adjuvante labor proficit
Bild
Skriv svar