Era recept på Falurött?

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Bjarne Petersen
Inlägg: 25
Blev medlem: lör 24 nov 2007, 20:48
Kontakt:

Re: Era recept på Falurött?

Inlägg av Bjarne Petersen »

Jo, jag har byggt ett knippe kåkar i 0:an också, annars är det mest i H0 man håller till. Och visst förekommer det Falu rödfärg även här! Eftersom jag försöker gestalta en svunnen tid är det Falu ljus som skall efterliknas. Pigmenten blir dock väl grova i den mindre skalan. Jag har testat att ta lite av det röda "överskottsvattnet" i Faluburken, det som blir om man inte rör om ordentligt i burken. Detta vatten har jag sedan penslat ovanpå grundmålningen för att få lite av Falu-färgens matta, dammiga känsla. Annars har jag tyvärr inget standardrecept att bjuda på. Ofta blir det Clas Olssons allmogefärg; bränd umbra blandad med någon klarröd kulör. Ibland blir det konstnärsoljefärger. Proportionerna har jag tyvärr inte heller koll på, kör på känslan bara. Svart eller vitt tror jag inte jag har behövt blanda i.
Wrångarps Jernvägar: http://kullamannen.blogspot.com/
Stefan Jönsson
Inlägg: 273
Blev medlem: tis 05 jun 2007, 16:57

Re: Era recept på Falurött?

Inlägg av Stefan Jönsson »

Knepig fråga du ställer Lasse! En gissning är tre delar Humbrol 60 och två delar Burnt Sienna. Kruxet är att jag egentligen inte kan någonting om färger. Detta kombinerat med min experimentlusta har lett till det kanske överarbetade och diffusa receptet.

Brukar ha färgen ganska tunn och stryker gärna bygget flera gånger.

Stefan
Lasse M
Inlägg: 521
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 00:56

Re: Era recept på Falurött?

Inlägg av Lasse M »

Tack för er ytterligare hjälp, här ska experimenteras. :-)
Användarens profilbild
Klas Blomberg
Inlägg: 358
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 15:35

Re: Era recept på Falurött? - helgens experiment

Inlägg av Klas Blomberg »

Jag har köpt en burk järnoxidpulver i en affär för konstnärsgrejer (tipstack till Gunnar och Mats!) och sedan blandat i det i en akrylfärg och i min vanliga vattenlösliga oljefärg. Resultatet blev över förväntan, en inte alltför ljus, brunaktig rödfärg - och genom någon reaktion (Cadmium + järnoxid?! hur sjutton törs jag jobba med sånt i sovrummet!!?) blev den väldigt matt, så matt att jag fick en stor del av väderbitningen på köpet.

Jag ska fortsätta experimentera att blanda ut järnoxiden med mörkare nyanser, så kanske jag får fram även en mörk rödfärg.
Skriv svar