Sida 2 av 4

Re: Överföringsvagnar

Postat: sön 23 aug 2009, 20:25
av Jan Frelin
Tomas, en bild skulle hjälpa jättemycket!

Re: Överföringsvagnar

Postat: sön 23 aug 2009, 21:36
av TomasP
Efter lite eftertanke vill jag nog ändra konceptet lite. Gör inget golv för kopplet på själva överföringsvagnen. Om man bara sätter i ett koppel kan man ju även koppla två överföringsvagnar mot varandra (om kurvradierna tillåter och för hand eftersom kopplen inte kommer att fungera som något annat en en krok). Gör sedan stången enligt följande recept

1. Kapa till ett mässingsrör (2,3mm) lite kortare än dragstången önskas.
2. Kapa till två snuttar mässingsrör (3,15mm), så långa att en bit av "bakdelen" av det kadeekopplet kan pressas in i röret och rören kan överlappa varandra lite.
3. Löd fast snuttarna i var ände av det smala röret.
4. Ta en liten bit överbliven plåt och löd två tungor som sticker ut c:a 1cm utanför snuttarna.
5. Bocka upp lungorna lite, annars får inte kopplet plats
6. Epoxylimma Kadeekoppel (N-skala blir nog bäst) i hålen i snuttarna.
7. Måla stången SJ-brun och om man vill limma fast en svart klen kabel som liknar en tryckluftslang.

Nu kan man bara lägga stången i kopplet på sin vanliga vagn, eller lok utan att kopplet glider igenom och sedan lägger man i stången i överföringsvagnens koppel (som befinner sig mycket lägre än lokets). Nu är det bara att åka.
Dessa stänger kan man göra olika långa för olika ändamål. Längre till koppling mot vagn/lok och kortare för koppling mellan två överföringsvagnar.

Tomas

Re: Överföringsvagnar

Postat: sön 23 aug 2009, 21:39
av TomasP
Jag har tyvärr inga bilder, och heller ingen stång. Bild kan komma frammöver när jag byggt stänger. Mina förra var annorlunda gjorda. Det jag beskriver är hur jag tänker försöka göra. Någon kanske hinner före mig nu när jag gjort receptet utan att själv provbygga.

Tomas

Re: Överföringsvagnar

Postat: sön 23 aug 2009, 21:41
av TomasP
Jag glömte säga att tungaorna som ska bli tak ska klippas till rätt längd efter att kopplen är fastlimmade men det gissar ni byggare nog ändå :-)

Tomas

Re: Överföringsvagnar

Postat: tis 01 sep 2009, 15:21
av tilman
Puh - så skönt att läsa ditt inlägg TomasP

Det var den lösningen jag också tänkte mig. Känns ju som att man vill ha en koppelstång såsom förebilden.

Då finns det iallafall skuggan av en chans att man kan rampa.

Var fanns det ramper på SRJ ? Uppsala ??

Tilman

Re: Överföringsvagnar

Postat: tis 01 sep 2009, 18:59
av Jan Frelin
Det fanns ramp i Uppsala.

Re: Överföringsvagnar

Postat: ons 02 sep 2009, 11:23
av lenelg
TomasP skrev: ...Nu kan man bara lägga stången i kopplet på sin vanliga vagn, eller lok utan att kopplet glider igenom och sedan lägger man i stången i överföringsvagnens koppel (som befinner sig mycket lägre än lokets). Nu är det bara att åka.
Dessa stänger kan man göra olika långa för olika ändamål. Längre till koppling mot vagn/lok och kortare för koppling mellan två överföringsvagnar.


Har sett samma idé tidigare, på en amerikansk timmerbana. Timmerbanorna använde ofta "link-and-pin"-koppel, och långa dragstänger när det behövdes för att nå in under överskjutande laster. Syftet var detsamma som med Tomas idé, att kombinera Kadee-kopplens enkelhet med möjlighet att använda dragstång. I stället för metalltungan använde den här killen Kadee-kopplets järntråd, men böjde tråden till ett "L" och monterade den upp och ned, ovanpå kopplet.

Re: Överföringsvagnar

Postat: ons 02 sep 2009, 18:31
av Jan Frelin
Alla har väl sett den här? Månadsbilden från historiskt.nu:

http://www.historiskt.nu/diverse/kalend ... t_ramp.jpg

Re: Överföringsvagnar

Postat: ons 02 sep 2009, 18:42
av Göran T
Underbar bild! Det roligaste med den är att se den lastade Os-vagnen med de liggande plankorna som stöttar lasten i sidled samt fallet och surrningen av presenningen. Noterar också avsaknaden av gavelstolpar.
/Göran T

Re: Överföringsvagnar

Postat: ons 02 sep 2009, 20:36
av Jan Frelin
Jag har inte kommit underfund med om de rampar på eller rampar av.