Partikelfilter till hembyggd sprutbox?

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Lasse M
Inlägg: 521
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 00:56

Partikelfilter till hembyggd sprutbox?

Inlägg av Lasse M »

Provade ikväll att bygga en sprutbox enligt ett byggtips jag läst någonstans, kan vara i Smalspårigt men kan också varit i något webbforum.

Man bygger av en kartong som passar kloss under kökets spisfläkt och använder den som utsug. Jag skar ut ett hål i kartongen som motsvarade spisfläktens runda fläkthål och täckte hålet med några lager av ett väldigt väldigt finmaskigt textilnät.

Efter att ha provsprutat boxen med en godsvagn så tog jag ut boxen för att se om det kommit igenom något färgdamm. Tyvärr hade det släppts igenom ganska mycket färgdamm som nu satt på själva fläkten inne i fläktkåpan.

Ingen bra lösning alltså eftersom jag bor i hyreslägenhet. Tyvärr har jag inte tillgång till balkong heller så hittills har målandet fått se i föräldrarnas villakällare och det är bökigt och omständigt att ta sig dit varje gång man vill måla något. Dessutom är det ju ett antal steg i färdigmålandet av en modell, färg, blanklack, dekaler, mattlack och ibland flera olika färger med maskning mellan varje så att lösa det så man kan spruta hemma i köket hade varit skönt.

Undrar därför om det finns större partikelfilter än dom man sätter i andningsmasker eller andra lämpliga material att sätta i hålet på boxen för att stoppa färgdammet? Hålet är väl ca 10 tum i diameter.
Användarens profilbild
Graffen
Inlägg: 331
Blev medlem: fre 05 jun 2009, 13:34
Ort: Österlen

Re: Partikelfilter till hembyggd sprutbox?

Inlägg av Graffen »

Alternativ #1: Ring till närmsta billackering och fråga om du kan få köpa en filtermatta från dem.
Alternativ #2: Sluta använd lösningsmedelsbaserad färg.
Deo adjuvante labor proficit
Bild
Lasse M
Inlägg: 521
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 00:56

Re: Partikelfilter till hembyggd sprutbox?

Inlägg av Lasse M »

Graffen skrev: Alternativ #1: Ring till närmsta billackering och fråga om du kan få köpa en filtermatta från dem.
Alternativ #2: Sluta använd lösningsmedelsbaserad färg.


#1 Tack för tipset, ska se om jag hittar någon sådan här omkring.

#2 Detta påverkar ju tyvärr inte färgdammet, det kommer man ju inte ifrån oavsett vilken förtunning färgen innehåller. Eller missförstog jag dig här på något sätt?
Användarens profilbild
Graffen
Inlägg: 331
Blev medlem: fre 05 jun 2009, 13:34
Ort: Österlen

Re: Partikelfilter till hembyggd sprutbox?

Inlägg av Graffen »

Lasse M skrev: #2 Detta påverkar ju tyvärr inte färgdammet, det kommer man ju inte ifrån oavsett vilken förtunning färgen innehåller. Eller missförstog jag dig här på något sätt?

Prova att måla med vattenbaser och jämför med typ Humbrol så ska du se att det skiljer sig kraftigt i nedrykning.
Deo adjuvante labor proficit
Bild
Lasse M
Inlägg: 521
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 00:56

Re: Partikelfilter till hembyggd sprutbox?

Inlägg av Lasse M »

Graffen skrev:
Lasse M skrev: #2 Detta påverkar ju tyvärr inte färgdammet, det kommer man ju inte ifrån oavsett vilken förtunning färgen innehåller. Eller missförstog jag dig här på något sätt?

Prova att måla med vattenbaser och jämför med typ Humbrol så ska du se att det skiljer sig kraftigt i nedrykning.


Ok, det är så pass skillnad, det trodde jag aldrig. Själva färgdammandet trodde jag gick på ett ut oavsett färgtyp, men jag har hittills bara sprutat med lösningsmedelbaserat.
Skriv svar