Söker bild/Ritning på hamnkran, helst Göteborgsk sådan

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Peter Estelius
Inlägg: 308
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:24

Söker bild/Ritning på hamnkran, helst Göteborgsk sådan

Inlägg av Peter Estelius »

Hej alla kunniga!

Ska till att komma igång med ny anläggning - Slötorp-Dåseberga-Järnväg (SDJ) - version 2. På denna finns plats för en hamndel som bör ge intressanta möjligheter till både miljö och rangering.

I hamnen hade jag tänkt placera en traditionell hamnkran, men jag har inga ritningar på en från början av 1900-talet när t ex VGJ hade sin verksamhet i Gullbergsvass och Marieholm i Göteborg.

Det finns kvar en kran av "rätt modell" som jag fotat utanför det som idag heter Kajskjul 8, bredvid fartygsmuseet Maritiman. Har bara fått tag i Kibri´s variant som känns lite för 50-tal för den del jag vill avbilda.

Så då kommer frågan: Finns det i stugorna någon som har skiss eller ritning på en lite äldre hamnkran, och som skulle kunna dela med sig av den?

Undrar fundersamt

/Peter
Göran T
Inlägg: 455
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:10

Re: Söker bild/Ritning på hamnkran, helst Göteborgsk sådan

Inlägg av Göran T »

Hej Peter!
Sjöhistoriska museet i Stockholm har en fantastiskt stor fotosamling och där hittar du bilder på en hel del hamnkranar, både från Göteborg och andra delar av landet. Ritningar verkar det dock vara sämre ställt med, åtminstone i det sökbara ritningsarkivet.

Sjöhistoriska museets fotoarkiv
/Göran T
Peter Estelius
Inlägg: 308
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:24

Re: Söker bild/Ritning på hamnkran, helst Göteborgsk sådan

Inlägg av Peter Estelius »

Tack för den länken Göran!

Här ska surfas ;-)

mvh

/Peter
Johan Winell
Inlägg: 403
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 06:20

Re: Söker bild/Ritning på hamnkran, helst Göteborgsk sådan

Inlägg av Johan Winell »

Hej Peter, jag är lycklig ägare till boken NORRKKÖPING HAMN 1952 och dess utveckling från äldre tider. Jag skannade några ritningar och foton ur boken.

Bild

1912-1925 års typ

Bild

1930 års typ

Bild

1930-års typ

Bild

1929-1930 års typ

Bild

Bild

VH

/Johan
Vänliga hälsningar

Johan
Peter Estelius
Inlägg: 308
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:24

Re: Söker bild/Ritning på hamnkran, helst Göteborgsk sådan

Inlägg av Peter Estelius »

Hej och stort tack Johan!

Dessa ritningar/skisser ger mycket mer info än bara kranen!

Kajhöjd, Kajkant och -skoning, Spåravstånd, lastprofil under kran, och mycket mer :-D

Bugar och tackar!

Mvh

/Peter
f.gaard
Inlägg: 196
Blev medlem: ons 28 nov 2007, 20:00

Re: Söker bild/Ritning på hamnkran, helst Göteborgsk sådan

Inlägg av f.gaard »

Om den inte har blivit bortplockad, så står en av de gamla kranarna kvar i Norrköpings hamn, som museiföremål vid hamnbron.

Fredrik G
Peter Estelius
Inlägg: 308
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:24

Re: Söker bild/Ritning på hamnkran, helst Göteborgsk sådan

Inlägg av Peter Estelius »

Tack för tipset, men det ligger lite off-side s a s för min del. Bor i Göteborg.

Men all info av denna karaktär är lysande, det är svårt att hitta alla pärlor i vårt avlånga land.

Mvh

/Peter
Johan Winell
Inlägg: 403
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 06:20

Re: Söker bild/Ritning på hamnkran, helst Göteborgsk sådan

Inlägg av Johan Winell »

Hej igen, jag kan fota den på torsdag.

Den är av 1925-års typ tror jag. Den skänktes av hamnen till kommunen, men är p.g.a. kommunens oförmåga att ta hand om den föremål för diskussion om skrotning.

Trist, rätt skick och rätt placerad, så vore den en prydnad för hamnstaden Norrköping, där kommunen just beslutat att lägga 100mille på att muddra för att ta in fartyg med maxdjupgående för Östersjön.

Om du letar dig uppåt i sommar Peter (eller nån annan intresserad), så kan vi göra en gemensam uppmätning.

VH

/Johan

Boken "NORRKÖPINGS HAMN 1952 och dess utveckling från äldre tider" är utgiven 1953 av Norköpings Tidningar AB
Vänliga hälsningar

Johan
Johan Winell
Inlägg: 403
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 06:20

Re: Söker bild/Ritning på hamnkran, helst Göteborgsk sådan

Inlägg av Johan Winell »

Hej Peter och andra!

Jag glömde min riktiga kamera så det fick bli mobilen (med genomdammig lins) istället:

Bild

Bild

Bild

VH

/Johan
Vänliga hälsningar

Johan
Lasse M
Inlägg: 521
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 00:56

Re: Söker bild/Ritning på hamnkran, helst Göteborgsk sådan

Inlägg av Lasse M »

Trevlig lagom stor hamnkran. En sådan som etsplåtsbyggsats hade man ju inte tackat nej till.
Skriv svar