Smsp 108 teak

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
14Kjell Å Granander
Inlägg: 139
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 09:05

Smsp 108 teak

Inlägg av 14Kjell Å Granander »

Teakpanel
M Nilsson menar att man ska blanda ett antal Humbrolfärger att bli teak vilket är väldigt svårt
De flesta andra blandar en bets (spritbets) Möjliga kulörer är nästan oändligt många MEN GLÖM HUMBROL Bets löser upp den färgen om den inte har härdat i oändlig tid.
Jag har använt AKRYLfärg som grund. Herdins i Falun som gör bets gör även HOBBYfärg a' 50 ml t.ex #200 antikvit kan rekommenderas.
Liknande färg finns även under annat namn, tom. hos Ö&B som är billigare.
Försök alltså inte att betsa en lackfärg typ Humbrol. Här gäller AKRYL.
Det som skiljer är att akrylen liknar vitlim och kan inte lösas när det en gång har härdat vilket går fort när vattnet har dunstat
Grejerna finns att köpa i närmaste färghandel.
14 Kjell Granander
Ola Ahlström
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 20:42

Re: Smsp 108 teak

Inlägg av Ola Ahlström »

"MEN GLÖM HUMBROL", varför det?

Förvisso är sätten att måla en teakimitation många. Själv praktiserar jag en variant av den som beskrivs i senaste nummert av Smalspårigt och är, om jag får säga det själv, nöjd med reesultatet. Blir därför en aning förvånad av inlägget ovan särskilt som jag sett M Nilssons modeller i verkligheten och dess teakutseende. Men som sagt, sätten är många. Waggonfabrikens metod rekomenderas.

/Ola (med risk att jag totalt missförstått inlägget)
Ringe
Inlägg: 64
Blev medlem: lör 04 jul 2009, 18:19

Re: Smsp 108 teak

Inlägg av Ringe »

Som ivrig besökare på alla mj-tillstälningar som jag kan komma till både i och utanför landets gränser vill jag kunna se vad alla olika "recept" kan ge för resultat! En direkt uppmaning är därför att ni ska visa upp era alster!
Om ni visar era metoder att bygga modeller och dom resultat dom ger så kan jag prova, och sedan bestämma vad jag tycker är det byggsätt som jag vill använda. (bästa metoden - den jag klarar av).
Finns det någon fysikalisk grej som att färgen först torkar för att sedan sakta härda och att den därefter kan vara grund till fortsatt målande, då bör det nog beskrivas i beskrivningen.

Med risk att jag totalt missförstått hela tråden.
bermod
Inlägg: 155
Blev medlem: sön 25 jan 2009, 16:11

Re: Smsp 108 teak

Inlägg av bermod »

Här några bilder på två olika nyanser,bägge har som grund Hunbrol 62 matt,sen är den ena behandlad med Herdins bets och det andra med någon form av teakolja som jag behandlade ytterdörren med fabr. okänt.
bermod
Bild[/img]
Bild[/img]
Bild[/img]
1956
Inlägg: 417
Blev medlem: lör 15 aug 2009, 14:56

Re: Smsp 108 teak

Inlägg av 1956 »

Röstar på metoden du har använt dig på den korg som är på andra bilden.

/Rikard
loktok
Inlägg: 172
Blev medlem: tor 28 jun 2007, 19:20

Re: Smsp 108 teak

Inlägg av loktok »

Finns många recept på teakmålning.Jag har provat Mats recept som han skrev om i senaste nummert med bra resultat.
Provat ha både orange grund som ljusbeige grund innan lasering av utspädd brun/svart färg.
Sen de sista gångerna har jag använt Biltema ljusbeige primer som grund o använt Polly Scale akrylfärg utspädd penslad flera gånger.Färgerna har varit motsvarande läderbrun(humbrol nr 62) o ännu tunnare svart färg.
Bilden av CFp är med Mats recept(humrol 71 grund) BJ BCo5 vagnen med Akrylmålningen.
Bild

Bild
P.S CFp har fått målad plattform senare,inte svart som på bilden D.S
Håkan Grundstedt
Inlägg: 80
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 07:00

Re: Smsp 108 teak

Inlägg av Håkan Grundstedt »

Jag använder också Humbrol till största delen, mest för att jag är van vid dem och också för att de finns hemma. Hur jag gör och något mer exempel visas här: http://hakang.zmn.se/index/59186.html

H

Bild Bild
1956
Inlägg: 417
Blev medlem: lör 15 aug 2009, 14:56

Re: Smsp 108 teak

Inlägg av 1956 »

Samma här jag har också använt Humbrol till D133.

/Rikard

Bild
lars
Inlägg: 48
Blev medlem: tis 10 jul 2007, 17:51

Re: Smsp 108 teak

Inlägg av lars »

Som synts i några Smsp "slarvmålar" jag med pensel mina teakvagnar med Humbrol matt 62 och täcker med matt klarlack. Jag är nöjd med resultaten!

Lars
Lasse M
Inlägg: 521
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 00:56

Re: Smsp 108 teak

Inlägg av Lasse M »

loktok skrev: Sen de sista gångerna har jag använt Biltema ljusbeige primer som grund o använt Polly Scale akrylfärg utspädd penslad flera gånger.


Har denna ljusbeige primer utgått ur Biltemas sortiment? Var där idag en sväng och hittade enbart röd och grå primer, även när jag sökte i deras databas.

Vilket artikelnummer har din Biltemaprimer?
Skriv svar