Överföringsvagnar

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Z4p
Inlägg: 5
Blev medlem: fre 14 aug 2009, 12:06

Överföringsvagnar

Inlägg av Z4p »

Hej
Under min planering av min lilla smalspårsvärld så har behovet av att finna
byggsatser / modeller av överföringsvagnar (typ Q37p) blivit akut.
En station skall ha ramp / överföringsverksamhet och anslutning med normalspår.

Har själv sett rampen i Växjö i drift i början av 80-talet och synen av Tp lok som i snigelfart rullade iväg mot Volvo i Braås med stål och kom tillbaka med skyhöga virkeslastade O-vagnar gav mersmak.

Har googlat och surfat och hittade något som Bygg Svenskt kallar för överföringsvagnar, som enligt uppgift levereras utan hjul.

Finns det mer modeller på marknaden?

Någon som byggt vagnarna, vad är måtten?
(Vill ju få med mina O-vagnar från Hobby Trade som har axelavstånd 78mm)

Någon som kan tipsa om lämpliga 10,5mm hjul?

(Diametern måste ju vara mycket liten för att matcha både prototyp och modellen.)

Koppel ?- i verkliga livet så hade ju Q vagnarna någon slags dragstång som också innehöll bromsslangar och förlängde kopplet så att de längre standardvagnarna kunde forslas på överföringsvagnen.

Man kan ju också antaga att ekipagen, liksom i verkligheten, får en hög tyngdpunkt och är känsliga för lastskiftningar och får dåliga gångegenskaper om man inte får till rätt hjul och kan öka vikten på den lilla modellen - verkar vara något av en utmaning tycker jag.

Om modellen är av mässing / metall så kanske det påverkar gångegenskaperna positivt - tips mottages tacksamt.

MVH

Fredrik
Mats Dahlström
Inlägg: 91
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 21:20

Re: Överföringsvagnar

Inlägg av Mats Dahlström »

Hej Fredrik! Jag har byggt en Q37p från Byggsvenskt och den blir väldigt fin. Kanske något pillig men med bra passform. Du undrar om Hobbytrades O vagn får plats det gör den. När det gäller koppel så går mina vagnar med sina normalspårsvagnar monterade på överföringsvagnnen och då är smalspårskoppel monterade på normalspårsvagnarna.
Bifogar ett antal bilder på vagnen

Vädringen har Jan Frelin gjort

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Här är en bild på Weinert söverföringsvagn som även visar hur koppletfungerar

Bild

Vänliga Hälsningar

Mats Dahlström
Z4p
Inlägg: 5
Blev medlem: fre 14 aug 2009, 12:06

Re: Överföringsvagnar

Inlägg av Z4p »

Tack för ditt svar Mats

(Och de fina bilderna på dina vagnar / anläggning!)

Smart lösning med kopplet - frihängande stänger från överföringsvagnen skulle
nog vara mycket svårt att få till - både funktionellt och tekniskt.
Använder du Kadee? nr?

På slutet av smalspårseran när trafiken bara bestod av standardvagnar på överföringsvagnar så har jag för mig att Tp loken helt enkelt utrustades med standardbuffertar och man kopplade direkt mot standardvagnen, medans
överföringsvagnarna sins emellan kopplades med den här svårmodellbara dragstången.

Hittade efter mångt och mycket Bygg Svenskts websida och där framgår att
modellen är i mässing / nysilver.

Vad för sorts hjul använde du till byggsatsen?

Är du nöjd med gångegenskaperna i drift?

Lite mer surfande avslöjade att ramper verkar finnas kvar i Västervik och kanske på Östra Station i Stockholm på Roslagsbanan - skall bli trevligt att se dem / mäta upp dem.

Tack igen för dina tips och info.

MVH
Fredrik
Anders Johansson
Inlägg: 230
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 04:53

Re: Överföringsvagnar

Inlägg av Anders Johansson »

Rampen på Stockholm Östra är väl borta. Förbindelsespåret revs för ett antal år sedan.
Däremot är den i Hultsfred intakt.
Jan-Inge Gunarsson
Inlägg: 224
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:18

Re: Överföringsvagnar

Inlägg av Jan-Inge Gunarsson »

Vad är det för hjul på överföringsvagnarna?
Lasse M
Inlägg: 521
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 00:56

Re: Överföringsvagnar

Inlägg av Lasse M »

Jan-Inge Gunarsson skrev: Vad är det för hjul på överföringsvagnarna?


Jag har använt mig av Bemos hjul till deras överföringstrallor.
14Kjell Å Granander
Inlägg: 139
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 09:05

Re: Överföringsvagnar

Inlägg av 14Kjell Å Granander »

Mats D
En fråga om kopplen. Vad händer när du rampar av vagnen?
Sprättar du upp syllarna då? Är den körbar?
Har själv en relik från HERR i DDR, den har 6 axlar med hela hjul på 2 och körs med stångkoppel. Går inte vagnen att köra utan de här extraklossarna över koppelfästena? På något sätt faller ju ide'n med ÖVERFÖRING, om den inte går att utföra. Hur ser rampen ut?
14 Kjell Granander
Mats Dahlström
Inlägg: 91
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 21:20

Re: Överföringsvagnar

Inlägg av Mats Dahlström »

Hjulen som användes var användes var dundas 7mm hjul som köps från Rimbo Grande. Det skall vara 6-6,5 mm hjul tror jag det står i byggbeskrivningen som jag inte länge har kvar.

När jag byggde mina överföringsvagnar så hade jag vissa krav"inga fingrar" på anläggningen då man kör, vi använder Kadee koppel med tillhörande avkopplingsmagneter. Överföringsvagnen skall kunna kopplas av utan att vagnar finns på båda sidor om denna (koppelvagnar). Dessutom har vi på bana inga ramper så det var inget krav att kunna rampa.

Med dessa förutsättningar och krav komm jag fram till att montera vanliga HOn3 koppel på normalspårsvagnan så att vagnen fick samma koppelhöjd som smalspårsvagnarna när den står på överföringsvagnen. Detta fungerar bra om man väljer vagnar som är längre än överföringsvagnen .


Mats Dahlström
TomasP
Inlägg: 66
Blev medlem: fre 17 aug 2007, 07:35

Re: Överföringsvagnar

Inlägg av TomasP »

Jag har en idé om att borra ett hål i "gaveln" på vagnen och limma dit ett kadee som inte kan röra sig samt en bottenplatta, så att inte kopplet på stången faller rakt igenom. Sedan gör jag en stång med kadee i båda ändar fast med ett "tak" över kopplet, då kan stången kopplas till ett vanligt kadee. Jag har gjort en sådan stång av mmässingsrör och kadeekoppel men har tyvärr ingen bild.

Hjul som funkar är Roco 20023 6mm N-skala. Byt bara axeln mot en lagom lång 1mm pianotråd

Tomas
Mats Dahlström
Inlägg: 91
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 21:20

Re: Överföringsvagnar

Inlägg av Mats Dahlström »

Det är bra idé! Men funkar det om man vill kunna koppla mot vanliga vagnar och mot överföringsvagn.

Mats
Skriv svar