Söker bild/Ritning på hamnkran, helst Göteborgsk sådan

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Johan Winell
Inlägg: 403
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 06:20

Re: Söker bild/Ritning på hamnkran, helst Göteborgsk sådan

Inlägg av Johan Winell »

Lasse M skrev: Trevlig lagom stor hamnkran. En sådan som etsplåtsbyggsats hade man ju inte tackat nej till.


Hej igen, komplicerat att ta fram med allt flackferk och alla nitar är väl bara förnamnet tyvärr. Men visst är det en trevlig pjäs.

Notera att denna typ av äldre kran saknar möjlighet förskjuta lasten i längsled. Det gällde alltså för kranföraren att planera sitt arbetet väl och placera kranen rätt på spåret så att det stämde med lastens placerings i fartyget och med placeringen som den skulle ha på järnvägsvagnen.

Ev. kan det kanske ha varit så att det var ett växellok med som flyttade vagnarna allt eftersom under kranen. Nån som vet?

VH

/Johan
Vänliga hälsningar

Johan
Ringe
Inlägg: 64
Blev medlem: lör 04 jul 2009, 18:19

Re: Söker bild/Ritning på hamnkran, helst Göteborgsk sådan

Inlägg av Ringe »

På Tyska E-bay finns det ibland lite ovanliga etsplåtar, bland annat en kran från HEICO-modell. Det är sällan billigt, men roligt med lite udda plåtar att bygga.
Bengt Andréasson
Inlägg: 133
Blev medlem: lör 14 jul 2007, 10:16

Re: Söker bild/Ritning på hamnkran, helst Göteborgsk sådan

Inlägg av Bengt Andréasson »

Peter!

Det står väl fortfarande kvar en kran av den gamla modellen, såsom jag minns dem, ute i Lundbyhamnen i Göteborg. Där stod i varje fall tills helt nyligen det gamla vagnskelettet till en normalspårig G-vagn(?). Du ser dem från Lundbyleden.

Hälsningar
Bengt
Peter Estelius
Inlägg: 308
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:24

Re: Söker bild/Ritning på hamnkran, helst Göteborgsk sådan

Inlägg av Peter Estelius »

Ja, just det ! När du säger det kommer jag ihåg.

Det finns en där du säger i Lundbyhamnen, och faktiskt en vid Maritiman utanför kajskjul 8.

Tänk att jag glömde dem i hastigheten. Får bli en tur till sta´n då tänker jag.

Återigen tack för "remindern"!

Mvh

/Peter
Peter Estelius
Inlägg: 308
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:24

Re: Söker bild/Ritning på hamnkran, helst Göteborgsk sådan

Inlägg av Peter Estelius »

Måste fråga forumet innan jag utmärker mig som apa med måttband klättrande i bedagad hamnkran ;-)

I nr 22 -1984 av Smalspårigt lär det ha funnits en skiss/ritning på en hamnkran av Erik Walde. (Enligt artikelförteckningen på den gamla siten.)

Jag har inte det numret. Finns det något uddaex att köpa, eller kan man tänka sig en repristryckning av den artikeln???

Undrar fundersamt

/Peter
Johan Stenson
Inlägg: 120
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:39

Re: Söker bild/Ritning på hamnkran, helst Göteborgsk sådan

Inlägg av Johan Stenson »

Kranen i Smalspårigt 22 är byggd av trästolpar. En vertikal stolpe med bom och två lutande stolpar som håller den vertikala på plats.

/Johan
Peter Estelius
Inlägg: 308
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:24

Re: Söker bild/Ritning på hamnkran, helst Göteborgsk sådan

Inlägg av Peter Estelius »

Tack Johan!

Inte riktigt den typ jag primärt är ute efter, men för en mindre lastplats/hamn borde en sådan funka bra.

Då blir det till att fota, mäta och klättra på en kran i Göteborg då ;-)

Mvh

/Peter
Lennart Rosquist
Inlägg: 9
Blev medlem: fre 08 jun 2007, 19:11

Re: Söker bild/Ritning på hamnkran, helst Göteborgsk sådan

Inlägg av Lennart Rosquist »

Hej !

Om du tittar Bilden av Göteborg II av Robert Garellick kommer du att hitta bilder på kranar och
hamnspår. När det gäller ritningar kan det finnas i stadsarkivet / byggnads nämnden.

Hälsningar
Lennart Rosquist
Peter Estelius
Inlägg: 308
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:24

Re: Söker bild/Ritning på hamnkran, helst Göteborgsk sådan

Inlägg av Peter Estelius »

Tack för info Lennart!

Har båda böckerna om Göteborg, och de visar bra bilder på hamnkranarna, men ofta i sådana vinklar att de blir svåra att återge.

Mitt "specialönskeområde" är Gullbergskajen vid f d gasklockan, då VGJ hade sina hamnspår där med dockning för vagnpråmar bl a.

Tipset om stadsarkivet/byggnadsnämnden var bra, ska fråga dem i veckan. Ska också fråga Maritiman då de har en kran på kajen utanför sig.

Mvh

/Peter
Stefan Nilsson
Inlägg: 85
Blev medlem: tor 31 maj 2007, 07:39

Re: Söker bild/Ritning på hamnkran, helst Göteborgsk sådan

Inlägg av Stefan Nilsson »

Det här är väl inte direkt relevant, men som entusiast av komplexa miljöer, gärna med hamnmotiv, så gillade jag den här bilden skarpt (även om rubriken var missledande): [link]http://www.tradera.com/Tidaholm-auktion_95317297#pic[/link]
Skriv svar