Teakfinish

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Jan Frelin
Inlägg: 531
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 20:11

Teakfinish

Inlägg av Jan Frelin »

Jag skall strax måla min första teakvagn...

Det finns några tips på hur detta går till publicerade genom åren, men jag är nyfiken på hur byggare här på forumet har gjort. Vad funkar, och vad funkar inte?
Håkan Grundstedt
Inlägg: 80
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 07:00

Re: Teakfinish

Inlägg av Håkan Grundstedt »

Jag har misslyckats med:
- Humbrol 71, överstruket med spritbets (mahogny). Spriten löste upp Humbrolfärgen. Kan ha berott på att jag penslade för hårt, hade för mycket sprit, inte lät Humbrolfärgen torka tillräckligt, eller nåt annat. Jag gör inte om det i alla fall.
- Humbrol 71, överstruket med betspulver upplöst i vatten. Det blev för ljust och även efter tre betslager tyckte jag det var livlöst, dvs för ljust.
- Humbrol 71, överstruket med det nära nog pigmentfria 'blasket' överst i en burk Humbrol 62. Av nån anledning torkade aldrig det sista färglagret. Jag 'bakade' det hela (jo, det var bara mässing - ingen plast...) i 100-gradig ugn i ett par timmar och det torkade väl till sist men...

Jag är nog mest nöjd med detta:
1 Sprayburksgrundfärg från Biltema i nån beigeaktig kulör
2 Penselmålning med Humbrol 63
3 Penselmålning med en blandning av Humbrol 70, 62 och 173 i olika schatteringar

H
14Kjell Å Granander
Inlägg: 139
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 09:05

Re: Teakfinish

Inlägg av 14Kjell Å Granander »

Du ska glömma Humbrol, kulör 71 va bra men det ska vara AKRYL-färg. Det finns några olika märken t.ex panduro, Landora, Hobby att köpa i 50ml-burkar i färg-handel, Ö&B, samt i div, hobbyaffärer. Förslag-
Stockholmsvitt brutet vitt (grädde). Bryt med ngn droppe ockra om du inte hittar#2 som är färdig. Passar bra till innertak oxå . Sen gå på med Herdins lackbets tex 708 körsbär (det finns varianter) som spädes med rödsprit och eller vatten. Det hela bör sprutas på. Försiktigt och helst plant för det är väldigt blaskigt och rinner lätt, med flit om det ska mörkna neråt. Gör ett prov! Vid fel tvätta bort!
Finessen är att akryl inte löser sig när den härdat och dunstat vilket den gör ganska fort och är ett bra miljöval. På samma hylla som betset kan du köpa matt' interiörlack'- en plastlack att stänga det hela med. Universalmedel för allt! Penslas med tjock fin-hårad pensel. Passar bra på dekaler med.
Den här tekniken funkar vilket Humbrol inte gör!
14 Kjell Granander
Mats B
Inlägg: 39
Blev medlem: tis 05 jun 2007, 20:13

Re: Teakfinish

Inlägg av Mats B »

Det jag har provat (och som fungerat!) var Humbrol 71 och alkydoljebaserad lasyrfärg. Bottenfärgen fick torka ordentligt och jag hade inte problem med att lasyren löste upp Humbrolen.

Dock tror jag att en akrylfärg i botten blir ännu bättre. Den kommer garanterat inte att lösas av varken sprit eller lacknafta. Någon sorts ljusgul färg, färdig- eller hemblandad.

Som topplager trivs jag bäst med Landora Utelasyr, Mahogny. Finns att köpa hos Jula:

http://www.jula.se/Butik/docs/produkt.a ... =SE-504365

Jag blaskar inte på utan penslar en bräda i taget. Tittar man på bilder så kan det vara stor skillnad mellan enskilda bräder och även under ex vis fönster. Är lättare att åstadkomma med pensel än "wash".

Om man låter bottenfärgen vara neutralt gul tycker jag att topplagret bör ha ett stick av rött. Mahogny har det. Teak har i nyreviderat skick ett klart rödstick. En äldre vagn är dock mer brun/gråbrun.

Sedan brukar jag allra sist väderbita hela vagnen tunnt med någon ljus gråbrun färg med spruta för att tona ner dekaler och få en mer enhetlig ton.

/Mats B
Olof
Inlägg: 1704
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Teakfinish

Inlägg av Olof »

Jag har använt färger från Phoenix Precision Paint som jag köpt via HNJ-verkstad. Först en täckande basfärg och sedan en "topcoat" ovanpå för att få rätt effekt. De gick bra att penselmåla.

Fotot är inte jättebra men det är det enda jag hitter så här på rak arm

Bild

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
mikath
Inlägg: 750
Blev medlem: sön 03 jun 2007, 09:45

Re: Teakfinish

Inlägg av mikath »

Skulle vara kul att se någon bättre bild på din målng.

/Mika
Olof
Inlägg: 1704
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Teakfinish

Inlägg av Olof »

Det är tur att man har mobiltelefon. Ytterligare ett bygge som väntar på att bli klart. Jag har avsiktligt försökt hålla det lite åt det ljusa hållet.
Bild
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Tomas Jansson
Inlägg: 155
Blev medlem: tor 31 maj 2007, 08:01

Re: Teakfinish

Inlägg av Tomas Jansson »

Senaste numret av Model Railway Journal (nr 176) har en artikel av Martyn Welch (jo, han med vädringsboken) om "teak graining". Tydligen hade Engelsmännen vagnar med hela paneler av teak (alltså inte smala lister som här) så hans artikel beskriver något som nästan mer kan beskrivas som ådringsmålning - i skala 0. Fasligt snyggt blev det dock. Receptet verkar annars vara i princip som ovan, beige/orange basfärg (beroende på effekt) och trälasyr och svart färg för att ge ådring eller "rötskador".

Tomas J
auhs
Inlägg: 24
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 15:01

Re: Teakfinish

Inlägg av auhs »

På den här länken har jag beskrivit den metod jag använder. Är väldigt nöjd med resultatet. http://www.perlmodell.se/best011foton.htm
Lasse M
Inlägg: 521
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 00:56

Re: Teakfinish

Inlägg av Lasse M »

Ser förbaskat snyggt ut och får nog prövas någon gång.
Några frågor.
Almrot lasyren, är den också Alcro?
Den beige primern från Biltema hittar jag inte bland deras hobbyfärger däremot så hittar jag något som heter Primer/filler för billack som ser beige ut. Men kan det verkligen vara denna, det är väl inte så lämpligt att använda en filler, eller?
Skriv svar