SV&LV.

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
SV&LV
Inlägg: 205
Blev medlem: lör 26 sep 2009, 21:37

Re: SV&LV.

Inlägg av SV&LV »

En lite bättre bild.

Bild

/Mika
SV&LV
Inlägg: 205
Blev medlem: lör 26 sep 2009, 21:37

Re: SV&LV.

Inlägg av SV&LV »

Jag känner mig oerhört glad och hedrad att på träffen i Norra Sandby och framåt fått höra att jag är bäst i landet att genom min Facebooksida informera om vad som händer i min lilla hobbyverksamhet.

Tusen tack för detta fina betyg och tack vare Er uppskattning är del av min drivande motor.

/Mika
SV&LV
Inlägg: 205
Blev medlem: lör 26 sep 2009, 21:37

Re: SV&LV.

Inlägg av SV&LV »

Jag står inför ett dilemma.
Jag kan inte riktigt bestämma mig för vilken variant av luckor jag skall göra på modellen.

Bild

Bild

Bild

Själv föredrar jag de högra som är avfasade i överkant.

Vad tycker ni andra???

/Mika
Olsson
Inlägg: 141
Blev medlem: fre 10 aug 2007, 16:23

Re: SV&LV.

Inlägg av Olsson »

Som vanligt handlar det väl om vilken förebild modellen har... Nu har jag inte koll på vilka varianter som har vilka luckor kontra fönster och hyttlängd, men det går säkert att ta reda på.
SV&LV
Inlägg: 205
Blev medlem: lör 26 sep 2009, 21:37

Re: SV&LV.

Inlägg av SV&LV »

@Olsson
Visst kommer jag att rita det som är enligt förebilden och inget annat.
Har inte menat något annat i så fall har jag uttryckt mig luddigt.


Problemet är att där jag kan se de olika luckorna så har det varit svårt eller omöjligt att avgöra variant många gånger.
Men helt klart är att jag har sett en V3:a med lågt nummer, litet fönster och avfasad lucka.
Det var därför jag skrev att jag "föredrar" (fel ord egentligen) avfasade luckor.

/Mika
Användarens profilbild
Arne Falk
Inlägg: 384
Blev medlem: tor 12 nov 2009, 18:19
Ort: Eket

Re: SV&LV.

Inlägg av Arne Falk »

Du verkar ha bestämt dig för att ta fram varianten med två fönster i bakgaveln. Jag sökte på bilder SJ litt V3, Tycker jag finner att lok som har två fönster bak, har avfasad lucka och lok med fyra fönster har slät lucka. Men det är kanske inte så enkelt. Utfallet vid sökningen är ju rätt magert.

/Arne F
SV&LV
Inlägg: 205
Blev medlem: lör 26 sep 2009, 21:37

Re: SV&LV.

Inlägg av SV&LV »

@Arne Falk
Ja, jag har bra underlag för den med två fönster så det får bli den.

/Mika
Johan Winell
Inlägg: 403
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 06:20

Re: SV&LV.

Inlägg av Johan Winell »

Underlag till båda finns i Järnvägar. Då det är en datormodell så är ju en variant ingen stor grej. Vh Johan
Vänliga hälsningar

Johan
SV&LV
Inlägg: 205
Blev medlem: lör 26 sep 2009, 21:37

Re: SV&LV.

Inlägg av SV&LV »

Idag har jag mailat ut byggbeskrivningen till alla som har köpt min smalspåriga Kalmalokomotor.
Skulle det vara så att du inte fått mitt mail, får du höra av dig så löser jag detta bums.

/Mika
SV&LV
Inlägg: 205
Blev medlem: lör 26 sep 2009, 21:37

Re: SV&LV.

Inlägg av SV&LV »

Provkörning av prototypen av Tekla.

http://youtu.be/mZDEFuFep1o

/Mika
Skriv svar