Vagnar och dess interiör

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Olsson
Inlägg: 141
Blev medlem: fre 10 aug 2007, 16:23

Re: Vagnar och dess interiör

Inlägg av Olsson »

Nja, håller varken med om att

"SJ:s boggievagnar tillverkades av Kockums i Malmö, samt nya Atlasbolaget i Sthlm." De största vagnstillverkarna på den där tiden, förutom Kockums, var Waggonfabriken i Arlöv och Södertälje Verkstäder, även VABIS tillverkade en hel del vagnar till SJ.

eller

"Inte förrän 1950-talet blev vagnarna riktigt komfortabla för att sen vidare utvecklas." Jag skulle snarare vilja säga att all komfort försvann med 60-talarna, när man gick ifrån rejäla, stoppade, fåtöljer i första klass, för att istället ha dom skumgummistoppade eländiga sofforna i Ao2:orna. Komforten skulle jag nog vilja påstå var som högst runt förra sekelskiftet.
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Vagnar och dess interiör

Inlägg av Olof »

Jag tror den gode Ivan W hade annat fokus när det gäller komfort. Hans beskrivning av att komforten ökade på 50-talet får mig att tro att han tänkte mer på gångegenskaper än stoppning. MD-boggier och bättre spår torde gjort en hel del för komforten.

Är det föresten någon som vet vem han var och vad han hade för underlag.

Många foton i boken av historiska fordon verkar vara tagna på järnvägsmuseum (då i Stockholm) så se upp om ni använder dem som underlag.

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Kent R
Inlägg: 13
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 08:28

Re: Vagnar och dess interiör

Inlägg av Kent R »

Olof skrev: ...den gode Ivan W ...

Är det föresten någon som vet vem han var...


Det finns en bild i slutet av den aktuella boken som visar författaren ombord på ett ånglok. Någonting säger mig att det är ungefär samma profil som dyker upp på en och annan äldre svensk enkrona?
Olof skrev: Många foton i boken av historiska fordon verkar vara tagna på järnvägsmuseum (då i Stockholm) så se upp om ni använder dem som underlag.

/Olof


Det här sista tycker jag var lite kryptiskt skrivet och undrar om det går att få förklarat? Avser du enbart att det skall bli korrekt copyrightmässigt, eller ...?
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Vagnar och dess interiör

Inlägg av Olof »

Kent R skrev:
Olof skrev: Många foton i boken av historiska fordon verkar vara tagna på järnvägsmuseum (då i Stockholm) så se upp om ni använder dem som underlag.

/Olof


Det här sista tycker jag var lite kryptiskt skrivet och undrar om det går att få förklarat? Avser du enbart att det skall bli korrekt copyrightmässigt, eller ...?

Nej det var inte copyright jag tänkte på. Däremot så är inte alla järnvägsmusei vagnar renoverade till originalskick. En del är mer i slut-skick. Dvs. det skick de var i då de ställdes in i Jvm dåvarande förråd i Tomteboda. Jag har också mina aningar om att de trotjänare som jobbade på Jvm under denna tid saknade antikvarisk och museal utbildning. Med andra ord, de kan ha haft brister i underlaget när de gjorde sina renoveringar. De äldsta personvagnarna var trots allt 100 år gamla då en del av fotona togs.

Bäst är att gå på foton från den tid för vilken man avseer bygga modellen.

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Kent R
Inlägg: 13
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 08:28

Re: Vagnar och dess interiör

Inlägg av Kent R »

Jo, jag hade väl en svag, svag aning om att det kunde vara något åt det hållet det handlade om.
Jerry
Inlägg: 3
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 04:24

Re: Vagnar och dess interiör

Inlägg av Jerry »

1973 fann jag en vagnskorg, KHJ/ÖKJ 35 stående som uthus i Kvicksund. Då fanns all märkning kvar på vagnen så någon tvekan om vad det var finns inte. Och jag har märkningen på bild. Ännu idag finns märkning kvar på insidan en vagnsdörr tillsammans med träbänken i ena halvan av vagnen.

Det intressanta är att KHJ/ÖKJ vagn 35 också står på järnvägsmuseum!

Det är bara det att det som står där är en helt påhittad korg på originalunderredet. Och den påhittade korgen har absolut noll likheter med den riktiga korgen. TGOJ som byggde vagnen inför SJ 100-årsjubileum, fabricerade något i samarbete med dåvarnade järnvägsmuseum. Och om jag inte har missförstått något så har man istället utgått från en vagn av 1870-tals-typ

Jerry
Användarens profilbild
Klas Blomberg
Inlägg: 358
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 15:35

Re: Vagnar och dess interiör

Inlägg av Klas Blomberg »

Jerry skrev: 1973 fann jag en vagnskorg, KHJ/ÖKJ 35 stående som uthus i Kvicksund. Då fanns all märkning kvar på vagnen så någon tvekan om vad det var finns inte. Och jag har märkningen på bild. Ännu idag finns märkning kvar på insidan en vagnsdörr tillsammans med träbänken i ena halvan av vagnen.

Det intressanta är att KHJ/ÖKJ vagn 35 också står på järnvägsmuseum!

Det är bara det att det som står där är en helt påhittad korg på originalunderredet. Och den påhittade korgen har absolut noll likheter med den riktiga korgen. TGOJ som byggde vagnen inför SJ 100-årsjubileum, fabricerade något i samarbete med dåvarnade järnvägsmuseum. Och om jag inte har missförstått något så har man istället utgått från en vagn av 1870-tals-typ

Jerry


KHJ/ÖKJ 35 på Järnvägsmuseum är en fullständigt påhittad fantasiprodukt, hur felaktig den är kan man läsa i Spår från år 2000.
14Kjell Å Granander
Inlägg: 139
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 09:05

Re: Vagnar och dess interiör

Inlägg av 14Kjell Å Granander »

En fantasiprodukt tänkt att föreställa en 1850 talsvagn från Köping Hult, är ju knappast av intresse om man har funderingar över hur sekelskiftesvagnar såg ut/in . Hur såg en tidstypisk Co ut på insidan t.ex från KMV.arlöv,Vabis, SV, Atlas? Väggar, tak, fönster, säten, golv, lampor. AGA acetylenbelysning lancerades först 1912, så det gäller vad som fanns före.
och då menar jag inte rovoljelampor som kan ha funnits på KHJ 1860.
Kjell Granander
Stefan Nilsson
Inlägg: 85
Blev medlem: tor 31 maj 2007, 07:39

Re: Vagnar och dess interiör

Inlägg av Stefan Nilsson »

Fast... en ritning är ju också hypotetisk eftersom man inte vet hur själva utförandet sen verkligen blev. Lägger man sen till ändringar med tiden, ibland kanske ganska snart efter leverans, så är det bara vagnindividen som gäller. Då har ju de hypotetiska resonemangen sina klara fördelar, om en individ är borta eller om man mer är ute efter vad som kan ha varit sannolikt. Och källkritik är viktigt vid all slags efterforskning.

Sen bygger man ändå som man vill och har det som en avkoppling. :-)
Skriv svar