Överföringsvagnar

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
lenelg
Inlägg: 616
Blev medlem: mån 24 sep 2007, 14:37

Re: Överföringsvagnar

Inlägg av lenelg »

Två överföringsvagnar av denna typ står just nu parkerade i Rydbo, på Roslagsbanans Österskärsgren. De är påbyggda med ett lastgolv och används för transporter i samband med Roslagsbanans upprustning. Fortfarande försedda med stångkoppel - de två vagnarna är hopkopplade, och en längre stång för att koppla till lok är monterad på en av vagnarna. Tyvärr stannar inte mina dagliga snabbtåg i Rydbo..
/ Lennart Elg
Sloat Lumber Co. - logging i On30"
Mats Östman
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 27 sep 2009, 19:59

Re: Överföringsvagnar

Inlägg av Mats Östman »

Hej Lennart
Förstår jag dig rätt om du menar att det står fd östtyska överföringsvagnar vid Rydbo på Roslagsbanan? Två stenkast från där jag bor.

Min amatör efterforskning på nätet visar att Bemos förebild är just östtyska vagnar från smalspårbanorna i Sachsen med 750 mm spårvidd. Vagnarna har en längd på 9 meter och tillverkade runt 1960. Verkar passa bra att försvenska då q37p var 8,7 meter. NKiJ införskaffade några överföringsvagnar 1970 som var 9 meter. Men som sagt var ett byte av bromsutrustning är ett måste.

Tyvärr verkar det vara omöjligt att få tag på. Verkar slut överallt.
lenelg
Inlägg: 616
Blev medlem: mån 24 sep 2007, 14:37

Re: Överföringsvagnar

Inlägg av lenelg »

Ledsen om jag väckte falska förhoppningar. Jag antar att detta är överföringsvagnar som rullat på RB tidigare. Ska se om jag kan se någon litterabeteckning på dem.
/ Lennart Elg
Sloat Lumber Co. - logging i On30"
Skriv svar