Modelljärnvägsunderlag

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Olof
Inlägg: 1703
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Modelljärnvägsunderlag

Inlägg av Olof »

Tänkte montera sonens (11 år) startsats på en skiva så att han kan köra så fort som han vill utan att rälsbitarna skiljs åt. Det behövs en yta på ungefär 200*100 cm. Vad är lämpligt material till skivan? Till min första anläggning byggde min far ett bord av 12mm spånskiva och en ram av 2"*3" furu. Det blev ganska tungt. Jag hade tänkt att sonens bana skulle vara på en skiva som han med hjälp av en kompis kan plocka fram själv.

Vad är lämpligt material till skiva?
  • Spånplatta är för tungt och antagligen för hårt för att man skall kunna skruva rälsen direkt på skivan. (Ingen banvall)
  • AoH föreslog en gång i tiden wellpapp men jag vet inte var jag får tag på det i lämplig dimension.
  • Finns det någon annan lösning som är snabb, lätt och billig?
/Olof

(Som har byggt för avancerat de senaste 9 anläggningarna/modulerna.)
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Ringe
Inlägg: 64
Blev medlem: lör 04 jul 2009, 18:19

Re: Modelljärnvägsunderlag

Inlägg av Ringe »

En helt vanlig innerdörr har jag haft som underlag till lite provisoriska experiment och utprovningar.
Hur bra det är som mj-underlag vet jag inte, men det har funkat bra hitentills till mina experiment och utprovningar.
Är det någon här som har provat och vet hur dom funkar på lite längre sikt, när det byggs landskap och så?
clas ahlstrand
Inlägg: 134
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:17

Re: Modelljärnvägsunderlag

Inlägg av clas ahlstrand »

Bo Andersson skrev: för att jag ska kunna skruva i skivan också, en tunn plywood ( inte billigt ) sen ett läktverk på undersidan ganska så tätt.
T ex 4 mm ply med 100-120 mm höga "remsor" av samma material med 300 mm mellanrum i ett rutmönster som "läktverk". "Remsorna" fästs i skivan och i varandra med ca 20x20 mm list. Blir lätt och stabilt.

En annan lättviktkonstruktion är 50-75 mm tjocka markskivor av blå eller rosa "frigolit". De brukar ha måtten 1200x600 mm, så du behöver 3-4 skivor beroende på anläggningens storlek. Dessa sågas (dammar!!!) eller skärs till lagom storlek och limmas kant i kant. Vanligt vitlim (trälim) som Cascol fungerar, men kräver torktid på helst ett par dygn beroende på att materialet är så tätt. Många föredrar sättlim, men detta har jag ingen egen erfarenhet av. En ram av tunn plywood runt om. Lätt och stabilt, men går inte att fästa skruv eller spik i. Rälsen måste limmas.
Olof
Inlägg: 1703
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Modelljärnvägsunderlag

Inlägg av Olof »

Tack för era råd. Innerdörr är en god idé men för smalt för aktuell kurvradie. 4mm plywood låter bra och går att skruva i. En skiva kostar inte så mycket. Sedan funderar jag på hur mycket remsor/lister man behöver undertill.

Jag fick ett tips om att limma cellplast på undersidan av plywooden. Den är styv och skulle kunna ersätta en del av det listverk som annars behövs undertill med så tunn skiva. Är det någon som provat?

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
clas ahlstrand
Inlägg: 134
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:17

Re: Modelljärnvägsunderlag

Inlägg av clas ahlstrand »

Olof skrev: Sedan funderar jag på hur mycket remsor/lister man behöver undertill.
30 cm mellan plyremsorna räcker, men glesare gör att det snart blir i svackor i skivan. Längsgående remsor görs lika långa som skivan, tvärgående fästs mellan dessa, dvs görs 30 cm långa. Remsorna skall alltså skruvas eller spikas & limmas stående under skivan i ett rutmönster med hjälp av de tunna listerna.
Olof skrev: Jag fick ett tips om att limma cellplast på undersidan av plywooden. Den är styv och skulle kunna ersätta en del av det listverk som annars behövs undertill med så tunn skiva. Är det någon som provat?
Detta har jag inte provat. Däremot en mindre skiva av två cellplastskivor, 75 mm tjocka, limmade intill varandra kant i kant med en plywoodram runt om det hela, men inget övrigt listverk och UTAN plywood på ovansidan. Kan inte se någon anledning till att det skulle fungera sämre MED plywoodskiva...(Cellplastskivor med minst 50 mm tjocklek är självbärande, åtminstone de typer som används för isolering av källarväggar och liknande, alltså ingen risk för svackor.)
Skriv svar